Prutterne den slår er ikke uforbrændt benzin, men overskud af luft.
Der er flere muligheder:
1. Der er ikke flow nok i udstødningen ved gasslip, så der bliver en blanding af luftoverskud og udstødningsgasser som ligger og forbrænder i selve udstødningen. Det er kun potterne og IKKE motoren som lider en smule under det - værst er det med kulfiber potter som flækker af det med tiden.
2. PAIR systemet er kort og godt lavet til at fodre udstødningens gasser med luft, i de situationer hvor blandingen er for fed til at katalysatoren renser det ordentligt. For at katalysatoren virker 100% optimalt skal blandingen helst være 15,5:1 eller derover, og det er rimeligt langt fra de 13,5 som er mest hensigtsmæssigt i forhold til effekt og varmeudvikling i en benzinmotor. Fjerner man PAIR systemet, vil man derfor ødelægge sin katalysator rimeligt hurtigt - så det gøres normalt kun i forbindelse med andre potter og efterfølgende indkøring, da den overskydende luft i udstødningen giver et helt forkert måleresultat, når man skal finde ud af om blandingen er som den skal være. Det er jo et af de parametre man bruger under indkøringen af styreboksen eller en powercommander.
Derfor kan en motor sagtens kan slå prutter selvom PAIR systemet er fjernet - det klarer min baneracer fint på grund af nummer 1.