Forfatter Emne: Hjælp til ny bærbar.  (Læst 3133 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mallen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 90
  • 1000 % SVIN !
Hjælp til ny bærbar.
« Dato: Februar 02, 2010, 02:28:19 pm »
Hej Folkens.

Sagen er den, at jeg skal have en ny bærbar, da den gamle er ved at stå af.
Jeg har brugt den sidste tid på at søge hvad her er af muligheder, og bliver næsten mere forvirret jo mere info jeg finder.
Jeg har få krav. min 320 GB, gerne 500, - 1,80-2,0 Ghz (Duo) evt højere og ikke være en af de moderne 'minibærbarer'.
En god solid PC som skal kunne mere end gennemsnittet til mit hehov. Skal dog ikke være en 'Gamer' pc.. Det har jeg min PS3 til ;o)

Tanken har også været forbi en MAC, men synes prisen er for høj, sammenlignet med hvad man får af spec. Dog er designet og brugervenligheden ikke til at slå her.

Hvis I har gode råd, tilbud, salgssteder mm. mm. så råb endelig højt !
Tak for hjælpen.
 
Nu: Suzuki GSXR750 K7, med en masse lir.

Tidl: Suzuki SV1000s K8

Syess

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 117
Sv: Hjælp til ny bærbar.
« Svar #1 Dato: Februar 02, 2010, 03:15:43 pm »
Hvis det skal være en lille og let bærbar skulle du måske kikke efter Sony Vaio Z 13" eller hvis det skal være en 15" kunne du jo se på HP Envy. Tænkte selv at bytte min Asus bærbar ud med en Sony Z når de kommer engang.

Prisen er høj, men du får også en super bærbar. Der ikke fylder meget, lige til at have i tasken når man tager MCen på arbjede :)

http://www.sony.dk/product/vn-z-series

Nu når du siger "moderne 'minibærbarer'." Så tænker du på netbooks?

Mallen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 90
  • 1000 % SVIN !
Sv: Hjælp til ny bærbar.
« Svar #2 Dato: Februar 02, 2010, 03:33:08 pm »
Hvis det skal være en lille og let bærbar skulle du måske kikke efter Sony Vaio Z 13" eller hvis det skal være en 15" kunne du jo se på HP Envy. Tænkte selv at bytte min Asus bærbar ud med en Sony Z når de kommer engang.

Prisen er høj, men du får også en super bærbar. Der ikke fylder meget, lige til at have i tasken når man tager MCen på arbjede :)

http://www.sony.dk/product/vn-z-series

Nu når du siger "moderne 'minibærbarer'." Så tænker du på netbooks?

Det skal jeg da bestemt tage til overvejelse.
Ja det er de små netbooks, som absolut ikke kan bruges til andet end let internet søgning.
Nu: Suzuki GSXR750 K7, med en masse lir.

Tidl: Suzuki SV1000s K8

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Sv: Hjælp til ny bærbar.
« Svar #3 Dato: Februar 02, 2010, 03:34:28 pm »
Hej Folkens.

Sagen er den, at jeg skal have en ny bærbar, da den gamle er ved at stå af.
Jeg har brugt den sidste tid på at søge hvad her er af muligheder, og bliver næsten mere forvirret jo mere info jeg finder.
Jeg har få krav. min 320 GB, gerne 500, - 1,80-2,0 Ghz (Duo) evt højere og ikke være en af de moderne 'minibærbarer'.
En god solid PC som skal kunne mere end gennemsnittet til mit hehov. Skal dog ikke være en 'Gamer' pc.. Det har jeg min PS3 til ;o)

Tanken har også været forbi en MAC, men synes prisen er for høj, sammenlignet med hvad man får af spec. Dog er designet og brugervenligheden ikke til at slå her.

Hvis I har gode råd, tilbud, salgssteder mm. mm. så råb endelig højt !
Tak for hjælpen.
 
Den lille hvide macbook 13" er nu ikke så dyr. Mener den står til 7500 ? Bevares - det kan man få meget bærbar for i andre mærker :)
« Senest Redigeret: Februar 02, 2010, 04:46:17 pm af Nikolaj »
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Batman

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 479
Sv: Hjælp til ny bærbar.
« Svar #4 Dato: Februar 02, 2010, 03:47:02 pm »
Så er der vist lagt i ovnen til ca. 1000000000 holdninger og erfaringer samt gode råd......

Men mine 5 cent er så at du skal gå efter enten HP, Lenovo eller Dell, da deres bygge kvalitet er som regel i orden og deres specs er rimelige.....

Der er mange smarte farver og designs derude og det er her at de mindre solide mærker henter deres kunder.... Mærker som Acer, Medion, Zepto (RIP) osv. er smarte flotte og særdeles sensitive overfor hverdagsbrug....

Sony er i mine øjne superfede, de har en god kvalitet og så ser de også sprøde ud i deres design, men de er alt for dyre.......

Bilka er nu ikke et dårligt sted at kigge, de har ind imellem nogle fine tilbud på HP produkter ellers så vil jeg da anbefale at kigge på www.edbpriser.dk eller www.pricerunner.dk der er en masse netshops som dumper priserne og man kan til tider finde en god deal.....

Processorhastigheden er nok fin nok uanset hvad du vælger, når vi snakker en ny laptop....
Størrelsen på HD er jo en holdningssag og jeg ville nok satse på mindst 500 GB
RAM ville jeg ikke have mindre end 4 GB
Grafikkort skal have sin egen RAM og ikke delt
Måske skulle du også se lidt på hvad højtalere der sidder i, ikke så meget mærket men mere om den har 2 gode huller til at kaste lyden i hovedet på dig.....
evt. en kortlæser til SD/MicroSD så du kan tømme kamera/MP3/telefon nemt
Husk at kigge efter Bluetooth da det IKKE er standard i ALLE nye laptops

Tja så kan jeg ikke lige komme på mere, men happy hunting.... og lad os høre hvad du endte ud med  :thumbsup: :thumbsup:
- På Gaden: Honda CBR900RR Fireblade - Faceliftet
- På banen: Yamaha R1

Per

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2260
  • ...det dejlige SVin....
Sv: Hjælp til ny bærbar.
« Svar #5 Dato: Februar 02, 2010, 04:38:34 pm »
lol...ja flere millioner svar er parat til at tikke ind...støtter op omkring Batman's input ...

hvor utroligt det end lyder  :wink:  :lmao: ...............................så går du ikke helt gal i byen

og medmindre du har planer om at lave 3 d modeller af broer - fly - biler .... så ha' en afslappet forhold til specs...man behøver ikke et grafikkort til 1400,- kører for at køre PAINT eller Notepad....  :lmao:
Held og lykke med købet...
Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Banen: Suzuki GSXR-750 med Öhlins Lir m.m

Synes godt om : http://team-trackday.com/

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Sv: Hjælp til ny bærbar.
« Svar #6 Dato: Februar 02, 2010, 04:43:08 pm »
Så er der vist lagt i ovnen til ca. 1000000000 holdninger og erfaringer samt gode råd......
...
Processorhastigheden er nok fin nok uanset hvad du vælger, når vi snakker en ny laptop....
Størrelsen på HD er jo en holdningssag og jeg ville nok satse på mindst 500 GB
RAM ville jeg ikke have mindre end 4 GB
Grafikkort skal have sin egen RAM og ikke delt


Jeg giver Batman ret - gå efter noget mærkevare der kan holde til at man bruger det.

Vil lige komme med bidrag til kommentarene :
Processor - lad være med at købe intel celeron. Personligt kan jeg bedst lide intel fremfor AMD, men det er også en religion. Men køb en med 2 kerner (dual-core), det bliver du glad for i længden. Vær dog opmærksom på at nogle har dual core der kører 1.3 Ghz - du skal stadig gå efter højeste clock frekvens. Dog er der lidt forskel imellem AMD og Intels frekvenser - de kan ikke helt sammenlignes med hinanden.

Harddisk - det er ikke (kun) størresen det kommer an på. Hvis du står og skal vælge imellem 2 maskiner hvor en har 5400 rpm og en anden har 7200 - så betyder det at den med 7200 omdrejninger nok har en væsentlig hurtigere disk. Og lige meget hvor meget RAM man har i maskinen vil den bruge disken RIGTIG meget. Så ja - meget plads, men også hurtigere disk er vigtig.

RAM - Hvis processoren er hurtig i maskinen er RAM'en det også da disse til dels følger med hinanden.
Dog skal du ikke bare købe masser af RAM, for hvis du vil køre 32 bit Windows 7 kan denne alligevel kun "se" 3 Gb :)
Så lad være med at købe en med 8 Gb og så blive skuffet bagefter.

Grafikkort - som Batman skriver så skal grafikkortet have sin egen hukommelse, og kan du finde en bærbar med Nvidia eller ATI grafikkort betyder det langt hen ad vejen at der er ofret lidt penge på performance. der er desværre et hav af navne og modeller bare i disse 2 mærker - vil du sammenligne dem med hinanden kan jeg anbefale www.tomshardware.com
Han har et helt afsnit om grafikkort og "charts" hvor disse er sammenlignet.

Held og lykke med det :)
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Batman

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 479
Sv: Hjælp til ny bærbar.
« Svar #7 Dato: Februar 02, 2010, 07:20:55 pm »
Så er der vist lagt i ovnen til ca. 1000000000 holdninger og erfaringer samt gode råd......
...
Processorhastigheden er nok fin nok uanset hvad du vælger, når vi snakker en ny laptop....
Størrelsen på HD er jo en holdningssag og jeg ville nok satse på mindst 500 GB
RAM ville jeg ikke have mindre end 4 GB
Grafikkort skal have sin egen RAM og ikke delt


Jeg giver Batman ret - gå efter noget mærkevare der kan holde til at man bruger det.

Vil lige komme med bidrag til kommentarene :
Processor - lad være med at købe intel celeron. Personligt kan jeg bedst lide intel fremfor AMD, men det er også en religion. Men køb en med 2 kerner (dual-core), det bliver du glad for i længden. Vær dog opmærksom på at nogle har dual core der kører 1.3 Ghz - du skal stadig gå efter højeste clock frekvens. Dog er der lidt forskel imellem AMD og Intels frekvenser - de kan ikke helt sammenlignes med hinanden.

Harddisk - det er ikke (kun) størresen det kommer an på. Hvis du står og skal vælge imellem 2 maskiner hvor en har 5400 rpm og en anden har 7200 - så betyder det at den med 7200 omdrejninger nok har en væsentlig hurtigere disk. Og lige meget hvor meget RAM man har i maskinen vil den bruge disken RIGTIG meget. Så ja - meget plads, men også hurtigere disk er vigtig.

RAM - Hvis processoren er hurtig i maskinen er RAM'en det også da disse til dels følger med hinanden.
Dog skal du ikke bare købe masser af RAM, for hvis du vil køre 32 bit Windows 7 kan denne alligevel kun "se" 3 Gb :)
Så lad være med at købe en med 8 Gb og så blive skuffet bagefter.

Grafikkort - som Batman skriver så skal grafikkortet have sin egen hukommelse, og kan du finde en bærbar med Nvidia eller ATI grafikkort betyder det langt hen ad vejen at der er ofret lidt penge på performance. der er desværre et hav af navne og modeller bare i disse 2 mærker - vil du sammenligne dem med hinanden kan jeg anbefale www.tomshardware.com
Han har et helt afsnit om grafikkort og "charts" hvor disse er sammenlignet.

Held og lykke med det :)

 :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Gode input  :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
- På Gaden: Honda CBR900RR Fireblade - Faceliftet
- På banen: Yamaha R1

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
Sv: Hjælp til ny bærbar.
« Svar #8 Dato: Februar 02, 2010, 07:54:38 pm »
MacBook Pro 13.3" med en Intel X25 SSD og så er du kørende :-) Når først man har haft en mac vender man aldrig tilbage :) (Sagde Apple Fanboy'en)
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Hjælp til ny bærbar.
« Svar #9 Dato: Februar 02, 2010, 08:22:03 pm »
Kig evt. på udvalget hos http://www.laptops.dk/ - har købt flere Lenovo og IBM laptops hos dem og kan kun rose dem for god behandling og hurtig support. Har én gang haft en garantireperation hos dem - det tog 1½ uge, så havde jeg min maskine igen.

Har kun ros til ovrs for Lenovos kvalitet - om end de ikke laver gamer-laptops, så laver de rigtigt gode business/kontormaskiner!

Jeg har selv en Lenovo T61 til arbejdet og HP 8710W Mobile Workstation som erstatning for min stationære gamer-pc.

Hvis jeg havde en PS3 som dig havde jeg tænkt lidt mere over formålet og købt en let men kraftig maskine til kontor/internetbrug. Eksempelvis en Lenovo T61, T400 eller T500 som jeg kun kan anbefale som fantastiske og formålsdesignede ARBEJDS/KONTORMASKINER! ... -IKKE- spillemaskiner... Især hvis man kører XP eller Windows 7 på dem!
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

c3

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 159
Sv: Hjælp til ny bærbar.
« Svar #10 Dato: Februar 03, 2010, 10:37:49 am »
MacBook Pro 13.3" med en Intel X25 SSD og så er du kørende :-) Når først man har haft en mac vender man aldrig tilbage :) (Sagde Apple Fanboy'en)

Kender fornemmelsen  :D

Mallen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 90
  • 1000 % SVIN !
Sv: Hjælp til ny bærbar.
« Svar #11 Dato: Februar 03, 2010, 03:05:48 pm »
MacBook Pro 13.3" med en Intel X25 SSD og så er du kørende :-) Når først man har haft en mac vender man aldrig tilbage :) (Sagde Apple Fanboy'en)

Kender fornemmelsen  :D

Det kribler også i hænderne / dankortet for at købe sådan en satan.. Men der skal også være penge til lidt sjov til sommer. PC3 mm, indkørsel.. osv.. Der er mange planer :o)

 
Nu: Suzuki GSXR750 K7, med en masse lir.

Tidl: Suzuki SV1000s K8

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
Sv: Hjælp til ny bærbar.
« Svar #12 Dato: Februar 03, 2010, 08:21:59 pm »
Det kribler også i hænderne / dankortet for at købe sådan en satan.. Men der skal også være penge til lidt sjov til sommer. PC3 mm, indkørsel.. osv.. Der er mange planer :o)

Så er pengene bedre givet ud til en mac =)
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

Per

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2260
  • ...det dejlige SVin....
Sv: Hjælp til ny bærbar.
« Svar #13 Dato: Februar 03, 2010, 08:24:30 pm »
Så er pengene bedre givet ud til en mac =)
[/quote]

Ole uanset hvad du er på ...så virker det.....magen til dårlig dømmekraft skal man lede længe efter..... :lmao: :lmao:  :wink:

Apple produkter styrer.....  :thumbsup:
Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Banen: Suzuki GSXR-750 med Öhlins Lir m.m

Synes godt om : http://team-trackday.com/

ehra2008

  • Wannabe
  • Indlæg: 3
Sv: Hjælp til ny bærbar.
« Svar #14 Dato: Februar 09, 2010, 03:51:53 pm »
Hvis du har nogle penge til brugte jeg synes, det er meget bedre at købe dig en god bærbar computer, og den er langt bedre at købe en Mac, da det er en af de bedste bærbare