Forfatter Emne: udluftning af bremser  (Læst 10876 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

norton

• Gæst
udluftning af bremser
« Dato: August 26, 2009, 03:58:55 pm »
Jeg er løbet ind i det problem at jeg ikke kan få drevet luften ud af mit forbremse system. Jeg fik tømt hele bremsevæske beholderen da det skulle skiftes. Jeg fylder så friskt bremsevæske på og pumper stille og roligt frem og tilbage en 10 gange og holder så bremsen inde og åbner udluftningsskruen på caliperen og lukker den igen samtidig med forbremsen er trukket. og det har jeg gentaget temlig mange gange men der kommer ikke noget væske fra beholderen og ud til kaliperne uanset hvormeget jeg pumper med forbremsen. Er der nogen herinde der kan fortælle mig hvad jeg gør forkert eller er det umuligt at lufte ud på denne måde.Der skal måske sættes tryk på bremsevæske beholderen og på den måde lufte systemet ud.
Håber at i kan hjælpe. Mvh norton :(

Sajmon

• Sandt SVin
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: udluftning af bremser
« Svar #1 Dato: August 26, 2009, 04:53:27 pm »
Du gør det korrekt - der skal bare en masse tålmodighed til når der er luft i masteren.

Alternativt kan man pille masteren af og holde den lavere end kaliprene, eller måske hjælpe til med en bremseudlufter - sådan en suge dims som bl.a thansen forhandler til småpenge.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

norton

• Gæst
« Svar #2 Dato: August 26, 2009, 05:25:46 pm »
Tak skal du have. Jeg fik også spurgt søborg mc og de sagde også at det er den rigtige måde, men det kræver stor tålmodighed.Men det kan da være at jeg lige skal smutte forbi t-hansen og købe sådan en du forslår.

SA

• Roadracer
« Svar #3 Dato: August 26, 2009, 05:29:13 pm »
Du skal starte med at pumpe gentagne gange, men med udluftningsskruen ÅBEN. Først når der er kommet væske gennem systemet (i begge sider), skal du lukke skruen/skruerne og pumpe tryk på systemet, holde trykket og åbne udluftningsskruen til grebet er gået i bund. Hold grebet trukket indtil der er lukket ved udluftningsskruerne, som du selv beskrev, at du allerede havde gjort. Men start altså med at fylde slanger og kalibre med åbne udluftningsskruer.

Søren

Jesper Jensen

• Sandt SVin
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
« Svar #4 Dato: August 26, 2009, 06:26:26 pm »
Men start altså med at fylde slanger og kalibre med åbne udluftningsskruer.

Skal han ikke fylde slangerne med bremsevæske? :D
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

norton

• Gæst
« Svar #5 Dato: August 26, 2009, 06:41:07 pm »
så lykkedes det efter en del tålmådighed og irretation fik jeg en ginial ide. Jeg kunne ikke få væsken til at løbe fra beholderen og ud i systemet, så tænkte jeg hvad hvis jeg fylder systemet bagfra alså fra udluftningsskruen i kaliperen og og ind i bremsesystemet og det virkede. Tog en 200 ml hospitalssprøjte og fyldte den med bremsevæsk og satte et stykke klart gummislange på enden af sprøjten og på udluftningsskruen og åbnede udluftningsskruen og trykkede herefter bremsevæsken ind i systemet og baglæns op i beholderen. Man skal selvfølgelig holde øje med at den ikke løber over. Herefter begyndte der så småt at komme tryk på systemet og så var det bare at udlufte til systemet var fri for luftblære. Dette kan anbefales. Norton :)

Sajmon

• Sandt SVin
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
« Svar #6 Dato: August 26, 2009, 10:23:12 pm »
Det havde jeg sgu da hørt før, nu du siger det.

Godt tænkt.  :thumbsup:
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

norton

• Gæst
« Svar #7 Dato: August 27, 2009, 10:09:12 am »
tak skaldu have. Fik også skiftet kølervæske, men det var lidt mere besværligt da jeg blev nødt til at pille styre kåpen af for at komme til påfyldnings studsen til køleren. her var det noget nemmere at udlufte da udluftningsskruen på motoren virker utrolig effektiv.
Og min bagdæmper fik jeg også skiftet til hyperpro på den lidt besværlige måde. afmonterede hele udstødnings systemet for at få boltene ud af dæmperen, men så var det også nemt at gå til. Da jeg havede fået dæmperen af kunne jeg jo godt se at jeg ville få problemer med at få C-ringen af. Jeg ringede til Alex- mc og spurgte  ham om han havde tid til at hjælpe mig, det havde han. Kørte til Fredensborg og ind til Alex og i løbet af no time havde han klaret den for mig plus han satte den nye fjeder i og spændte den efter forskrifterne. Utrolig god service fra Alex. Tak for det.
Til næste år skal jeg have en fuld mapning hos Alex ingen tvivl om det. Så nu køre svinet stabilt og ikke mindst i svingene. Norton  :D :D

SA

• Roadracer
« Svar #8 Dato: August 27, 2009, 10:57:20 am »

Skal han ikke fylde slangerne med bremsevæske? :D

:lmao:  Jeg må være ved at blive gammel.....der gik noget tid før dén sev ind!!  :lmao: