Forfatter Emne: Mærkværdighed ved gearskifte  (Læst 2848 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

c3

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 159
Mærkværdighed ved gearskifte
« Dato: August 12, 2009, 10:43:17 pm »
Igår da jeg var ude og køre en tur på min SV650S oplevede jeg en mærkværdighed da jeg forsøgte at skifte gear. Jeg forsøgte at skifte ned mod 1. gear fra et højere gear idet der var rødt lys men det var som om gearvælgeren ikke rigtig tog ved - selvom jeg kørte med 30 i timen. Er der andre der har oplevet det? Det skete 2 gange med ca. 30 minutters mellemrum. Ideer til hvad det kan skyldes ?
Nu her bagefter er jeg selvfølgelig i tvivl om det bare var fordi foden ikke blev løftet højt nok men det tvivler jeg på idet der ikke har været problemer med det før(og at jeg jo selvfølgelig prøvede at skite en trilliard gange frem mod krydset) hvor jeg har kørt på den. Sidste gang hvor det skete ville den først skifte efter jeg havde forsøgt at koble til igen. Lad mig høre jeres erfaringer :)
« Senest Redigeret: August 12, 2009, 10:45:15 pm af c3 »

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Mærkværdighed ved gearskifte
« Svar #1 Dato: August 12, 2009, 10:50:34 pm »
Det er ofte et problem i tomgang, men jeg har ikke selv oplevet det med fart på.  :undecided:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

c3

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 159
Re: Mærkværdighed ved gearskifte
« Svar #2 Dato: August 12, 2009, 10:58:06 pm »
Det er ofte et problem i tomgang, men jeg har ikke selv oplevet det med fart på.  :undecided:

Jeg bliver jo nok nødt til at være opmærksom næste gang jeg kører og se om det opstår igen. Jeg troede nemlig kun det opstod hvis man holdt stille så nu overvejer jeg om der er noget galt med cyklen. Hvis der er skal det gerne findes nu da jeg stadig har et par måneders garanti :)

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Mærkværdighed ved gearskifte
« Svar #3 Dato: August 13, 2009, 08:36:04 am »
Jeg forsøgte at skifte ned mod 1. gear fra et højere gear

Vil det sige højere end 2. gear ?
eller sagt på en anden måde, forsøgte du at skifte flere gear ned uden at koble ud i mellem dem ?

Der er nogle gange det kan drille, dog mest når man holder stille.
« Senest Redigeret: August 13, 2009, 08:39:17 am af runes-mc.dk »
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Hollowpoint

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 657
  • Sømand så det gynger!
Re: Mærkværdighed ved gearskifte
« Svar #4 Dato: August 13, 2009, 08:44:39 am »
Oplever ofte at jeg ikke kan koble ind til første hvis jeg har sat den i neutral mens jeg triller. Så skal jeg slippe koblingen og trække den igen, så hopper den fint i første.  :? "Undocumentet feature"
Nu: Hus, baby og bil.......
Tidligere: SV650SA K7

c3

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 159
Re: Mærkværdighed ved gearskifte
« Svar #5 Dato: August 13, 2009, 09:22:34 am »
Jeg forsøgte at skifte ned mod 1. gear fra et højere gear

Vil det sige højere end 2. gear ?
eller sagt på en anden måde, forsøgte du at skifte flere gear ned uden at koble ud i mellem dem ?

Der er nogle gange det kan drille, dog mest når man holder stille.

Ja det var fra et højere gear end 2. gear og jeg forsøgte at koble ned i 1.(så ja flere skifte uden at koble ud mellem dem). Skal man så koble til mellem hvert gearskifte? eller hur?

Forestiller mig at ens koblingshånd hurtigt bliver smadret så ;)
« Senest Redigeret: August 13, 2009, 09:27:08 am af c3 »

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Mærkværdighed ved gearskifte
« Svar #6 Dato: August 13, 2009, 09:38:48 am »
Du må hjem og træne.  :whatever: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: Mærkværdighed ved gearskifte
« Svar #7 Dato: August 13, 2009, 09:49:51 am »
Du må hjem og træne.  :whatever: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ved ikke med dig - men jeg har altså pisse svært ved at holde samme hastighed med venstre :D
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Mærkværdighed ved gearskifte
« Svar #8 Dato: August 13, 2009, 11:00:33 am »
Det er som regel nok at slippe koblingsgrebet en lille smule, så der lige er lidt træk.
Så glider gearet nemmere i.

Det bedste er at vænne sig til at skifte ned i gear mens man bremser eller tager farten af (hvis situationen tillader det).
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Mærkværdighed ved gearskifte
« Svar #9 Dato: August 13, 2009, 11:15:01 am »
Ja det var fra et højere gear end 2. gear og jeg forsøgte at koble ned i 1.(så ja flere skifte uden at koble ud mellem dem). Skal man så koble til mellem hvert gearskifte? eller hur?

Så er det dér, fejlen ligger. Du bliver nødt til at koble bare en lille smule til for at gearet lægges ind og du kan skifte yderligere ned.
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

c3

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 159
Re: Mærkværdighed ved gearskifte
« Svar #10 Dato: August 13, 2009, 12:23:04 pm »

c3

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 159
Re: Mærkværdighed ved gearskifte
« Svar #11 Dato: August 13, 2009, 12:24:11 pm »
Det er som regel nok at slippe koblingsgrebet en lille smule, så der lige er lidt træk.
Så glider gearet nemmere i.

Det bedste er at vænne sig til at skifte ned i gear mens man bremser eller tager farten af (hvis situationen tillader det).

Okay det prøver jeg i fremtiden :) Det var under bremsningen den ikke ville skifte. Derfor jeg troede noget var galt.