Folk på MC har ikke styr nok på tilværelsen til at skulle slå det fra når man kører i kø eller det bliver mørkt
Aaaaargh....?
Da det blev lovpligtigt at køre med lys herhjemme i dagslys, var der også mange negative udtalelser. Idag vil de fleste vel indrømme, at det har været positivt for synligheden. Desværre måske bare lidt på bekostning af os på mc og andre små trafikanter. Min pointe er, at vi skal skille os ud fra vrimlen af lys. Om det så skal være med en anden farve lys, som Jannik er lidt inde på, eller med kraftigere lys, det skal jeg ikke gøre mig klog på, men jeg har selvfølgelig min egen holdning, som beskrevet ovenfor. Og blev det lovpligtigt, skulle vi jo ikke blænde ned ved køkørsel, og det er jeg faktisk ret sikker på, at bilisterne hurtigt ville acceptere. Men at påstå at vi ikke ville være i stand til at blænde op og ned i mørke, den tror jeg sgu ikke rigtig på.
Egentlig er jeg ret enig med dig i, at det ofte er den uopmærksomme bilist, der er skyld i ulykken, og som sådan derfor også skulle være midtpunktet i Havarikommisionens rapport, også selvom vi måske skulle køre en tand for friskt. Og selvom den højere hastighed måske forværrer ulykken, så ændrer det ikke ved, at den blev startet af bilisten. Problemet er jo bare, at det er os det gør ondt på! Så selvfølgelig skal der da værre fokus på at opdrage bilisterne, men vi må sgu også kigge på os selv. Både mht aktiv og passiv sikkerhed.