Forfatter Emne: Spørgsmål til kæde og tank.  (Læst 3272 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Per B

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 33
  • Sv 650s K4
Spørgsmål til kæde og tank.
« Dato: Februar 07, 2009, 08:08:40 pm »
Jeg skal ha min kæde gjort ren, da den er fedtet og møgbeskidt efter mange gange kædespray. Det er kæden som cyklen er født med,( er der ingen kædesamler på? ).Det var jo nemmest at tage den af og gøre den og alt det andet som er sprøjtet til af kædespray, rent i petrolium eller rensetbenzin, hvad gør I ?
Måske er jeg bare hysterisk at jeg vil have det rent, og nyt kædespray på !?! :?

Vil også gerne have tanken af . hvis man tager fødeslangen af på benzin pumpen,og returslangen, så løber benzinen vel af inden man får tanken løftet af ? Ps det er en k4 med insprøjtning.

Per B

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Spørgsmål til kæde og tank.
« Svar #1 Dato: Februar 07, 2009, 08:14:38 pm »
Det er ikke dig der er hysterisk, men skaf en tandbørste og en dåse WD40 - så er den kæde ren på 0 komma 5.

Med hensyn til tanken, så løber der kun det ud som ligger i slangen og det lille stykke rør fra pumpen når du skiller det ad - den tømmer ikke tanken den vej da der er en lille ventil som lukker når pumpen ikke kører.  :)
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

LasseN

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 106
Re: Spørgsmål til kæde og tank.
« Svar #2 Dato: Februar 07, 2009, 08:31:28 pm »
Kan kun give sajmon ret, det er en rigtig god idé at rense kæden for snavs indimellem og give den noget nyt kædeolie!!  8)

Citér
Det er ikke dig der er hysterisk, men skaf en tandbørste og en dåse WD40 - så er den kæde ren på 0 komma 5.
Super trick, det har jeg sku ikke hørt før, men det vil jeg da helt sikkert gøre brug af!  :thumbsup:
I hvert fald noget hurtigere end at skulle sidde med en klud og petroleum og rense kæden, og man kommer alligevel ikke ind de snævre steder!
Er man er skarn, hvis man er stolt af at være et gammelt svin!...
Eller i hvert fald eje et?!...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=23619

poulviking

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 70
Re: Spørgsmål til kæde og tank.
« Svar #3 Dato: Februar 08, 2009, 02:29:02 am »
regel nummer 1 brug konens tandborste


jeg ved ikke om i har "inox" produkter derhjemme men jeg bruger inox "chain and brakecleaner"  og saa inox "no chukka chainlube" det virker godt

og inden nogen begynder saa er det helt sikkert at bruge det paa o-ringe.

Per B

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 33
  • Sv 650s K4
Re: Spørgsmål til kæde og tank.
« Svar #4 Dato: Februar 08, 2009, 12:18:55 pm »
Jeg har fundet WD40 og konens tandbørste, så nu går jeg i gang. Det er hendes eltandbørste, det må da gøre arbejdsgangen endnu nemmere !!!!!!

Tak for tipsene ,også med afmont. af tanken.

Per B

dennis82

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 227
Re: Spørgsmål til kæde og tank.
« Svar #5 Dato: Februar 08, 2009, 06:28:13 pm »
I "bogen" står der at du kun bør bruge petrolium til at rense kæden med da andre produkter kan skade kæden. Og så smører petrolium kæden samtidig. men tandhjulene renser jeg med rensebenzin. wd 40 bruger jeg kun de steder det skal bruges. jeg er den gode Elev :angel: :mrgreen:
Dennis

LasseN

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 106
Re: Spørgsmål til kæde og tank.
« Svar #6 Dato: Februar 08, 2009, 06:58:47 pm »
Har været igang med tandbørsten og petroleum idag, meget effektivt må man sige!! Tror ikke min kæde har været så fin ren siden den blev sat på cyklen!!  :lol:
Er man er skarn, hvis man er stolt af at være et gammelt svin!...
Eller i hvert fald eje et?!...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=23619

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
Re: Spørgsmål til kæde og tank.
« Svar #7 Dato: Februar 08, 2009, 09:51:48 pm »
Det er ikke dig der er hysterisk, men skaf en tandbørste og en dåse WD40 - så er den kæde ren på 0 komma 5.

Det dur IKKE.. WD40 æder det fedt, der er i o-ringene! http://www.webbikeworld.com/t2/motorcycle-chain-lube/#wd40
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

poulviking

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 70
Re: Spørgsmål til kæde og tank.
« Svar #8 Dato: Februar 09, 2009, 08:48:12 am »
det er et leje i en flyver......... ikke en kaede paa en motorcykel!

hvis en oring kan holde fedt inde ved store hastigheder saa kommer der altsaa  ikke noget wd40 ind udefra.

paa flyveren sprojtede de det paa og lod det sidde.

paa kaeden bliver det skyllet af (naar du vasker cyklen i bagefter) og saa bliver den straks smurt.

bortset fra det ved de jo ikke helt sikkert at det wd40 der odelagde  lejet

Per B

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 33
  • Sv 650s K4
Re: Spørgsmål til kæde og tank.
« Svar #9 Dato: Februar 09, 2009, 07:06:44 pm »
Jeg tror nu at wd40 er godt nok til afrensning og smøring af langsomtbevægende dele , men selvfølgelig ikke som smøring af hurtigt roterende dele.
I dag har jeg så købt både motul kædeclean . og et olieopløsende skumprodukt fra motul til bla. div oliestænk og kædespray ind omkring bagsvinger og bagfjeder (ikke anvendes til kæden). og et tyndt olieprodukt til at sprøjte på den afrensede metaloverflade.
Så nu håber jeg det kommer til at gå let med rengøringen.

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Re: Spørgsmål til kæde og tank.
« Svar #10 Dato: Februar 10, 2009, 09:40:43 am »
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10004105

En tandbørste er fin nok, jeg købte dog denne en dag jeg kom forbi Louis i HH, den har noget stivere børster. Sammen med rensevæsken tager det to minutter at rense kæden og smøre på ny. Den kan indstilles til forskellige størrelser.

(konen kysser også bedre uden kædefedt i tænderne  :mrgreen:)
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: Spørgsmål til kæde og tank.
« Svar #11 Dato: Februar 10, 2009, 09:27:29 pm »
Som Ole skriver er WD40 ikke så godt for o-ringene.

Jeg har før brugt petrolium eller alm lampeolie - vædet en klud igennem og trukket den hen over kæden.
Man kunne så efterfølgende bruge en tandbørste (forsigtigt) på siden af kæden (når det fedt der sidder på siden af kæden er blevet lidt opløst).
Går o-ringene i stykker er kæden færdig.

Husk når du har renset kæden af - at få kæde spray eller lube på inden den står for længe. (Den begynder at ruste indenfor en uge hvis du glemmer det).
Også her har jeg haft held med at spraye chainlube på en klud (masser af chainlube) og trække det hen over kæden. Det fjerner det sidste snavs og fjerner overskydende petrolium.

Slutter af med at give kæden lidt spray direkte fra dåsen :D - både fra siden og top og bund af kæden...
« Senest Redigeret: Februar 10, 2009, 09:31:15 pm af Nikolaj »
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.