Var på Polterabend i går (ikke mig der skal giftes) og udenfor reatauranten kommer en gut midt i 30´erne kørende og kører op på fortovet og parkerer.
Jeg taler i mobil med en kammy og signalere med en håndbevægelse til ham at manglende hjelm og hul i hovedet. Han bliver tålmodigt dtående til jeg er færdig med samtalen og spørger mig hvad jeg har gang i? Siger til ham at han er en idiot at køre uden hjelm! Han spørger om det er noget jeg synes jeg skal blande mig i og dertil svarer jeg næhhh faktisk ikke, og siger så til ham. " Hvis du falder på din cykel så er JEG med til at betale for ambulancen og hospitalsopholdet." Han kigger lidt på mig, kan se på ham at den havde han ikke lige tænkt på. Og så siger jeg til ham.: "Og hvis du ligger ude på gaden med åbent blødende kraniebrud så er det nok ikke den fedeste oplevelse for dem der kommer over for at hjælpe dig!."
"Du er nok en fornuftig ung mand" siger han overlegent ironisk tonefald.
"JA!. kører selv kværn og kunne aldrig finde på at kører uden fuldt læder, hjelm og handsker"
Nu vidste han ikke hvad han skulle sige og gik sin vej.
Nå men vi står stadig uden for reatauranten da han kommer tilbage 5 min senere virker lettere ophidset og i humør til en gang håndgemæng. Jeg værdiger ham ikke et blik og han står længe og skuler på os og venter kun på en invitation til nævekamp da en af selskabets gæster træder ud af døren så forsvinder han. Det var svineavleren, en lettere korporlig ung mand he he.....sådan en kælling.
Og ja dette foregik i hjertet af KBH, mage til bløning!
SørenG
Må ærlig talt indrømme at jeg ikke altid gider høre på folk der skal prædike om hvad der er farligt, og hvad der ikke er... Helt ærligt, så er jeg ret overbevist om at de folk der kører uden hjelm osv. udemærket godt er klar over faren ved det.
Jeg kører da nogle gange i shorts og t-shirts her om sommeren. Men så kører jeg da også meget meget pænt, dvs. samme hastighed som en scooter 45´. Og så kan jeg altså ikke se noget galt i det... Og når jeg så står af cyklen i shorts, så gider jeg da altså ikke høre på folk der skal spille kloge. Jeg kunne jo aldrig drømme om at køre 200 km/t i shorts, eller lave hurtige acc. (Ikke at jeg nogensinde har gjort det he he).
Nå men det jeg vil frem til er, at det er sgu egentlig folks eget valg. Og at man som dig står og spille klog på den måde du nu gjorde, jamen det gør jo ikke situationen bedre. Her er det jo mig der skal betale en ambulance til dig, når ham gutten har tæsket dig, fordi han føler sig provokeret.
Måske du følte at du gjorde noget godt i den situation, men det eneste du gjorde, var faktisk at puste til ilden og sætte dit eget helbred over styr. Hvor JEG så skulle betale for at du komme på hospitalet, politi der optager rapport osv osv. hvis situationen kom over styr......
Syntes ikke der noget galt i at gøre fyren opmærksom på han har "glemt" et eller andet.
Det er et lovkrav at man kører med hjelm...det er ikke noget lovkrav at man kører med hansker eller dragt.
Det kunne jo være at SørenG nu var betjent og havde fyraften og gik på cafe, så ville det stadig være hans pligt som betjent at stoppe lovovertrædelsen og hvis ham uden hjerne nu skal spille smart og ville dele flade ud kunne det jo godt gå hen at blive sjovt at slå på en tjenestemand
Ville du ikke selv bede nogle om at spænde sikkerhedsselen hvis de glemte det? (velvidende at personer uden sele der er involveret i en ulykke har hele 25% chance for at overleve ulykken hvis deres bil ikke har airbag( chancerne falder hvis bilen har airbag, da denne brækker nakken på folk))
Ville Du ikke blinke med lygterne hvis du ser nogle der har glemt at tænde dem?
Ryster Du ikke selv synligt på hovedet hvis Du ser nogle lave en fuldstændig hjerneløs overhaling i bil(måske en da blinker med lygter og bruger horn)?