20mm bredere bagdæk end std.
Fordel: Øhm.... Jeg kan faktisk ikke komme på en eneste ting der taler for det. Det er ihvertfald ikke prisen, for 160mm kan fåes i samme mærker og modeller langt henad vejen som 180mm bagdæk - og er billigere.
Ulemper: Når du monterer dækket på en fælg der er for smal, buer karkassen mere, samt mister den form dækket er tiltænkt at køre med. Umiddelbart synes man ikke det gør så meget, men så er det fordi man ikke bruger sin cykel til andet end at køre ligeud i vindstille tørvejr i adstadigt tempo. (Læs: "Morfar kørsel" - og så skrider du bare ud og køber dig en Intruder.)
Den mindste sidevind slår maskinen ud af kurs fordi der ingen sidestivhed og derved retningsstabilitet er tilbage i dækket når det er helt ude af form.
I sving kommer manglen på stivhed op igen og viser sit grimme ansigt, og gør det mere end almindeligt svært at holde en kurve rundt uden at ligge og sejle frem og tilbage. Man skal korrigere hele tiden, og det er super ubehageligt...
Jeg ved godt at nysgerrigheden pirrer en, og man gerne vil have sin grisling til at se ud som sin storebror - men så skal man gå hele vejen og smide en komplet 1000 bagende på med svinger, bagdæmper, bagfælg osv. Fordelen ved det, er at du får dit 180 bagdæk, en fuldt justerbar bagdæmper, og lidt mere 1000 attitude. Men cyklen bliver lidt mere nervøs at køre på, og ca 4-5000 kroner dyrere for dig i bedste fald.
Når du så finder ud af at din bagende er blevet mere sporty (marginalt) - vil du også have en bedre forgaffel på for at kunne matche de anderledes køreegenskaber - og så ruller prisen yderligere 6-7000 (GSX-R gaffel) eller 2-3000 (SV1000 gaffel) før du igen er på gaden med en cykel der giver nogenlunde mening at køre på.
Og så står du bare med en 650'er som er lige så tung at styre som en 1000...