Forfatter Emne: Bagdæk til lille gris  (Læst 2488 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

grausen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 84
    • Motorcykelgalleriet
Bagdæk til lille gris
« Dato: December 20, 2008, 08:32:12 pm »
Er der nogen der ved om man kan montere 180 mm bagdæk på en sv 650.

Hvis ja:
Skal der foretages modifikationer?
Evt. fordel/ulemper

Nick

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 952
Re: Bagdæk til lille gris
« Svar #1 Dato: December 20, 2008, 09:15:07 pm »
Her vil jeg spørge.. hvorfor?...

Og det vil gå ud over dine sving egenskaber, der er en grund til fabrikken har født den med 160 bagdæk ;o
SV650k7... RIP...
alt død og solgt... Er her som spøgelse :D

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Bagdæk til lille gris
« Svar #2 Dato: December 20, 2008, 10:40:34 pm »
20mm bredere bagdæk end std.

Fordel: Øhm.... Jeg kan faktisk ikke komme på en eneste ting der taler for det. Det er ihvertfald ikke prisen, for 160mm kan fåes i samme mærker og modeller langt henad vejen som 180mm bagdæk - og er billigere.

Ulemper: Når du monterer dækket på en fælg der er for smal, buer karkassen mere, samt mister den form dækket er tiltænkt at køre med. Umiddelbart synes man ikke det gør så meget, men så er det fordi man ikke bruger sin cykel til andet end at køre ligeud i vindstille tørvejr i adstadigt tempo. (Læs: "Morfar kørsel" - og så skrider du bare ud og køber dig en Intruder.)   :club:  :brok:
Den mindste sidevind slår maskinen ud af kurs fordi der ingen sidestivhed og derved retningsstabilitet er tilbage i dækket når det er helt ude af form.
I sving kommer manglen på stivhed op igen og viser sit grimme ansigt, og gør det mere end almindeligt svært at holde en kurve rundt uden at ligge og sejle frem og tilbage. Man skal korrigere hele tiden, og det er super ubehageligt...

Jeg ved godt at nysgerrigheden pirrer en, og man gerne vil have sin grisling til at se ud som sin storebror - men så skal man gå hele vejen og smide en komplet 1000 bagende på med svinger, bagdæmper, bagfælg osv. Fordelen ved det, er at du får dit 180 bagdæk, en fuldt justerbar bagdæmper, og lidt mere 1000 attitude. Men cyklen bliver lidt mere nervøs at køre på, og ca 4-5000 kroner dyrere for dig i bedste fald.
Når du så finder ud af at din bagende er blevet mere sporty (marginalt) - vil du også have en bedre forgaffel på for at kunne matche de anderledes køreegenskaber - og så ruller prisen yderligere 6-7000 (GSX-R gaffel) eller 2-3000 (SV1000 gaffel) før du igen er på gaden med en cykel der giver nogenlunde mening at køre på.

Og så står du bare med en 650'er som er lige så tung at styre som en 1000...   :mrgreen:
« Senest Redigeret: December 20, 2008, 11:48:40 pm af Sajmon »
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: Bagdæk til lille gris
« Svar #3 Dato: December 21, 2008, 10:09:59 am »
Vil det så ikke bedre kunne betale sig at smide et 160'er dæk med en højere profil (hvis der er plads)

Så vil man få et højere/spidsere dæk som gør det nemmere at svinge/vælte cyklen til siden.

Jeg beholder nu mine originalstørrelser..
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

grausen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 84
    • Motorcykelgalleriet
Re: Bagdæk til lille gris
« Svar #4 Dato: December 22, 2008, 09:43:37 pm »
Her vil jeg spørge.. hvorfor?...

Og det vil gå ud over dine sving egenskaber, der er en grund til fabrikken har født den med 160 bagdæk ;o
Slet og ret: ren blær

grausen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 84
    • Motorcykelgalleriet
Re: Bagdæk til lille gris
« Svar #5 Dato: December 22, 2008, 09:45:52 pm »
20mm bredere bagdæk end std.

Fordel: Øhm.... Jeg kan faktisk ikke komme på en eneste ting der taler for det. Det er ihvertfald ikke prisen, for 160mm kan fåes i samme mærker og modeller langt henad vejen som 180mm bagdæk - og er billigere.

Ulemper: Når du monterer dækket på en fælg der er for smal, buer karkassen mere, samt mister den form dækket er tiltænkt at køre med. Umiddelbart synes man ikke det gør så meget, men så er det fordi man ikke bruger sin cykel til andet end at køre ligeud i vindstille tørvejr i adstadigt tempo. (Læs: "Morfar kørsel" - og så skrider du bare ud og køber dig en Intruder.)   :club:  :brok:
Den mindste sidevind slår maskinen ud af kurs fordi der ingen sidestivhed og derved retningsstabilitet er tilbage i dækket når det er helt ude af form.
I sving kommer manglen på stivhed op igen og viser sit grimme ansigt, og gør det mere end almindeligt svært at holde en kurve rundt uden at ligge og sejle frem og tilbage. Man skal korrigere hele tiden, og det er super ubehageligt...

Jeg ved godt at nysgerrigheden pirrer en, og man gerne vil have sin grisling til at se ud som sin storebror - men så skal man gå hele vejen og smide en komplet 1000 bagende på med svinger, bagdæmper, bagfælg osv. Fordelen ved det, er at du får dit 180 bagdæk, en fuldt justerbar bagdæmper, og lidt mere 1000 attitude. Men cyklen bliver lidt mere nervøs at køre på, og ca 4-5000 kroner dyrere for dig i bedste fald.
Når du så finder ud af at din bagende er blevet mere sporty (marginalt) - vil du også have en bedre forgaffel på for at kunne matche de anderledes køreegenskaber - og så ruller prisen yderligere 6-7000 (GSX-R gaffel) eller 2-3000 (SV1000 gaffel) før du igen er på gaden med en cykel der giver nogenlunde mening at køre på.

Og så står du bare med en 650'er som er lige så tung at styre som en 1000...   :mrgreen:

Forrygende redegørelse for, hvorfor man ikke skal ændre på standardspecifikationerne. Jeg tænkte overhovedet ikke på køreegenskaber, men mere det visuelle.
Jeg holder mig til 160 mm bagdæk :whatever: