Forfatter Emne: Kædesmøremiddel..?  (Læst 2983 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pingo

• Sandt SVin
Kædesmøremiddel..?
« Dato: Juni 17, 2008, 04:34:46 pm »
Hej drenge

Jeg sad lige og læste i service-manualen til vores krabater, og der står på side 2-23 under "periodic maintenance" at man ikke må bruge noget smøremiddel der er solgt som "drive chain oil", fordi det kan ødelægge o-ringene. Der står også at man skal oliere det med en "heavy-weight motor oil" efter den er vasket og renset. Her opstår nu følgende spørgsmål:

1) Hvordan vasker man kæden ? Skal den tages af, eller hvordan og hvorledes, og hvor vigtigt er det at man vasker den?

2) Jeg bruger Fuchs Silkolene Chain Lube. Det er semi-syntetisk, og der står at det duer til alle motorcykelkæder, og også virker til o-ring typer. det er vel fint nok, ikke? Det er sådan noget stads man sprøjter på, så er der en god løsning til at påføre det, når man ikke har en baghjulsløfter, så man ka køre dækket rundt?
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Gud

• Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Kædesmøremiddel..?
« Svar #1 Dato: Juni 17, 2008, 05:25:40 pm »
find en solid kæp og vip cyklen op på støtteben og forhjul, pinden ind under bagsvinger i modsatte side, så står den der.

runes-mc.dk

• Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
« Svar #2 Dato: Juni 17, 2008, 05:46:38 pm »
1) en børste og/eller klud/håndklæde + petroleum/lampeolie
alternativt en Kettenmax

2) Din kædespray er fin. Tror det er den samme jeg bruger.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
« Svar #3 Dato: Juni 18, 2008, 01:56:38 am »
alternativt en Kettenmax

Efter 1) - skal man da skylle lampeolien af eller noget i den stil INDEN man igen smører kæden?
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Big G

• Sandt SVin
  • se mig, spasser.....
« Svar #4 Dato: Juni 18, 2008, 10:20:32 am »
alternativt en Kettenmax

Efter 1) - skal man da skylle lampeolien af eller noget i den stil INDEN man igen smører kæden?

Njaaa...jeg tørrer den bare godt. Tror ikke vand er det rigtige at få på en renset kæde.
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

runes-mc.dk

• Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
« Svar #5 Dato: Juni 18, 2008, 11:31:58 am »
alternativt en Kettenmax

Tør den godt af og vent nogle timer, hvis det er muligt, før du smører den, så petroleumen damper af.
ellers ryger kædesprayen bare af ved første tur  :mrgreen:
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Jens Bjørn

• Roadracer
  • Hvaffor noget rullegrus??
« Svar #6 Dato: Juni 22, 2008, 12:24:56 am »
KETTENMAX ....er vel ok selvom det er noget griseri,men lad være med at bruge den "anbefalede" Kettenreiniger-spray.
Det minder mest om det thansen sælger under navnet "Brake-cleaner" - det affedter kæden helt fantastiskt meget(og sikkert også O-ringene)hvilket så betyder at du skal være ekstra grundig med efterfølgende smøring af kæden.
Halvdelen af den extra smørelse lander på fælgen(resten er jævnt fordelt over cyklens bagende) ,derfor gåes der kraftigt til værks med for hånden værende afrensnings-produkter(Brakecleaner petroleum etc.) :undecided:

:hand:

olieprodukter renses af med      OLIE !!

Og lad mig endnu en gang fremhæve solsikke/oliven/raps-olie som en fremragende hjælper -skånsom mod hånder,lak og miljø

Tilbage til topic - man bør nok ikke smøre kæde med solsikke olie alene(heller ikke selvom man er sammen med nogen),brug istedet noget KÆDESPRAY. det der med at bruge motorolie gjorde en tidligere bekendt det meget i - nu sidder han i Vestre for mord....såååe!
Nu med Flystøj

Jens Bjørn

• Roadracer
  • Hvaffor noget rullegrus??
« Svar #7 Dato: Juni 22, 2008, 12:26:06 am »
 :shock:
Godt der ikke er mere vodka!!
Nu med Flystøj

Grand Danois

• Sandt SVin
« Svar #8 Dato: Juni 22, 2008, 12:43:55 am »
KETTENMAX ....er vel ok selvom det er noget griseri,men lad være med at bruge den "anbefalede" Kettenreiniger-spray.
Det minder mest om det thansen sælger under navnet "Brake-cleaner" - det affedter kæden helt fantastiskt meget(og sikkert også O-ringene)hvilket så betyder at du skal være ekstra grundig med efterfølgende smøring af kæden.
Halvdelen af den extra smørelse lander på fælgen(resten er jævnt fordelt over cyklens bagende) ,derfor gåes der kraftigt til værks med for hånden værende afrensnings-produkter(Brakecleaner petroleum etc.) :undecided:

:hand:

olieprodukter renses af med      OLIE !!

Og lad mig endnu en gang fremhæve solsikke/oliven/raps-olie som en fremragende hjælper -skånsom mod hånder,lak og miljø

Tilbage til topic - man bør nok ikke smøre kæde med solsikke olie alene(heller ikke selvom man er sammen med nogen),brug istedet noget KÆDESPRAY. det der med at bruge motorolie gjorde en tidligere bekendt det meget i - nu sidder han i Vestre for mord....såååe!

ØHHhhhh  :shock: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir