Forfatter Emne: Luftfilter og nye potter.  (Læst 5445 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Damage

  • Gæst
Re: Luftfilter og nye potter.
« Svar #15 Dato: Juni 04, 2008, 02:42:11 pm »
Nu har du selvfølgelig fået rullet SVinet ind, men jeg vil have svært ved at forestill mig at der skulle have været noget galt i at installere potter og luftfilter og køre på den, for du ville jo stadig have din O2 Sensor Eliminator aktiv og den ville jo justere mængden af uforbrændt benzin i udstødningen, omend det ville give en lidt mere urolig motorgang end efter tilrulning, så burde det ike være noget problem! Som jeg ser det er SVinet sat til at køre forholdsvis 'rich' i stock setting!

Jeg gjorde det selv med min egen SV'er inden jeg fik PCIII på, og uden nogen form for problemer!

Ved ikke om der er nogen der ved om det er fuldstændig i hampen?

Jo, jeg er jo en af dem der synes det er lidt ude i hampen (for at bruge dit udtryk  :blink:)

Jeg har haft to SV1000SK6 og de begge gik alt for magert efter at der blevet skiftet udstødning. Det er
rigtigt at der sidder en lambdasonde men problemet er at ECU´en er indstillet til at justere i et
lille område og når man skifter udstødning så kommer man altså uden for det område og det resulterer
i at der ikke bliver tilført nok benzin.

Så når man skifter udstødninger og luftfilter uden at få kontrolleret/justeret på et rullefelt, så ved man
faktisk ikke om man er ved at ødelægge motoren. Jeg kan ikke forstå at man skifter udstødning og luftfilter
til ca. 6-8000,- kr men spare 3-400,- kr på lige at kontrollere forbrændingen på et rullefelt.

Men det er jo bare min mening.  :wink:

Rasmus S

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 499
Re: Luftfilter og nye potter.
« Svar #16 Dato: Juni 04, 2008, 06:23:31 pm »
Jeg gav 1500 kr for en gasmåling... Men det til side, så fortalte min mekker mig at den kørte for fed fra fabrikken. (Derfor den knalde i udstødningen under motorbrems) Og derfor skulle den ikke stilles ret meget, før benzin vs. luft var rigtig indstillet.

Jeg vil dog stadig anbefale at man får lavet en gasmåling, når der bliver skiftet potter + luftfilter
Pearl Crystal Red SV650 K5 - Lucas Fender Eliminator - Pipercross luftfilter - MRA tonet racing kåbeglas - Rizoma blink - Yoshimura udstødning - Rear hugger - Orginal underkåbe - http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17454&ipc=64707

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: Luftfilter og nye potter.
« Svar #17 Dato: Juni 04, 2008, 11:04:21 pm »
Som jeg ser det er SVinet sat til at køre forholdsvis 'rich' i stock setting!

Det er forkert !
Den kører utroligt magert pga. de nye Euro 3 normer.
Ved første service tilbyder forhandleren et nyt map til ECU´en, og det hjælper en smule men ikke nok .


Ved ikke om der er nogen der ved om det er fuldstændig i hampen?

Det må du selv vurdere på - en O2 eliminator sætter lambdasonden (og andre features) ud af spil.
En O2 eliminator er i princippet bare en fast modstand, som har til opgave at snyde ECU`en.
Problemet er her, at diverse smarte sensorer, såsom føleren til barometerstand mv. bliver deaktiveret.
Lambdasonden har netop til opgave at optimere blandingen i samarbejde med ECU´en.

Hvis man stopper potter/filter på, så er det en god plan med en mapning af ECU´en.
Men man kan jo starte med at krudte lidt rundt, og så skrue tændrørene ud og checke farven på dem.
Sort/kokset - opleves ikke på en normal indsprøjtningsmodel (kun på karburatorcykler og syge indsprøjtningsmodeller).
Lys brun/grålig "tør" farve - alles ist ok !
Lys grå/hvidlig farve, nogle gange med små perler på elektroderne, er sundhedsskadeligt for enhver motor - den kører seriøst magert.

Men der er jo heldigvis et frit land vi lever i ...;)
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: Luftfilter og nye potter.
« Svar #18 Dato: Juni 04, 2008, 11:07:32 pm »
Ved ikke lige hvad jeg fik lavet dér, men håber i fangede meningen  :innocent:
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: Luftfilter og nye potter.
« Svar #19 Dato: Juni 04, 2008, 11:14:40 pm »
Jeg gav 1500 kr for en gasmåling... Men det til side, så fortalte min mekker mig at den kørte for fed fra fabrikken. (Derfor den knalde i udstødningen under motorbrems) Og derfor skulle den ikke stilles ret meget, før benzin vs. luft var rigtig indstillet.

Jeg vil dog stadig anbefale at man får lavet en gasmåling, når der bliver skiftet potter + luftfilter

Det er simpelthen noget sludder !
Grunden til den knalder i udstødningen er, at den kører med PAIR-systemet (søg og du skal finde...).

Og fra fabrikken kører den utroligt magert !

Det er derfor de fleste mærker en "stødende" fornemmelse ved 3-4000 o/min, når de kører stabilt ved disse o/min.
Det er lambdasonden som forhandler blandingen så mager som muligt.

Pga. de Euro 3 normer, som cyklen er godkendt efter ... :thumbsdown:
« Senest Redigeret: Juni 04, 2008, 11:17:16 pm af Sperik »
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Damage

  • Gæst
Re: Luftfilter og nye potter.
« Svar #20 Dato: Juni 05, 2008, 07:22:35 am »
Det skal nok lige nævnes at 650 (til og med K6) og 1000´eren er forskellige, 650 har ikke lambdasonde, derfor
er der en del som har oplevet at deres 650 kører med en lidt federe blanding.

Rasmus S

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 499
Re: Luftfilter og nye potter.
« Svar #21 Dato: Juni 05, 2008, 11:14:24 am »
Lige præcis René T!  :thumbsup:
Pearl Crystal Red SV650 K5 - Lucas Fender Eliminator - Pipercross luftfilter - MRA tonet racing kåbeglas - Rizoma blink - Yoshimura udstødning - Rear hugger - Orginal underkåbe - http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17454&ipc=64707

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: Luftfilter og nye potter.
« Svar #22 Dato: Juni 05, 2008, 11:23:57 am »
Lige præcis René T!  :thumbsup:


Sorry, jeg tænkte kun på 1000 eren  :oops:
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Rasmus S

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 499
Re: Luftfilter og nye potter.
« Svar #23 Dato: Juni 05, 2008, 11:25:05 am »
Jaja, vi kan jo ikke alle have råd til de store cykler  :innocent:  :wink:
Pearl Crystal Red SV650 K5 - Lucas Fender Eliminator - Pipercross luftfilter - MRA tonet racing kåbeglas - Rizoma blink - Yoshimura udstødning - Rear hugger - Orginal underkåbe - http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17454&ipc=64707

Damage

  • Gæst
Re: Luftfilter og nye potter.
« Svar #24 Dato: Juni 05, 2008, 11:30:37 am »
Lige præcis René T!  :thumbsup:


Sorry, jeg tænkte kun på 1000 eren  :oops:

Ja, du har nemlig ret mht. 1000´eren.   :blink:

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: Luftfilter og nye potter.
« Svar #25 Dato: Juni 09, 2008, 04:29:32 pm »
Og her er et billede af et tændrør med godt 3000 km på bagen.
De sidste 2000 km har det kørt med KN element og IXIL UNX potter (m. dBkiller i).
Proppen er som ny, og der er endnu ikke pillet ved ECU´en - kun det obligatoriske remap ved 1000 km service.

Selvom jeg gerne vil have mappet cyklen til 99 oktan, så er jeg ikke nervøs for at køre med standard ECU.

Jeg tror der sidder nogle sorte propper i nogle af PCIII cyklerne ...
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Hollowpoint

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 657
  • Sømand så det gynger!
Re: Luftfilter og nye potter.
« Svar #26 Dato: Juni 09, 2008, 05:46:25 pm »
Hvad har i gjort for at fjerne Lambda sonden? Købt kittet fra Dot-e eller smækket en modstand stikket som jeg har læst man kunne et eller andet sted?  :rolleyes:
Nu: Hus, baby og bil.......
Tidligere: SV650SA K7

Hollowpoint

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 657
  • Sømand så det gynger!
Re: Luftfilter og nye potter.
« Svar #27 Dato: Juni 12, 2008, 06:43:15 pm »
Hvad har i gjort for at fjerne Lambda sonden? Købt kittet fra Dot-e eller smækket en modstand stikket som jeg har læst man kunne et eller andet sted?  :rolleyes:
Slet ingen der har lidt input?  :cry:
Nu: Hus, baby og bil.......
Tidligere: SV650SA K7