Bare vigtigt at vide at man skal slukke med det samme, hvis den begynder at lyse.
Man mister smøringen af alle vitale dele i motoren, når lampen tænder
Ja, det er vigtigt! også selv om den bare blinker. Jeg kørte på min gamle GS500, og der blinkede den lidt engang i mellem, og jeg tænkte at det bare var fordi der ikke var så meget olie i, som der plejede, lidt ligesom med benzinmåleren der kan blinke i skarpe sving osv.. Men så endag på motorvejen sagde det bare "knargh", og så mistede jeg trækkraft.. Og motoren lød helt forfærdeligt. Så der sku en ny motor i svinet.. 2-4 måneder senere blev jeg kørt ned, og så blev den toast
Hø hø, jeg har osse en gammel oliehistorie fra det forrige årtusinde :
Jeg havde en "midlertidig" Suzuki 250T (en skrækkelig totakter), som jeg var nødt til at futte frem og tilbage på mellem Århus og Aalborg.
Sådan en fætter har separat olietank/pumpe med tryksmøring direkte til lejerne
Ingen olielampe var der nok af ...
Og på dens sidste tur (heldigvis) mod dobbelt A, ville skæbnen (og oliepumpen), at det fantastiske smøresystem svigtede en anelse.
Der var massiv modvind, og regnvejret fandt hurtigt vej til bollerne igennem min køkkenblå Motomod-dragt
Pga. modvinden kunne Suki´en kun mønstre 130 km/t i femte, og på trods af det geniale ram-air system, så blev den en kende varm.
Og lige inden min afkørsel mod Aalborg C, tabte den pusten med en uimiskendelig lyd af glasskår til følge - IIIEEERRRVVVNNN !
4Q, tænkte jeg, og smed modellen i nødsporet.
Frem med tomlen, og næste bil var en hundevogn ! Den stoppede, og de rare betjente tilbød kørelejlighed til døren (jeg boede lige ved siden af PG dengang).
Næste dag lokkede jeg fatter ud med traileren, og vi fik fedtet 2½´eren hjem.
Da jeg hev cylindrene af, sad det ene stempel stadig i cylinderen
Den havde rykket den ene plejlstang over, og havde spyttet krydspinden ud i udstødningen
Selv luftfilteret var der spåner i ...
Intet er som bekendt så galt, at det ikke er godt for noget, og de formpressede olieslanger fra suz´en blev modificeret til et semiautomatisk kædesmøringsanlæg til min Yamaha YZ 250 (MX).
En dåse Motul, et par strips og chokersystemet fra en Puch Maxi - og vupti, forløberen for Scottoileren var født
Der var nærmest ikke et øje tørt, når de andre MX´ere spurgte til dåsen i stellet, og jeg så demonstrede hvordan der kom blåt skum ud på det forreste kædehjul med et tryk på Maxichokergrebet
Skidesmart med det dér olie - bare det er på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt