Forfatter Emne: Olietype til en gammel (82'er)  (Læst 1573 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

henrikm.dk

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 12
    • HenrikM.dk
Olietype til en gammel (82'er)
« Dato: April 27, 2008, 04:23:28 am »
Hej!

Har en gammel 1-cylinders GN400 der trænger til ny olie. Går det at fylde fuldsyntetisk i ? Det er hvad jeg lige har på hylden i garagen....

mvh Henrik
plov, Akrapovic, Jet-kit, sædeskal, diodeblink, sædebund/slanket bagende, nylakkeret sort, kromstafferinger, tonet kåbeglas, K/N filter, nyligt lavet for ALT rust !

http://henrikm.dk

SV-spirit

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 220
  • www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.as
Re: Olietype til en gammel (82'er)
« Svar #1 Dato: April 27, 2008, 10:10:25 am »
Kommer nok lidt an på hvor langt den har kørt. Hvis det er en 10-40W olie gør det formentligt ikke noget. Er det der imod en 5-40W har den for lav viskositet = tyndtflydende, og vil bare blive forbrændt sammen med benzinen = stort olieforbrug og tilkoksning af stempel og stempelringe. Ellers vil en 15-40W nok bedre passe til sådan en en stamper - især hvis den har mange km på bagen.
SV1000S 2007, GSXR-USD, GSXR bagdæmper, Pipercross luftfilter,G&G Carbon cans,gelsæde,nr.pl.holder,klar baglygte m.blinx,Spejle m. indb. blinx,Puig mørk d.b.,stålarm. br.sl.,Elox aludæksler bremsev.beh., Spec. sædeskal, PC USB lll, Carbon forskærm+hugger

Damage

  • Gæst
Re: Olietype til en gammel (82'er)
« Svar #2 Dato: April 27, 2008, 11:41:11 am »
Kommer nok lidt an på hvor langt den har kørt. Hvis det er en 10-40W olie gør det formentligt ikke noget. Er det der imod en 5-40W har den for lav viskositet = tyndtflydende, og vil bare blive forbrændt sammen med benzinen = stort olieforbrug og tilkoksning af stempel og stempelringe. Ellers vil en 15-40W nok bedre passe til sådan en en stamper - især hvis den har mange km på bagen.

X2   :thumbsup:

henrikm.dk

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 12
    • HenrikM.dk
Re: Olietype til en gammel (82'er)
« Svar #3 Dato: April 27, 2008, 08:30:02 pm »
Hvad med kobling og gearkasse og det ? Kan det tåle den fine olie ?

Der må da være nogen der kan komme med nogle guldkorn her :)

Den har forøvrigt færre kilometer på bagen end min oldschool SV'er, nemlig 40k... Samlere siger jeg har fundet et pragteksemplar af en GN'er - lucky me

Henrik
plov, Akrapovic, Jet-kit, sædeskal, diodeblink, sædebund/slanket bagende, nylakkeret sort, kromstafferinger, tonet kåbeglas, K/N filter, nyligt lavet for ALT rust !

http://henrikm.dk

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: Olietype til en gammel (82'er)
« Svar #4 Dato: April 28, 2008, 08:05:57 am »
15-40 ikke syntetisk, så spiller geden videre  :D
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

henrikm.dk

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 12
    • HenrikM.dk
Re: Olietype til en gammel (82'er)
« Svar #5 Dato: April 29, 2008, 08:31:51 pm »
Geden og jeg siger pænt tak for hjælpen... Jeg lister 15w-40 mineralsk i hende :)
plov, Akrapovic, Jet-kit, sædeskal, diodeblink, sædebund/slanket bagende, nylakkeret sort, kromstafferinger, tonet kåbeglas, K/N filter, nyligt lavet for ALT rust !

http://henrikm.dk

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: Olietype til en gammel (82'er)
« Svar #6 Dato: April 30, 2008, 12:59:56 am »
En halvsyntetisk 10-40 kan altid bruges i tvivlstilfælde ...;)
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...