Hej med Jer !
Så er jeg så småt ved at samle min ged (650 '99) igen efter et gennemgribende vinterprojekt.
jeg er nået til forgaflen, der er afmonteret gaffelbroen.
Jeg har skruet den øverste prop af begge for at tømme olien af. Nu hvor jeg har hældt olie på igen (102 mm fra toppen af inderrøret uden fjedre eller andet i) er jeg stødt ind i et lille problem. Jeg går ud fra at man skal skrue proppen på igen med inderrøret helt i bund ? Der skal jo ikke være luft i dæmperen, eller hvad ? Nu kommer problemet så - hvad gør man hvis man ikke har vægt nok til at presse skidtet i bund således at proppen kan få fat i inderrøret ?
Nogen der har et lille trick eller rettelse til min fremgangsmåde ?
Henrik
hvis du kan presse fjederen sammen og skrue toppen på i helt sammenpresset tilstand
Kør inderrøret langsomt op og ned et par gange så du får fyldt dæmperen med olie. Kontrollér oliestanden igen.
Pyt fjederen i. Put skiven i. Put afstandstykket i. Hiv inderbenet så langt op som muligt. Pres fjederen en smule sammen med toppen og skru toppen fast. Vær opmærksom på at presse og skrue samtidig, så toppen får fat med mere end et halvt gevind - ellers risikerer du at rive det
Toppen skal ikke voldspændes, men hvis ikke du kan spænde den til angivne moment kan du vente til den er monteret i gaffelbroerne. Dog skal du
kun spænde den nederste gaffelbro indtil du har spændt proppen helt fast.
Du kan også lige prøve at trykke gaffelbenene lidt sammen og se om du har ramt nogenlunde ens.
Happy screwing,
Niels