Forfatter Emne: Olieskift  (Læst 3420 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

LSJ

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 366
Olieskift
« Dato: Marts 25, 2008, 12:23:53 pm »
Har søgt i forum, og vil bare være sikker inden jeg går igang (har ikke den skide owners manual til SV 1000 K3 :twisted:)
Er det korrekt opfattet at olien skal være semisyntetisk har kig på den her http://www.thansen.dk/product.asp?c=1714621628&n=1439342929&pn=1982310618, den burde vel du??
Og er det korekt at der skal hældes ca 2 liter olie på inkl filterskift??
Og det skive der er snak om ved bundproppen i sumpen, hvor købes den??

Lars

PS hvis der er nogen der ligger inde med en owners manual til en 1000 k3 i pdf format, eller har tid lyst og mulighed for at scanne den vil jeg være MEGET taknemmelig :mrgreen: :mrgreen:
Blå SV1000S med
Typhoon Ti potter, pipercross stage II filter, og powercomander III USB, Double bobble, fuldkåbe, hugger, ermax sædebund og miniblink.

Hvis røvhuller havde vinger, var min arbejdsplads en lufthavn

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: Olieskift
« Svar #1 Dato: Marts 25, 2008, 12:53:39 pm »
10W40, 4 liter er rigtig

mener mere der er 3 - 3,5 liter der skal på
skift olie filteret - og en ny skive til bundproppen - eventuelt en ny bolt (hvis der allerede sidder 2-3 skiver fast...)

husk at give oliefilter noget olie på parkningen og spænd den ik mere end hvad du kan med hænderne

der er et lille vindue i bunden få oliens ses når du hælder nyt på (omkring 2 liter passer meget godt)
tænd for den i 10 sec så olien kommer rundt i hele motoren og der efter fyld så mere på til det ses i vinduet igen

bedst at ha den stående på en baghjuls løfter

nogen der vil bekræfte dette?

min manual er på tysk...
« Senest Redigeret: Marts 25, 2008, 12:56:29 pm af blz »
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

LSJ

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 366
Re: Olieskift
« Svar #2 Dato: Marts 25, 2008, 01:10:27 pm »
Har rimelig styr på proceduren, det var mere om hvor meget der skal hældes på, og hvor jeg får den skide skive til bundproppen. og om olien ikke var ok?

Men takker for svaret blz :D
Blå SV1000S med
Typhoon Ti potter, pipercross stage II filter, og powercomander III USB, Double bobble, fuldkåbe, hugger, ermax sædebund og miniblink.

Hvis røvhuller havde vinger, var min arbejdsplads en lufthavn

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Olieskift
« Svar #3 Dato: Marts 25, 2008, 01:13:05 pm »
bedst at ha den stående på en baghjuls løfter

nogen der vil bekræfte dette?

ACHTUNG!  :police: På en FireBlade fra 2000 kan der være en hel liter EKSTRA på modellen, når den står på baghjulsløfter.  Det resulterer i ualmindelig dårlig motorgang og oliebøvser i luftfilterkassen.  :puke:

Stil skidtet på sidestøtten, hæl olie på som anbefalet, start, sluk når oliefilteret er fyldt (et par sekunder), kontrollér niveauet når olie er faldet ned i bundkarret igen.

Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: Olieskift
« Svar #4 Dato: Marts 25, 2008, 01:16:57 pm »
bedst at ha den stående på en baghjuls løfter

nogen der vil bekræfte dette?

ACHTUNG!  :police: På en FireBlade fra 2000 kan der være en hel liter EKSTRA på modellen, når den står på baghjulsløfter.  Det resulterer i ualmindelig dårlig motorgang og oliebøvser i luftfilterkassen.  :puke:

Stil skidtet på sidestøtten, hæl olie på som anbefalet, start, sluk når oliefilteret er fyldt (et par sekunder), kontrollér niveauet når olie er faldet ned i bundkarret igen.
hehe - yep - det passede nu hældningen i indkørelsen hos mine forældre at den kommer i vandret stillinge... sorry
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

roadpilot

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 899
  • Kvinder og motorcykler er sjovest nøgne....
Re: Olieskift
« Svar #5 Dato: Marts 25, 2008, 03:03:15 pm »
Castrol olien er fin nok! Det er den samme som kan købes hos louis, og den er der vist flere som kører på!! Men den du henviser hos THansentil er altså fuldsyntetisk og ikke semisyntetisk! Ikke at der er nogen problemer i det, men bare så du ved det!!

Derudover så er olie lidt af en religion! -og alle ved jo at religions fanatikere er tåber!  8) Men klart hvis man vil give svinet det bedste af det bedste ,og pris ikke er et problem. så lad da bare folk......

Så længe olien overholder de specifikationer som er opgivet fra fabrikken så er den god nok!! Det er jo ikke en fusions motor som sidder på sådant et svin.  :twisted: jeg fyldte på i lørdags og brugte ca 3,3 l efter filteret havde taget sin del!
kilosvin med div udstyr...

LSJ

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 366
Re: Olieskift
« Svar #6 Dato: Marts 25, 2008, 03:35:52 pm »
Har godt fattet ved at læse de andre tråde, at der er lige så mange meninger om olie som der er folk. Den olie jeg linker til, den opfatter jeg som semisyntetisk. På castrols dk hjemmeside skriver de at den er syntetisk baseret bla bla. Men dem som er fuldsyntetiske skriver de det tydeligt.

http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9015313&contentId=7032293

Argh pis skulle aldrig have startet den her tråd :D
Blå SV1000S med
Typhoon Ti potter, pipercross stage II filter, og powercomander III USB, Double bobble, fuldkåbe, hugger, ermax sædebund og miniblink.

Hvis røvhuller havde vinger, var min arbejdsplads en lufthavn

roadpilot

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 899
  • Kvinder og motorcykler er sjovest nøgne....
Re: Olieskift
« Svar #7 Dato: Marts 25, 2008, 03:44:50 pm »
lol :lmao: okay! got ya!

Ang. manualen, så her jeg den ikke liggende i pdf, men jeg kan da scanne den til dig hvis du gerne vil have det! Ellers send mig din addresse på en pm så kan jeg lave en alm hard copy og sende til dig!

Kennet
kilosvin med div udstyr...

Kenny

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 497
Re: Olieskift
« Svar #8 Dato: Marts 25, 2008, 04:03:29 pm »
Den SKIDE skive er ret vigtigt, den handles hos bla Enghave motor, tror den koster 5 kr. :D

LSJ

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 366
Re: Olieskift
« Svar #9 Dato: Marts 25, 2008, 04:21:57 pm »
Den fornemmelse havde jeg også kenny. Du taler måske af erfaring :innocent: :innocent:
Blå SV1000S med
Typhoon Ti potter, pipercross stage II filter, og powercomander III USB, Double bobble, fuldkåbe, hugger, ermax sædebund og miniblink.

Hvis røvhuller havde vinger, var min arbejdsplads en lufthavn

Kenny

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 497
Re: Olieskift
« Svar #10 Dato: Marts 25, 2008, 05:16:07 pm »
 :D :D ja har prøvet og genbruge, en ret dårlig ide, der var fine små olie pletter, hver gang jeg havde stillet dyret fra mig, så KUN ny skive.... :D :D

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Olieskift
« Svar #11 Dato: Marts 25, 2008, 06:03:55 pm »
Stive Lis'er!!!   :loser:

Manualer findes overalt, f.eks. her:
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=533.0   :wink:



Kobberringe til bundproppen fåes alle mulige steder til få kroner pr stk.
Hvis man er nærrig, kan de varmes op og bratkøles. Voilà  :D
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

LSJ

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 366
Re: Olieskift
« Svar #12 Dato: Marts 25, 2008, 06:16:06 pm »
Nu var det ikke værkstedsmanualen jeg efterlyste, det er den jeg fik på tysk, da jeg var så nærrig at købe en af de første billige kilo SV der kom.  :D

Og mht til overalt, nu er der jo nogen af os der bor på landet, så skal jeg til en MC eller autoforhandler. Eller kan jeg bare klare den i et byggemarked. altså med skiven.

Selve proceduren har jeg ikke noge problem med, altså når jeg har olie, filter og SKIVEN :lol: :lol:
Men jeg bor jo i Skive, så det må jo være til at gå til :whatever:

Blå SV1000S med
Typhoon Ti potter, pipercross stage II filter, og powercomander III USB, Double bobble, fuldkåbe, hugger, ermax sædebund og miniblink.

Hvis røvhuller havde vinger, var min arbejdsplads en lufthavn

langemand

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1074
  • Fz1-N
Re: Olieskift
« Svar #13 Dato: Marts 25, 2008, 06:24:53 pm »
:D :D ja har prøvet og genbruge, en ret dårlig ide, der var fine små olie pletter, hver gang jeg havde stillet dyret fra mig, så KUN ny skive.... :D :D

da jeg var busmekaniker ,,, kunne vi hvis vi ikke lige havde ny skive ,,varmet den helt op til den var rødglødende,,, så blev den go og blød igen :thumbsup:
nu med yamaha fz1 2008

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Olieskift
« Svar #14 Dato: Marts 25, 2008, 09:08:56 pm »
Jeg varmer op og køler skiven ned hver gang - og den der olie er nok mit næste valg også..
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!