Fagudtryk:
Forspænding: Det angiver den grad af spænding, som man giver en fjeder, før den udsættes for belastning (af f.eks. køreren eller bremsen). Uden forspænding ville motorcyklen give efter for sin egen vægt - med for megen spænding kan fjederen næsten ikke bevæge sig.
Dæmpning af efterreaktion: Det kontrollerer, hvor meget fjedrene "springer tilbage" eller "returdæmper" under kompressionen. Uden dem ville din motorcykel kaste dig ud af sadlen ved selv de mindste ujævnheder.
Kompressionsdæmpning: Den kontrollerer hastigheden, hvormed fjedrene trykkes sammen under belastning, for eksempel ved at bremse, accelerere eller køre over ujævnheder. For meget dæmpning gør kørslen hård og nådesløs, er dæmpningen for svag, vil maskinen hoppe og springe fra side til side.
Forgafler:
Justeringsskruer til forspænding: De befinder sig øverst på gaffelbenene og kræver normalt en 14 eller 17 mm nøgle. Justeringer foretages ved at dreje og ved at måle efter "ringene", som er markeret på den synlige del.
Returdæmpning: Justering foretages på de fladhovede skruer oven på forgaflen. Justering måles i hele eller halve drejninger ad gangen. På mange motorcykler kan man høre et "klik", når man drejer, så det er let at tælle omdrejningerne.
Kompressionsdæmpning: Justeres med en lille skrue nederst på hvert gaffelben. Ligesom med returdæmpningen, tæl også her hver halve omdrejning. Og husk at give hvert ben lige meget.
Bageste støddæmper:
Justeringsskruer til forspænding: På bageste støddæmper kan du finde et mærke eller lignende, som giver en beskrivelse. Nogle findes nederst, men de fleste er øverst på støddæmperen. Du skal bruge C-nøglen fra værktøjskassen - og husk at tjekke grundigt med det, der står i manualen.
Returdæmpning: Også her er det normalt en justeringsskrue, og den sidder forneden på støddæmperen og er derfor ret svær at komme til.
Kompressionsdæmpning: Endnu en lille justeringsskrue, og den skal være oven på støddæmperen eller på den eksterne oliebeholder, hvis din støddæmper har sådan en.
Kørehøjde:
Ikke alle moderne sportsmaskiner har denne funktion. Det er en justeringsmøtrik enten øverst eller nederst på støddæmperen, som kan hæve maskinens bagende, så den kan styre hurtigt ved, at der lægges mere vægt over på forenden.
Mange af de støddæmpere du kan købe, har en sådan justeringsmulighed.