Forfatter Emne: Erfarringer med olie på 650'er  (Læst 4309 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Erfarringer med olie på 650'er
« Dato: Oktober 25, 2007, 09:53:29 pm »
Hejsa

Nu nærmer vi os jo efterhånden vinteren ( :thumbsdown:) og det er derfor også, for mit vedkommende, tid til olieskift. Derfor vil jeg gerne høre hvad folk har af erfarringer med forskellige olier. Da jeg fik cyklen havde den lige været til service, og jeg går ud fra at den kørte på noget semi-syntestisk Motul 10w40 som den jo skal ifølge manualen. Da jeg så skiftede olie i løbet af sæsonen prøvede jeg at smække en 10w40 fuldsyntetisk Motul olie på. Det har fungeret noget bedre end den delsyntetiske - jeg synes jeg har fået en noget mere præcis gearkasse som også er lettere at få i neutral. Der har ikke været nogen problemer med en glidende kobling - overhovedet.

Men hvad har folk af erfarringer? Er der andre end mig der har kunnet mærke forskel på forskellige olier på den lille SV'er? Jeg er mest interesseret i at høre fra 650-ejere, da 1000-cyklerne ikke har samme kobling. Så vidt jeg ved er der ikke nogen forskel på koblingen på den nye og den gamle model...

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Nick

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 952
Re: Erfarringer med olie på 650'er
« Svar #1 Dato: Oktober 25, 2007, 10:08:59 pm »
Er der ikke noget med den fuldsyntestiske olie brænder koblinger af på SV'en fordi det ikke er en racer..
SV650k7... RIP...
alt død og solgt... Er her som spøgelse :D

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Erfarringer med olie på 650'er
« Svar #2 Dato: Oktober 25, 2007, 10:11:08 pm »
Er der ikke noget med den fuldsyntestiske olie brænder koblinger af på SV'en fordi det ikke er en racer..
Jeg har hørt den skulle være hård mod 1000'eren, men har intet skidt oplevet med min 650'er... Tvært imod :D

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: Erfarringer med olie på 650'er
« Svar #3 Dato: Oktober 25, 2007, 10:12:58 pm »
et råd - husk en ny spænde/låse skriv til bund bolten - så den slutter helt tæt
tja - men kvaliteten af olie til dags er ret god - så mærket er lidt lige meget - det er jo ikke en fuldblods racer ;)

fuldsyntetisk eller delsyntetiske kender jeg så intet til - der står den bruger 10w40 delsyn. så det har jeg købt - også motul
men jeg kan spørge en kollega i morgen der helt sikkert kender til det

tja - du kommer fra en cykel med "gammel olie" og skifter - så er det en stor forskel - bedste måde at sammenligne fuldsyn. og delsyn. er ved at kun at køre en uge med frisk olie af hver slags -
jeg skiftede ik olie mellem 1k og 6k - selvom jeg nok skulle - men efter 6k service - det var stort - damn den kørte godt
og ja - stor forskel på gearet lige efter
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Erfarringer med olie på 650'er
« Svar #4 Dato: Oktober 25, 2007, 10:20:04 pm »
et råd - husk en ny spænde/låse skriv til bund bolten - så den slutter helt tæt
Man kan evt. udgløde den en enkelt gang hvis man er lidt nærrig :D

fuldsyntetisk eller delsyntetiske kender jeg så intet til - der står den bruger 10w40 delsyn. så det har jeg købt - også motul
men jeg kan spørge en kollega i morgen der helt sikkert kender til det

tja - du kommer fra en cykel med "gammel olie" og skifter - så er det en stor forskel - bedste måde at sammenligne fuldsyn. og delsyn. er ved at kun at køre en uge med frisk olie af hver slags -
Ja, i manualen står der at det skal være 10w40 delsyn., men jeg ville gerne høre om der er nogle der har erfarringer med andet.

Da jeg købte cyklen havde forhandleren lige lavet eftersyn på den, så der skulle helst ikke være noget der :D

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: Erfarringer med olie på 650'er
« Svar #5 Dato: Oktober 25, 2007, 10:29:39 pm »
et råd - husk en ny spænde/låse skriv til bund bolten - så den slutter helt tæt
Man kan evt. udgløde den en enkelt gang hvis man er lidt nærrig :D
wohoo 15,- sparet - det jo en hel liter benzin...  :mrgreen:

fuldsyntetisk eller delsyntetiske kender jeg så intet til - der står den bruger 10w40 delsyn. så det har jeg købt - også motul
men jeg kan spørge en kollega i morgen der helt sikkert kender til det

tja - du kommer fra en cykel med "gammel olie" og skifter - så er det en stor forskel - bedste måde at sammenligne fuldsyn. og delsyn. er ved at kun at køre en uge med frisk olie af hver slags -
Ja, i manualen står der at det skal være 10w40 delsyn., men jeg ville gerne høre om der er nogle der har erfarringer med andet.

Da jeg købte cyklen havde forhandleren lige lavet eftersyn på den, så der skulle helst ikke være noget der :D

Hygge
nu har du nok kørt en del kilometer inden du skiftede til fuldsyn. ik??? - brugt olie kontra ny olie = forbedring
« Senest Redigeret: Oktober 25, 2007, 10:31:37 pm af blz »
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Erfarringer med olie på 650'er
« Svar #6 Dato: Oktober 25, 2007, 10:52:03 pm »
et råd - husk en ny spænde/låse skriv til bund bolten - så den slutter helt tæt
Man kan evt. udgløde den en enkelt gang hvis man er lidt nærrig :D
wohoo 15,- sparet - det jo en hel liter benzin...  :mrgreen:
Hehe, ja ;) Ej, jeg plejer mere at bruge det hvis man glemmer at købe en ny pakning  :oops:

nu har du nok kørt en del kilometer inden du skiftede til fuldsyn. ik??? - brugt olie kontra ny olie = forbedring
Jo det har jeg. Men jeg synes nu stadig jeg kan mærke forskel på gearkassen med henholdsvis frisk fuldsyntetisk og halvsyntetisk olie.

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Damage

  • Gæst
Re: Erfarringer med olie på 650'er
« Svar #7 Dato: Oktober 26, 2007, 09:28:48 am »
Jeg har godt nok en 1000´er men jeg vil kommentere det omkring olie alligevel.

Hvorfor skifter man olie til en typer som ikke er anbefalet af Suzuki, det forstår jeg ikke. Det er jo sådan at når Suzuki skriver at motoren skal køre med semi-syntetisk 10W-40 så er det fordi at motoren er designet til den
type olie. Skifter man til Full-syntetisk (eks. 5W-50) så ændre man på viskositeten af olien og dermed ændre man også på det olietryk motoren køre med. Så kan det godt være at gaerskiftet skifter lidt lettere, men hvis det på længere sigt skader motoren så er det vel ikke det værd.
Det er ikke så længe siden at der var en herinde som brændte sin kobling af (på en 1000´er) og han havde kørt mange km med Full-syntetisk olie inden skaden skete.
Ved at køre med den type olie som Suzuki foreskriver, så sikre man sig at motoren køre bedst muligt på LANGT sigt.

Mit råd er at du selvfølgelig skal skifte din olie til en type som Suzuki foreskriver i instruktionsbogen.  :thumbsup:
« Senest Redigeret: Oktober 26, 2007, 09:31:34 am af René T »

Henrik Kallehauge

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 105
  • AKA Zonar .. Brug venligst eget billed og navn
Re: Erfarringer med olie på 650'er
« Svar #8 Dato: Oktober 28, 2007, 04:05:29 pm »
ved ikke så meget om olier, men jeg købe en olier til min sv 650 i starten af sæsonen der hed silikone 4t 10w40.. og det var bestemt ikke et godt køb for det var som om den fik koblings klæben og var virkelig træls af få i neutral ,,,, men jeg ved ikke noget om, om der er olier der er bedre end andre og hvilken det er.. ??????n hvad siger bane drengene herinde de må vel kende lidt til det med olier...
Life is not like a box of choclat, is't like a jar of jalapenos, what you do today might hurt your ass tomorrow

steen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 412
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
Re: Erfarringer med olie på 650'er
« Svar #9 Dato: Oktober 28, 2007, 05:15:54 pm »
ved ikke så meget om olier, men jeg købe en olier til min sv 650 i starten af sæsonen der hed silikone 4t 10w40.. og det var bestemt ikke et godt køb for det var som om den fik koblings klæben og var virkelig træls af få i neutral ,,,, men jeg ved ikke noget om, om der er olier der er bedre end andre og hvilken det er.. ??????n hvad siger bane drengene herinde de må vel kende lidt til det med olier...

Din oplevelse minder meget om min erfaring med MOTUL's halvsyntetiske olie (5100)....mere vil jeg ikke skrive her om den sag... men søg i mine andre indlæg hvis du er nysgerrig efter svaret
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Erfarringer med olie på 650'er
« Svar #10 Dato: Oktober 28, 2007, 05:36:05 pm »
Hvorfor skifter man olie til en typer som ikke er anbefalet af Suzuki, det forstår jeg ikke. Det er jo sådan at når Suzuki skriver at motoren skal køre med semi-syntetisk 10W-40 så er det fordi at motoren er designet til den
Mht. viskositeten har vores klima jo ret stor indflydelse på den. Det der står i manualen må nødvendigvis være lidt af et kompromis, for at man kan bruge den samme manual på alle markeder. Derfor kan jeg sagtens se fornuften i at eksperimentere lidt med viskositeten.
Mht. mærket så viser f.eks. Henrik Johannsens indlæg (ved godt det kom efter du skrev, men jeg har selv oplevet noget lignende på en anden mc), at mærket altså har ret stor indflydelse. Der kan altså i nogle tilfælde mærkes forskel på forskellige mærker - dermed ikke sagt at det altid er gældende.
Angående typen, altså om det er fuld- eller delsyntetisk, har du ret i at Suzuki foreslår den delsyntetiske - men det betyder vel ikke nødvendigvis at det er den bedste? Det kan lige så godt være et spørgsmål om økonomi. Suzuki er jo gode til at holde priserne på deres cykler nede, men den lave pris kommer jo ikke bare ud af ingen ting. Der bliver sparet nogle steder, og hvis Suzuki mener at forskellen mellem at køre med fuld- og delsyntetisk olie ikke opvejer prisforskellen tager de vel den delsyntetiske.

Ved at køre med den type olie som Suzuki foreskriver, så sikre man sig at motoren køre bedst muligt på LANGT sigt.
Den påstand er jeg så af gode grunde ikke enig i :D Men man støtter Motul, da det er dette mærke Suzuki samarbejder med og længe (altid?) har gjort det.

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Damage

  • Gæst
Re: Erfarringer med olie på 650'er
« Svar #11 Dato: Oktober 28, 2007, 05:58:51 pm »
Hvorfor skifter man olie til en typer som ikke er anbefalet af Suzuki, det forstår jeg ikke. Det er jo sådan at når Suzuki skriver at motoren skal køre med semi-syntetisk 10W-40 så er det fordi at motoren er designet til den
Mht. viskositeten har vores klima jo ret stor indflydelse på den. Det der står i manualen må nødvendigvis være lidt af et kompromis, for at man kan bruge den samme manual på alle markeder. Derfor kan jeg sagtens se fornuften i at eksperimentere lidt med viskositeten.
Mht. mærket så viser f.eks. Henrik Johannsens indlæg (ved godt det kom efter du skrev, men jeg har selv oplevet noget lignende på en anden mc), at mærket altså har ret stor indflydelse. Der kan altså i nogle tilfælde mærkes forskel på forskellige mærker - dermed ikke sagt at det altid er gældende.
Angående typen, altså om det er fuld- eller delsyntetisk, har du ret i at Suzuki foreslår den delsyntetiske - men det betyder vel ikke nødvendigvis at det er den bedste? Det kan lige så godt være et spørgsmål om økonomi. Suzuki er jo gode til at holde priserne på deres cykler nede, men den lave pris kommer jo ikke bare ud af ingen ting. Der bliver sparet nogle steder, og hvis Suzuki mener at forskellen mellem at køre med fuld- og delsyntetisk olie ikke opvejer prisforskellen tager de vel den delsyntetiske.

Ved at køre med den type olie som Suzuki foreskriver, så sikre man sig at motoren køre bedst muligt på LANGT sigt.
Den påstand er jeg så af gode grunde ikke enig i :D Men man støtter Motul, da det er dette mærke Suzuki samarbejder med og længe (altid?) har gjort det.

Hygge

Silkolene laver faktisk en 10W-40 som også er Full-syntetisk, det kan jo være derfor at Henrik Johannsen har haft en dårlig oplevelse. Men når vi ikke ved præcis hvad der for en olie han har brugt så er det jo svært at bedømme om det er den rigtige olie.  :wink:

Du får mig ikke til at tro på at Suzuki hælder semi-syntetisk olie på motoren pga. økonomi...

Jeg køre med Motul 5100 og det er ikke fordi Suzuki siger at det skal være Motul...det er fordi jeg synes den er god til 1000´eren og fordi de værksteder jeg har været på har anbefalet den olie! Jeg har også haft Yamaha og de samarbejder med Bell-ray men jeg har aldrig kørt med det olie men jeg har hold mig til de spacifikationer som Yamaha har forskrevet i instruktionsbogen.

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Erfarringer med olie på 650'er
« Svar #12 Dato: Oktober 28, 2007, 06:12:14 pm »
Silkolene laver faktisk en 10W-40 som også er Full-syntetisk, det kan jo være derfor at Henrik Johannsen har haft en dårlig oplevelse. Men når vi ikke ved præcis hvad der for en olie han har brugt så er det jo svært at bedømme om det er den rigtige olie.  :wink:
Men det ændrer jo ikke på at jeg på egen krop (nærmest ;)) har kunnet mærke forskel på to forskellige mærker, selvom olien var af samme type.

Du får mig ikke til at tro på at Suzuki hælder semi-syntetisk olie på motoren pga. økonomi...
Okay :D Mere er der vel ikke rigtigt at sige til det... Bortset fra at det jo ikke kun påvirker anskaffelsesprisen, men også prisen på service.

Jeg køre med Motul 5100 og det er ikke fordi Suzuki siger at det skal være Motul...det er fordi jeg synes den er god til 1000´eren og fordi de værksteder jeg har været på har anbefalet den olie!
Som vel sikkert oftest skyldes at det er den olie Suzuki selv anbefaler, fordi de samarbejder med Motul?

Men det var egentlig slet ikke denne diskussion der var formålet med denne tråd (selvom det er ganske spændende). Jeg vil gerne høre fra folk der har ERFARRINGER med forskellige typer olier.

Hygge
« Senest Redigeret: Oktober 28, 2007, 06:14:34 pm af Mads »
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Damage

  • Gæst
Re: Erfarringer med olie på 650'er
« Svar #13 Dato: Oktober 28, 2007, 06:36:35 pm »
Silkolene laver faktisk en 10W-40 som også er Full-syntetisk, det kan jo være derfor at Henrik Johannsen har haft en dårlig oplevelse. Men når vi ikke ved præcis hvad der for en olie han har brugt så er det jo svært at bedømme om det er den rigtige olie.  :wink:
Men det ændrer jo ikke på at jeg på egen krop (nærmest ;)) har kunnet mærke forskel på to forskellige mærker, selvom olien var af samme type.

Du får mig ikke til at tro på at Suzuki hælder semi-syntetisk olie på motoren pga. økonomi...
Okay :D Mere er der vel ikke rigtigt at sige til det... Bortset fra at det jo ikke kun påvirker anskaffelsesprisen, men også prisen på service.

Jeg køre med Motul 5100 og det er ikke fordi Suzuki siger at det skal være Motul...det er fordi jeg synes den er god til 1000´eren og fordi de værksteder jeg har været på har anbefalet den olie!
Som vel sikkert oftest skyldes at det er den olie Suzuki selv anbefaler, fordi de samarbejder med Motul?

Men det var egentlig slet ikke denne diskussion der var formålet med denne tråd (selvom det er ganske spændende). Jeg vil gerne høre fra folk der har ERFARRINGER med forskellige typer olier.

Hygge

Jeg er da ikke i tvivl om at du har kunne mærke forskel....det har jeg også når jeg har skiftet olie selvom det er den samme type olie som er kommet på.

Når du køber en Suzuki fra ny er det ikke Motul som er fyldt på, det er Suzuki´s egen olie...og i min instruktionsbog står der altså ikke noget om Motul...men du har da ret i at forhandleren anbefaler det mærke han sælger, men han anbefaler også at det skal være Semi-syntetisk.

Jeg har ganske GOD erfaring med forskellige typer motor olie...det er derfor jeg skriver i denne tråd!  :wink:

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Erfarringer med olie på 650'er
« Svar #14 Dato: Oktober 28, 2007, 06:53:28 pm »
Når du køber en Suzuki fra ny er det ikke Motul som er fyldt på, det er Suzuki´s egen olie...og i min instruktionsbog står der altså ikke noget om Motul...men du har da ret i at forhandleren anbefaler det mærke han sælger, men han anbefaler også at det skal være Semi-syntetisk.
Men det er jo også en speciel tilkøringsolie der er på. Jeg troede faktisk at Motul blev anbefalet direkte i manualen, men der kan jeg se at jeg tager fejl. Gad vide hvor jeg så har læst det :D

Jeg har ganske GOD erfaring med forskellige typer motor olie...det er derfor jeg skriver i denne tråd!  :wink:
Til gengæld har du en 1000'er :D Men du skal da være velkommen til at skrive mærkerne, og hvorledes de har opført sig. Men det jeg jo var på jagt efter, var folk med en cykel magen til min, således man kunne tage erfarringerne direkte med over til ens egen cykel.

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her