Der er sikkert nogle SV1000 gutter der kan svare på det, for SV1000'eren har haft lambdasonde fra starten af.
Men her er hvad jeg (tror jeg) ved:
Ja, lambdasonden justerer netop for at opnå optimal forbrændning.
Men, den fabriksmonterede lambdasonde er såkaldt "narrow band", dvs. den har et snævert arbejdsområde og en større ændring som åben udstødning + luftfilter er mere end hvad den kan justerere for.
Derfor fjernes den som ofte for at undgå den laver bøvl med en justeret ECU/power commander.
Fordelen ved en fuld udstødning er jo i teorien bedre ydelse, men i praksis er forskellen vist meget lille, ihvertfald på SV650'eren
(havde dog selv fuld udstødning, men det var fordi jeg absolut ville have Akrapovic).
En anden fordel er at du ikke behøver skære den originale udstødning midt over for at montere en slip-on potte.
Jeg satte en power commander på, fordi jeg ikke vidste man kunne justere den originale ECU dengang, men en justering på rullefelt kan anbefales.