Forfatter Emne: Sod i motoren - hvordan fjernes det?  (Læst 5587 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sod i motoren - hvordan fjernes det?
« Dato: August 20, 2007, 11:01:46 am »
Hej Forum

Jeg har konstateret at jeg nok har kørt med et map på min PC som har givet mit SVin en for fed blanding. Dette har jeg konstateret dels ved øget sodning af udstødningsrørenes ender som jeg renser og polerer jævnligt, dels ved forringet benzinøkonomi og endeligt ved at der var huller i mappet hvor det føltes som om cyklen blev kvalt (mest mellem 3-4000 rpm og igen omkring 5-6000 rpm).

Jeg har desuden konstateret at SVinet er blevet marginalt dårligere til at starte (muligvis pga. tilsodede tændrør).

Mit spørgsmål er derfor - kender i til nogen mirakelprodukter som eks. kan tilsættes benzinen med henblik på at rense min mekanik for sod? Og tror i overhovedet at det kan være det?

Jeg har efterfølgende indlæst et zero-map på min PC indtil Ove ruller den i September. Dette har fjernet problemet med drukne-fornemmelsen og har bragt benzinøkonomien tilbage igen  :)

/J.R.
« Senest Redigeret: August 20, 2007, 11:07:34 am af skurkenfradallas »
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Sod i motoren - hvordan fjernes det?
« Svar #1 Dato: August 20, 2007, 02:04:10 pm »
Det bedste mirakelmiddel er en tur på motorvejen. (det er uden pis, Terkel..)

Danskvand siges at hjælpe også, men det er sgu for besværligt...
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Sod i motoren - hvordan fjernes det?
« Svar #2 Dato: August 20, 2007, 02:18:08 pm »
Det bedste mirakelmiddel er en tur på motorvejen. (det er uden pis, Terkel..)

Danskvand siges at hjælpe også, men det er sgu for besværligt...

Nååh  :wink: Så burde det ikke være noget problem! Jeg har været ude og gi' den lidt peber efter at jeg skiftede til zero-map'et...
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: Sod i motoren - hvordan fjernes det?
« Svar #3 Dato: August 20, 2007, 02:46:37 pm »
Det bedste mirakelmiddel er en tur på motorvejen. (det er uden pis, Terkel..)

Danskvand siges at hjælpe også, men det er sgu for besværligt...
Ja, den med an appolinaris kender jeg godt fra min tid som knallertrod.  Men gælder det ikke kun modeller med karburator?
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Sod i motoren - hvordan fjernes det?
« Svar #4 Dato: August 20, 2007, 02:49:54 pm »
skift tændrør under alle omstændigheder, hvis de er sodet til.. nye stifter er altid godt  :D

Damage

  • Gæst
Re: Sod i motoren - hvordan fjernes det?
« Svar #5 Dato: August 20, 2007, 02:51:29 pm »
Det bedste mirakelmiddel er en tur på motorvejen. (det er uden pis, Terkel..)

Danskvand siges at hjælpe også, men det er sgu for besværligt...
Ja, den med an appolinaris kender jeg godt fra min tid som knallertrod.  Men gælder det ikke kun modeller med karburator?

Jo...det gælder kun motore med karburator.

sømand

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 135
  • Fuck det er dejligt at køre mc.....
Re: Sod i motoren - hvordan fjernes det?
« Svar #6 Dato: August 24, 2007, 09:01:23 am »
Korrekt det er kun karburatorer. Man hælder (lidt af gangen i en tynd stråle) det ned i spjældhuset, med en masse omdrejninger på svinet. Så ryger det en del, først sort og så hvid røg og så skulle den ged være barberet.

Havde engang en gammel Kadett som fik turen, hele gaden var indsvøbt i røg, men den kørte sku fint derefter.

Tror bestemt ikke man kan på en indsprøjtning, hvor skulle man også hælde det i henne !!

MVH Sømanden

K7 S rød. Yoshimura RS-3 uden db-killer. Pacekeeper fartpilot. Sidetasker fra T-Hansen (kvali)

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: Sod i motoren - hvordan fjernes det?
« Svar #7 Dato: August 24, 2007, 09:05:23 am »
Det bedste mirakelmiddel er en tur på motorvejen. (det er uden pis, Terkel..)

Danskvand siges at hjælpe også, men det er sgu for besværligt...
det har jeg også hørt - både for biler og motorcykler - lidt smæk på så man brænder motoren ren
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Sod i motoren - hvordan fjernes det?
« Svar #8 Dato: August 24, 2007, 11:02:46 am »
skift tændrør under alle omstændigheder, hvis de er sodet til.. nye stifter er altid godt  :D

Kan man ikke bare pille dem ud og rense dem hvis man er nærrig?!
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Sod i motoren - hvordan fjernes det?
« Svar #9 Dato: August 24, 2007, 12:12:38 pm »
Jamen de brænder sig selv rene hvis de har korrekte glødetal til den motor de sidder i.

Det tager måske 1minuts kørsel max...
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

scar

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 804
Re: Sod i motoren - hvordan fjernes det?
« Svar #10 Dato: August 24, 2007, 11:52:41 pm »
Korrekt det er kun karburatorer. Man hælder (lidt af gangen i en tynd stråle) det ned i spjældhuset, med en masse omdrejninger på svinet. Så ryger det en del, først sort og så hvid røg og så skulle den ged være barberet.

Havde engang en gammel Kadett som fik turen, hele gaden var indsvøbt i røg, men den kørte sku fint derefter.

Tror bestemt ikke man kan på en indsprøjtning, hvor skulle man også hælde det i henne !!

MVH Sømanden



selvfølgelig kan man også gøre det på en motor med sprøjt. danskvand kan også bruges på en sprøjt motor, men det er bare så helvedes besværligt med de lange indsugnings rør der sidder på, så man bruger bare et andet produkt som er beregnet til indsugningsrens (bare sprøjt det ind efter maf sensoren da den kan ta skade), der sprøjtes ind på spray..

men som sagt er det meget nemmere at skifte sine rør og køre en go lang tur med masser af snoninger.

man brugte danskvand pga kulsyren, og fordi der ikke er sukker i danskvand som i sodavand, ellers ku det såmænd også bruges
nu med gixxer 1000k8:o)