Forfatter Emne: Virker rygskjoldet?  (Læst 12890 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kenneth P

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 280
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #45 Dato: August 16, 2007, 09:12:32 pm »
Smoller det er en ret interessant artkikel du citerer.
Er du sikker på at hyperflexion i dette tilfælde betyder foroverbøjning? kan det ikke ligevel være bagover?


Ja det er nu også den opfattelse jeg har af den engelske tekst, bagoverbøjning.
SV1000sk6 blå - fuld kåbe - hugger - diode baglygte - Laser Duo-tech High mount Titanium - Blåt MRA racing kåbeglas - 8000K Xenon - +2 tænder bag -1 tand for - PazzoRacing kobling/bremse greb
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12827

Jacob

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 325
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #46 Dato: August 16, 2007, 10:03:49 pm »
Smoller det er en ret interessant artkikel du citerer.
Er du sikker på at hyperflexion i dette tilfælde betyder foroverbøjning? kan det ikke ligevel være bagover?


Ja det er nu også den opfattelse jeg har af den engelske tekst, bagoverbøjning.

"Thoracic injury in the unrestrained motorcyclist is thought to occur as a result of hyperflexion of the spine on impact with objects."

Jeg kan ikke af ovenstående læse om det er en for- eller bagoverbøjning, men blot at der er tale om en overdreven bøjning. Hvis man læser det som at det er rygsøjlen der kommer i kontakt med et objekt, må det være en bagoverbøjning. I såfald vil rygskjoldet hjælpe.
I tilfælde af foroverbøjning må også rygskjoldets bæreremme (minimalt?-)kunne forhindre at foroverbøjningen sker så hurtigt som hvis mc'isten ikke havde skjoldet på. Ligeledes vil skjoldet til dels kunne minimere hyperflexion til siderne.
SV650SAK7  -  Candy Sonoma Red  -  Mivv-titanium  -  F.Fabbri DB  -  Fuelfriend  -  SpyBall
Nu med hjemmelavede ridser...

dr.smoller

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 15
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #47 Dato: August 17, 2007, 11:10:27 am »
En fleksion er i anatomiens nomenklatur defineret som en bevægelse fremad i planet (og således en foroverbøjning), men det bliver tilsyneladende ikke brugt helt konsekvent når man taler om hvirvelsøjlen. Jeg studsede selv en del over artiklen, og jeg vil give jer ret i, at foroverbøjningen nok ikke er den mest sandsynlige mekanisme. Der er nok tale om bøjninger i alle retninger (forover, til siden, bagover). Det er godt set, SilVer.

Men jeg kan stadig ikke forestille mig at rygskjoldet kan afbøde en bøjning, der er så kraftig, at den kan få en hvirvelsøjle til at brække et led. Kræfterne involveret i trafikulykker er kolossale. Jeg vil skyde på, at jeg uden større besvær kan knække mit - ellers anmelderroste og CE godkendte - Spyke skjold ved at bøje det over mit knæ. Og jeg er altså ikke kolossalt stærk. Kun meget stærk  :wink:



SVea

  • Autonom
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3089
  • Kronisk ironisk!!
    • SVea er sær
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #48 Dato: August 17, 2007, 02:12:11 pm »
Jeg tror, at der er tale om en bøjning forover, da dette kaldes hyperflexion og bevægelsen bagover kaldes hyperextension  :wink:
SVea - "I'm afraid you've mistaken me for someone who actually gives a shit"

ajbuchardt

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 32
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #49 Dato: August 17, 2007, 08:24:42 pm »
Der er kommet mange argumenter på bordet efter dette særdeles udemærkede indlæg. Fælles for dem alle (måske med få undtagelser) at de ikke relaterer til spørgsmålet: Hvor er facts`ne? Derimod er der kommet alt muligt gammeklogt følelsesladet pjat med manglende saglighed! Dette kunne sidestilles med historier som den gang far var dreng..........  - er det det egentligt ikke det man kalder spam? Mht ikke at have skjoldet på kører jeg sjældent med det, fordi det er besværligt og hvis jeg gik meget op i sikkerhed ville jeg købe en cykelhjelm og en volvo! Der er flere medlemmer (uden at nævne navne) der er moraliserende overfor at bruge rygskjold ALTID. Nogle af disse har jeg kørt landevejskørsel med engang og med de hastigheder i sving uden udsyn forstår jeg ikke alt den bævlen om sikkerhed - er det egentligt ikke det man kalder dobbelt moral?

Det var min mening .-)

Mvh

Julius

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #50 Dato: August 17, 2007, 11:23:09 pm »
og hvis jeg gik meget op i sikkerhed ville jeg købe en cykelhjelm og en volvo!



sagde DU spam  :huh: :huh: :lmao:
« Senest Redigeret: August 17, 2007, 11:59:47 pm af Grand Danois »
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #51 Dato: August 17, 2007, 11:41:20 pm »
Nogle af disse har jeg kørt landevejskørsel med engang og med de hastigheder i sving uden udsyn forstår jeg ikke alt den bævlen om sikkerhed - er det egentligt ikke det man kalder dobbelt moral?
Det var min mening .-)

Mvh

Julius

du har fuldstændig ret!!! mht den hastighed :loser: burde de købe en
Citér
cykelhjelm og en volvo!
næste gang skal jeg nok sørge for at tempoet kommet op, og folk for alvor tænker på om de har udstyret i orden :twisted: :twisted:

sådan Julius :thumbsup: :!: :idea: det er sgu rart at få sat tingene lidt på spidsen en gang imellem :mrgreen: :mrgreen:
« Senest Redigeret: August 17, 2007, 11:46:15 pm af Moolex »
   

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #52 Dato: August 20, 2007, 12:16:12 am »
Jeg vil lige bruge min første post på noget, som min bror og hans mor engang fortalte mig..

De er begge læger, og man må håbe at de ved hvad de taler om. Men de sagde, at ryggen godt kan klare et hårdt slag direkte, med eller uden rygbeskytter(men alt med måde, naturligvis). Hvis ikke, havde evolutionen nok fundet end bedre måde at beskytte centralnervesystemet, på trods af at vi ikke er designed til at køre på mc. De lagde vægt på at fortælle, at de kræfter som rygsøjlen kunne klare var enormt store, hvis det handlede om slag. Problemet opstår, når rygsøjlen bliver vredet rundt, som følge af hvordan man falder. Og det kan et rygskjold ikke beskytte imod.
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #53 Dato: August 20, 2007, 10:03:58 pm »
Jeg vil lige bruge min første post på noget, som min bror og hans mor engang fortalte mig..

De er begge læger, og man må håbe at de ved hvad de taler om. Men de sagde, at ryggen godt kan klare et hårdt slag direkte, med eller uden rygbeskytter(men alt med måde, naturligvis). Hvis ikke, havde evolutionen nok fundet end bedre måde at beskytte centralnervesystemet, på trods af at vi ikke er designed til at køre på mc. De lagde vægt på at fortælle, at de kræfter som rygsøjlen kunne klare var enormt store, hvis det handlede om slag. Problemet opstår, når rygsøjlen bliver vredet rundt, som følge af hvordan man falder. Og det kan et rygskjold ikke beskytte imod.

Jeg fortrækker nu at have skjoldet på... alene smerten fra et hårdt slag vil jeg gerne undvære...