Jeg tror ikke helt, jeg forstår modstanden mod eksterne programmer til at låse private filer.
Jeg har en del år kørt med PGPdisk og er nu overgået til det TrueCrypt-program, som Bo nævner.
De to ovennævnte programmer udmærker sig ved, at du har en eller flere filer liggende på harddisken, som du, når du klikker på dem, kan mounte til et diskdrev - vha. dit password. Dvs. EN fysisk fil bliver til en hel disk (og kan tilgåes vha. et diskdrevbogstav). Lidt ligesom at arbejde med USB-penne m.v. Det er i virkeligheden meget simpelt at betjene.
Og du bestemmer selv, hvad du kalder den container-fil, der rummer en krypteret udgave af alle dine private filer. Du kan vælge at kalde den "mineVildPrivateBilleder" eller "madOpkrifter" - alt afhængig af, hvem du ønsker at skjule dine filer for
. Truecrypt rummer endog mulighed for at skjule containere (filer, der rummer krypterede udgaver af mange filer) i allerede eksisterende containere, såkaldte hidden container, som gør, at hvis konen/arbejdet/PET finder filen og vrider armen om på ryggen, så kan du logge ind i filen og vise nogle ligegyldige filer - men det, de ikke ved er, at der faktisk ligger en endnu mere hemmelig fil herinde.
Nu er jeg ret backupliderlig (bl.a.) og med de to ovenstående programmer, er det nemt at tage backup af sine krypterede filer (containere). Det vil være mere komplekts, i fald man havde låst nogle bestemte mapper i sit filsystem. For skal man så "låse mapperne op" for at tage sikkerhedskopi? Hvad hvis du ønsker at tage dem med på arbejde? I hvilket format skal de så ligge på din USB-pen? Låste, eller ulåste? Og samtidig med at du foretager en sikkerhedskopi, så er du sikker på, at du (eller nogen) bliver gjort opmærksom på, at nogle af mapperne er låste. Her udmærker PGPdisk og Truecrypt sig ved, at man blot tager backup af containerfilerne, som alle andre filer.
Så alt i alt, synes jeg du skulle prøve TrueCrypt. Det er efter min overbevisning, den absolut bedste løsning.