Forfatter Emne: Kære venner - I kører for hurtigt!  (Læst 3350 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

lorenzo

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 52
Kære venner - I kører for hurtigt!
« Dato: Juli 18, 2007, 08:55:32 pm »
Hej alle,

Følgende er ikke et surt opstød, men nærmere en opfordring til at passe bedre på jer selv og andre - samt begrænse den uvilje vi motorcyklister får skabt blandt andre trafikanter pga. vores - til tider - meget frembrusende adfærd.

Trods det at vores motorcykler fylder væsentligt mindre på vejen end en bil så fylder vi "mentalt" temmeligt meget i trafikken; vi larmer ofte mere end andre trafikanter, mange tror at alle motorcyklister er nogle bøller og ofte har andre trafikanter svært ved at vurdere vores hastighed og intentioner.

Jeg bor f.eks. lige ud til Bispeenbuen her i København og oplever mere eller mindre hvert 5. minut her i løbet af sommeraftenerne at der bliver kørt helt sindssygt hurtigt på broen. Hastighedsbegrænsningen på broen er på 70 km/t men efter min vurdering er hastighederne ofte oppe på 100 km/t og indimellem sågar over motorvejshastigheder. Mens jeg har boet her har jeg hørt 4 motorcyklister køre galt på broen - og hørt endnu flere historier om trafikuheld på broen - tro mig det lyder IKKE rart når nogen smider en MC med 100 km/t!

Jeg synes også oftere og oftere at der bliver kørt ALT for stærkt på vejene her i byen (ofte ml. 70-80 km/t) og der bliver lavet nogle temmeligt ureglementerede manøvrer (á overhalinger, zigzag kørsel og baghjulskørsel).

Min opfordring  :police: - hvor hellig du end synes den lyder - er, at holde lidt igen med gashåndtaget når du kører i byen og vise respekt overfor de andre trafikanter. Hvis vi kan vise overblik og overskud så tror jeg vi kan gøre os selv en stor tjeneste i forhold til samfundets måde at anskue os på.

Hvad synes I?

Tony
Tony // KiloFazer med SV-venner

Jacob

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 325
Re: Kære venner - I kører for hurtigt!
« Svar #1 Dato: Juli 18, 2007, 09:44:56 pm »
Hørt!
Bor selv i Kbh, og kan nikke genkendende til dit indlæg.
Selvom også jeg kan have svært ved at holde igen, er jeg helt enig i dit indlæg....
SV650SAK7  -  Candy Sonoma Red  -  Mivv-titanium  -  F.Fabbri DB  -  Fuelfriend  -  SpyBall
Nu med hjemmelavede ridser...

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Kære venner - I kører for hurtigt!
« Svar #2 Dato: Juli 18, 2007, 10:10:14 pm »
Jeg kan ikke sige andet, end at jeg er temmelig meget enig i dén holdning. Vi kører alt for stærkt (ikke alle, men i hvert fald mange af os. Og jeg er ikke bleg for at indrømme, at jeg selv hører med til det "Vi".
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Hippie Hansen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1250
  • SV 650 S K6
Re: Kære venner - I kører for hurtigt!
« Svar #3 Dato: Juli 18, 2007, 10:27:25 pm »
Er selv af den overbevisning at i byerne er det lidt mere vigtigt at holde farten nede, så prøvet på det... Men ingen kan vel undsige sig helt at køre for stærkt...

Men godt at se der bliver tænkt over det rundt omkring...
Fra juicens hovedstad - Rynkeby
SV650 Sk6 trackday-raket, til jeg får råd til en nummerplade.

Kondi

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 887
Re: Kære venner - I kører for hurtigt!
« Svar #4 Dato: Juli 18, 2007, 10:31:38 pm »
Især når det endnu engang er gået galt...   :(
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-7621891.html?forside
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

AHEP

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 262
Re: Kære venner - I kører for hurtigt!
« Svar #5 Dato: Juli 18, 2007, 10:32:58 pm »
Jeg kører i 90% af tilfældende ikke for stærkt inde for bygrænsen  :angel:
Men nogle gange kan det godt gå lidt for stærke på landevejen, men syntes generelt jeg at køre efter forholdende. Hvis jeg selv skal sige det...
Anders
Suzuki GS500E 96

Hønse

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 772
  • Hey fuckfjæs, kom og slå dig ned....
    • "passiv" profil hos DFMC
Re: Kære venner - I kører for hurtigt!
« Svar #6 Dato: Juli 19, 2007, 04:38:49 am »
Kør pænt i byen! Ja, det er der ingen tvivl om at vi skal men hvide striber og måske lidt zig zak i tæt trafik, med måde naturligvis, det har jeg aldrig set noget galt i og specielt ikke på de større indfaldsveje!

Baghjulskørsel i byen… er det ikke at vise overblik og overskud på engang, det gas ;-)

... og Bispeenbuen er da et stykke motorvej i byen og var det ikke for de der skide stål samlinger, så er jeg sikker på at man kunne buldre over med min 150, det os lidt gas ;-)

Men ordenlig kørsel i byen er ikke helligt det må da siges at være fornuftigt  :thumbsup:

Spam i anden: Ses vi på toppen?  8)
:mrgreen: is a TLS"v" 

(aka pre SV)

off-topic ad

Rask

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 698
Re: Kære venner - I kører for hurtigt!
« Svar #7 Dato: Juli 19, 2007, 10:59:21 am »
Bor på landet (bøh-landet) - her er farten også tit alt alt for høj, da mange af vejene er øde og dermed indbyder til noget gazzz  8)

Det er bare ikke fedt, når folk kommer kørende med +200 på landevejen - og så møder en traktor, splat siger det  :? - og det er desværre sket et par gange i "mit område" de sidste par år  :?

Kør nu lidt fornuftige ikke? (fuck hvor jeg lyder som min mor  :hand:).

Morten

Honda CBX 1000 "Super sport" 1981.

Mine ex´er:
Yamaha FZ6 2006
Suzuki SV 650 S K1
Suzuki GS 500 2003

lorenzo

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 52
Re: Kære venner - I kører for hurtigt!
« Svar #8 Dato: Juli 19, 2007, 11:07:20 pm »
... og Bispeenbuen er da et stykke motorvej i byen og var det ikke for de der skide stål samlinger, så er jeg sikker på at man kunne buldre over med min 150, det os lidt gas ;-)

Spørg ham på motorcyklen, der kørte galt deroppe for et par år siden og røg ned mellem de to vejbaner, om det er okay at køre 150 km/t deroppe. Han havde det ikke rart bagefter og jeg er sikker på at dem, der skulle fjerne ham (resterne af ham) ikke var helt enige. Jep - det er nemlig ret farligt med den nuværende belægning og de samlinger der holder skidtet sammen.

(jeg ved godt det var gas det du skrev - men syntes alligevel I skulle have historien)
Tony // KiloFazer med SV-venner

dr.smoller

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 15
Re: Kære venner - I kører for hurtigt!
« Svar #9 Dato: Juli 20, 2007, 07:32:04 pm »
Hey Tony,
hyggeligt at møde dig herinde!
Jeg er helt enig med dig. At køre pænt i byen og afholde sig fra at give for meget rulle i 50 km/t zoner er noget, vi alle skal arbejde med konstant, jeg selv inklusive.
Hilsen Søren, M10 3.tv.

Snigerdyret

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 76
Re: Kære venner - I kører for hurtigt!
« Svar #10 Dato: Juli 20, 2007, 08:27:02 pm »
Helt enig. Læg dertil at vi alle (både cyklister, bilister og motorcyklister) bør holde en ordentlig afstand til forankørende. Jeg er selv blevet 'reddet' et par gange af at have holdt en god afstand til den forankørende. (Og jeg er blevet påkørt bagfra på cykelstien fordi fjolset bagved hverken ville holde afstand eller kunne læse trafikken - men det er en lidt anden sag).
Immer mit den einfachsten Beispielen anfangen

onkel anders

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 57
Re: Kære venner - I kører for hurtigt!
« Svar #11 Dato: Juli 20, 2007, 08:38:15 pm »
hmm hvor er det forskellen ligger i at kører for stærkt i byen/landevej eller motorvej? jeg ved godt at jeg generelt selv kører for stærkt på alle tre, men at sætte 50km/t zoner højere end alle andre zoner er lidt dobbelt moralsk. det er i hvert fald min menning.

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Kære venner - I kører for hurtigt!
« Svar #12 Dato: Juli 20, 2007, 11:37:25 pm »
hmm hvor er det forskellen ligger i at kører for stærkt i byen/landevej eller motorvej? jeg ved godt at jeg generelt selv kører for stærkt på alle tre, men at sætte 50km/t zoner højere end alle andre zoner er lidt dobbelt moralsk. det er i hvert fald min menning.

Forskellen ligger nok i forskellen i risiko for at der lige løber en ud foran dig da vedkomne lige skal nå at preje en taxa på modsatte side af vejen.  :shock:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Kære venner - I kører for hurtigt!
« Svar #13 Dato: Juli 20, 2007, 11:46:26 pm »
hmm hvor er det forskellen ligger i at kører for stærkt i byen/landevej eller motorvej? jeg ved godt at jeg generelt selv kører for stærkt på alle tre, men at sætte 50km/t zoner højere end alle andre zoner er lidt dobbelt moralsk. det er i hvert fald min menning.


tja for lige at nævne det åbentlyse
på motorveje: er der ikke sideveje hvor bilister kan dreje ind på eller svinge ud fra og så er de ret meget  lige dvs ingen uoverskuelige sving med grus i.
på landeveje: færre sideveje, flere steder mere end god plads og oversigtsforhold(det mest negative er at der færdes de største møgbønder med deres john Deer monster traktorer og lign :().
I byzone: crashzone, her samles alle uforudsigelige bilister og gør deres bedste for at tilte dig
   

lorenzo

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 52
Re: Kære venner - I kører for hurtigt!
« Svar #14 Dato: Juli 30, 2007, 12:35:17 am »
hmm hvor er det forskellen ligger i at kører for stærkt i byen/landevej eller motorvej? jeg ved godt at jeg generelt selv kører for stærkt på alle tre, men at sætte 50km/t zoner højere end alle andre zoner er lidt dobbelt moralsk. det er i hvert fald min menning.

Det er måske en lidt unuanceret måde at se på det på. Selvfølgelig ved vi allesammen godt at det i henhold til loven er lige ulovligt at køre 10% for hurtigt i byen som på motorvejen, men risikoen for at involvere andre uskyldige i et potentielt færdselsuheld er langt større i byen end på en landevej (flere medtrafikanter, modkørende, cyklister, fodgængere etc). Generelt så er alle trafikforskere enige om at det er hastighedsforskellene (mellem trafikanterne) der er en af de farligste aspekter (der er naturligvis mange andre, der gør sig mindst lige så gældende). Så når man kommer kørende med 80 km/t ned af Nørrebrogade så kører man med andre ord 60% hurtigere end man må; på motorvejen ville det svare til at køre 208 km/t - efter min mening langt over hvad der er ansvarligt når de andre kører 130 km/t.

Tilgengæld synes jeg ikke det er nær så uansvarligt at køre 180 km/t på Autobahnen hvis alle andre kører 150-160 km/t.
Tony // KiloFazer med SV-venner