Forfatter Emne: Pant/restgæld i et køretøj - hvad gør man?  (Læst 7522 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Pant/restgæld i et køretøj - hvad gør man?
« Dato: April 05, 2007, 02:06:02 pm »
Hej alle,

I forlængelse af at jeg læste artiklen om køb af brugt MC på eb.dk så så jeg i sidste paragraf deres bemærkning om restgæld og pant.

Citat: "Restgæld - Det er ikke et problem, hvis man køber hos forhandler, som er medlem af Motorcykle Forhandler Foreningen. Men køber du privat, er det vigtigt at vide, om der er pant i motorcyklen. Det finder du ud af ved at ringe til Bilbogen på telefon 86 12 91 45"

Hvordan skal man i en privat handel forholde sig til en cykel med restgæld eller pant? Er det noget man ikke skal røre med en ildtang, er det et tillidsspørgsmål eller kam an i slutseddelen skrive sig ud af problemet???
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Mikkel

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 192
    • Profil på motorcykelgalleri.dk
Re: Pant/restgæld i et køretøj - hvad gør man?
« Svar #1 Dato: April 05, 2007, 02:38:45 pm »
Du skal holde dig fra det - ligeså snart du har overtaget køretøjet, er det dig der hænger på restgælden.

Det er selvfølgelig muligt at lave en aftale - gerne skriftlig - om at sælgeren har gælden, men hvis han ikke betaler hænger du stadig på den, da han ikke kan handle på vegne af 3. mand - i dette tilfælde, den der har penge til gode.

Går det galt, kan du selvfølgelig køre en civil retssag mod sælgeren, men det er nok ikke besværet værd.
Den lykkelige ejer af en ond GSXR750K7 - Tidligere ejer af en SV650SK4.

SPUNK

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 76
  • far´s tøs ;-)
    • http://www.123hjemmeside.dk/TL1000R/
Re: Pant/restgæld i et køretøj - hvad gør man?
« Svar #2 Dato: April 05, 2007, 03:01:32 pm »
problemet med restgælden er at der er mange der låner med pant i cyklen, for at få en lavere rente i banken. og den er der mange der først vil indfrie når de får nogen penge ved salget... og uanset om der bliver skrevet noget i slutseddlen er der intet at gøre hvis det ikke bliver indfriet.
for ejeren af mcèn er faktisk den der har panten det vil sige banken eller ligne...
så hvis man køber mc med pant er der ikke andet at gøre end at stole på personen for der er ikke noget at gør hvis det går galt. mcèn vil blive hentet og du har midstet pengene :tie:  :brok:
SÆLGES TL1000R, se billeder af den her :  http://www.123hjemmeside.dk/TL1000R/  og under køb/salg.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Pant/restgæld i et køretøj - hvad gør man?
« Svar #3 Dato: April 05, 2007, 03:31:53 pm »
RØVSNAPS!!!

Heldigvis står jeg ikke i sådan en suppedas :)

Så det vil sige at så længe der ikke er pant i cyklen - så er man på den sikre side? Uanset om sælger så skulle have financieret den vha. et lån?
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Mikkel

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 192
    • Profil på motorcykelgalleri.dk
Re: Pant/restgæld i et køretøj - hvad gør man?
« Svar #4 Dato: April 05, 2007, 03:38:32 pm »
Ja, det er ikke noget problem. Men husk at ringe til bilbogen - og gør det inden du giver pengene. Du kan aldrig være sikker - der er mange som ikke selv ved, om banken har penge i køretøjet.
Den lykkelige ejer af en ond GSXR750K7 - Tidligere ejer af en SV650SK4.

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Pant/restgæld i et køretøj - hvad gør man?
« Svar #5 Dato: April 05, 2007, 03:52:03 pm »
Du skal holde dig fra det
Sikke da noget forbandet pis at fyre af! Hvis alle gik rundt med den holdning, ville eks. jeg selv aldrig nogensinde kunne sælge min MC. For ja, min bank har pant i min motorcykel.
Sorry, lige et surt opstød dér. Men jeg synes det er en forkert holdning at have. For man får det næsten til at lyde, som om ALLE der har en MC med pant i, ene og alene er ude på at snyde og bedrage en eller anden sagesløs køber. Og det er fandme en skidt fordom at have.
Selvfølgelig skal man sørge for at slippe af med panten, når man overtager et køretøj. Jeg ved ikke hvordan sådan noget skal gøres, men er sikker på at det kan lade sig gøre. Evt. kunne man forlange af sælger, at man ved overdragelse sammen kunne gå ned i vedkommendes bank og ved selvsyn sikre sig, at restgælden blev indfriet. Eller måske er der andre måder. I hvert fald synes jeg det er forkert bare at sige "Hold dig fra det!". Sådan en holdning får mig altså op af stolen.

Og nej, jeg har bestemt ikke planer om at sælge mit kære SVin! Så min restgæld kan jeg sagtens selv slås med lidt endnu. :wink:
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Mikkel

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 192
    • Profil på motorcykelgalleri.dk
Re: Pant/restgæld i et køretøj - hvad gør man?
« Svar #6 Dato: April 05, 2007, 04:02:05 pm »
Rolig mulle - pas nu på du ikke får et slagtilfælde.... Pulsen ned og hør så her - det jeg mener er, at han skal lade være med at skrive under på en aftale, før han er sikker på, at han ikke overtager gælden.

Det kan gøres ved, at sælgeren informerer f.eks. banken om, at han har tænkt sig at sælge køretøjet og de sletter den i bilbogen og får panten på en anden måde. Det er som udgangspunkt ikke køberens problem om der er pant, men det er ham der står med problemet såfremt sælgeren ikke indfrier lånet med det samme.





Den lykkelige ejer af en ond GSXR750K7 - Tidligere ejer af en SV650SK4.

SPUNK

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 76
  • far´s tøs ;-)
    • http://www.123hjemmeside.dk/TL1000R/
Re: Pant/restgæld i et køretøj - hvad gør man?
« Svar #7 Dato: April 05, 2007, 04:09:32 pm »
jeg syntes personligt det er farligt for hvem vil for eksempel stole så meget på en person, man ikke kender, så man vil give ham/hende foreksempel 120.000 kr. der vil jeg da godt lige sige at det har jeg sku ikke råd til.. :rolleyes:         
Du skal holde dig fra det
Sikke da noget forbandet pis at fyre af! Hvis alle gik rundt med den holdning, ville eks. jeg selv aldrig nogensinde kunne sælge min MC. For ja, min bank har pant i min motorcykel.
Sorry, lige et surt opstød dér. Men jeg synes det er en forkert holdning at have. For man får det næsten til at lyde, som om ALLE der har en MC med pant i, ene og alene er ude på at snyde og bedrage en eller anden sagesløs køber. Og det er fandme en skidt fordom at have.
Selvfølgelig skal man sørge for at slippe af med panten, når man overtager et køretøj. Jeg ved ikke hvordan sådan noget skal gøres, men er sikker på at det kan lade sig gøre. Evt. kunne man forlange af sælger, at man ved overdragelse sammen kunne gå ned i vedkommendes bank og ved selvsyn sikre sig, at restgælden blev indfriet. Eller måske er der andre måder. I hvert fald synes jeg det er forkert bare at sige "Hold dig fra det!". Sådan en holdning får mig altså op af stolen.

Og nej, jeg har bestemt ikke planer om at sælge mit kære SVin! Så min restgæld kan jeg sagtens selv slås med lidt endnu. :wink:
SÆLGES TL1000R, se billeder af den her :  http://www.123hjemmeside.dk/TL1000R/  og under køb/salg.

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Pant/restgæld i et køretøj - hvad gør man?
« Svar #8 Dato: April 05, 2007, 04:45:50 pm »
der er mange som ikke selv ved, om banken har penge i køretøjet.

Og netop med dén sætning, forsvinder det "farlige" i at købe en pantsat cykel vel også??
Hvis ikke de aner, at de kan slippe for at betale banken, men bare stikke pengene i lommen og give gælden til køber, hvordan skulle de så gøre det?

Jeg synes stadig det var sejt da jeg købte min cykel i Århus (eller rettere: hentede den). Jeg havde ingen penge med, men som sælger sagde "vi stoler jo på hinanden", og så kørte jeg ellers hjem på Madam Blå  :mrgreen:
Mandag gik jeg ned i banken og lånte penge og overførte samme dag.  :thumbsup:
Faktisk har banken ikke pant i min cykel. Jeg har skiftet bank siden, og jeg tror nok at jeg bare sagde, at det skulle de ikke have, så det har de ikke.  :)


Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Pant/restgæld i et køretøj - hvad gør man?
« Svar #9 Dato: April 05, 2007, 05:26:31 pm »
istedet for at give sælger pengene i hånden?? (120.000 går man jo ikke bare rundt med i kontanter(, kan man da bare overføre til lånet i banken, eller få en bankcheck i sin bank og så gå ned til sælgers bank og indløse den og gælden sammen med sælger.

En anden ting er jo hvis sælger påstår at der ikke er pant i cyklen men oplysningen fra bilbogen siger der er, så bør man finde en anden cykel( og sælger)
   

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Pant/restgæld i et køretøj - hvad gør man?
« Svar #10 Dato: April 05, 2007, 09:48:59 pm »
@ spunk/Mikkel: Jamen vi er da fuldstændigt enige i, at man skal holde øjnene åbne. Og netop i det tilfælde, som Nælz beskriver, hvor sælger måske slet ikke er klar over at der er pant i hans cykel, er det lige så meget op til køber at undersøge, om der rent faktisk er restgæld i cyklen eller ej. Uagtet om man har lyst til at stole på sælger eller ej, er det købers forbandede pligt at sikre sin egen røv. Men derfra og så til at sige, at man bare helt og holdent skal holde sig 100% fra en cykel med pant/restgæld, der er godt nok langt!
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

BrianS

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 301
  • Honda VF700C Super Magna
    • SVrider galleri
Re: Pant/restgæld i et køretøj - hvad gør man?
« Svar #11 Dato: April 06, 2007, 08:25:25 am »
Ingen grund til panik over køb af køretøj med pant i. Man skal bare tænke sig om.

Hvis der er pant i køretøjet må sælger sørge for at det bliver slettet før der handles. Ellers modregner man pant beløbet i købsprisen.
Min bank sagde at der ikke var noget at gøre. Hvis et "pantet" køretøj står i ens navn, så skylder man pengene.

Jeg prøvede det med en bil. Sælgers kone tændte helt af i telefonen da jeg ringede før køb og sagde at der var pant i deres bil  :). Men de kontaktede bare deres bank og fik tilsendt et brev om at panten var ophævet pr dd. brevet er nødvendigt da der kan gå optil 3 uger før bilbogen er opdateret. Pantebrevet var 3 år gammelt og betalt for længst.

Man skal stole på hinanden. Men det er nu rarest at der er styr på tingene.