Forfatter Emne: fjeder belastning  (Læst 1526 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

søren p

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 8
fjeder belastning
« Dato: Februar 09, 2007, 02:28:38 pm »
Hej.
Nogen der har erfaring angående ændring af fjederbelastningen? Hvis man ændre på indstillingen så affjedringen bliver hård både for og bag så får man mere præcis styring, ikk? Altså bedre vejgreb i sving, rundkørsler osv.!? Men hvordan bliver cyklen så ved kørsel på motorvej. Bliver den mere ustabil ved hastigheder omkring 200 km/t.? Jeg er 190 cm høj og vejer omkring 95 kg og kører med standard indstilling på en 650 (årg. 06)

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: fjeder belastning
« Svar #1 Dato: Februar 09, 2007, 05:15:36 pm »
Nå Søren i henhold til min ringe viden :oops: vil jeg tillade mig at forsøge at svare.
EDIT: her var jeg faktisk i gang med en laaang teknisk forklaring. men nej! :tie:
MEN !!! det nemmeste svar er "prøv dig frem" find et godt stykke vej kør det igennem et par gange - derefter skruer du og tester igen, derefter skruer du og tester igen, derefter skruer du og tester igen, derefter skruer du og tester igen
Så fremdeles held og lykke
   

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: fjeder belastning
« Svar #2 Dato: Februar 09, 2007, 07:32:42 pm »
Det du kan ændre på 650'erens standard komponenter er fjederforspændingen.

I teorien ændrer det kun på frigangen i affjedringen, dvs. hvor meget vandring der er "tilovers" efter du har sat dig op på mc'en.

Det har den effekt at affjedringen kan absorbere lidt større bump, ikke bunder så tidligt når du bremser, og hvis du justerer mere foran eller bag vil du ændre geometrien og dermed styreegenskaberne.
Lidt mere bagi end foran og du vil få lidt kvikkere styring.

Den vil måske føles lidt hårdere/blødere, men det er faktisk lidt af en sideeffekt. Optimalt set skal det ske ved at justere på dæmpningen (som dog ikke kan justeres på 650'eren)
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)