Forfatter Emne: DÆK  (Læst 6296 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kenny

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 497
DÆK
« Dato: Januar 07, 2007, 07:31:22 pm »
Nogen der har EGEN erfaring med montering med 190 dæk på SV 1000 ? ja det er bagdæk jeg taler om  :lol:

bdamkjaer

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 312
Re: DÆK
« Svar #1 Dato: Januar 07, 2007, 07:56:36 pm »
Med hvilket formål vil du skifte til større balon? skifter du fælgen også? Jeg vil mene at det bedste er at fælg og balon passer sammen. En større balon på samme fælg vil efter min overbevisning give mindre kontrol, da den vil vrides mere end godt er.
SV1000S K6 Blå, Pluig DB, Suzuki Touren Lenker, Scottolier, Hyper Pro Kit + det løse...

Kenny

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 497
Re: DÆK
« Svar #2 Dato: Januar 07, 2007, 08:08:35 pm »
Se derfor jeg skrev EGEN erfaring, med mindre profil bliver dækket ikke højere, rulle diameteren bliver tvært imod lidt mindre. Standard fælgen kan sagtens klare et 190 dæk. Jeg har haft en GSX 750 F som er standard monteret med 150 /70, der monterede jeg 160 / 60, dvs bredere dæk og med lavere profil, og oplevede mærkbare bedre køre egenskaber, derfor mit spørgsmål  :D

Paw

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1283
  • Rrrrrggghhhh! Donuts...
Re: DÆK
« Svar #3 Dato: Januar 07, 2007, 08:51:20 pm »
Kenny, jeg har været den heldige ejer af en prægtig Aprilia RSV Tuono :lol:

Den er ydstyret med et 190 bagdæk på en 6" fælg, og tro mig du får ikke nødvendigvis bedre køreegenskaber fordi bagdækket bliver bredere.

Du får langsommere styreegenskaber, bl.a. fordi 190 dækket er fladere i profilen end et 180. Den flade profil gør også cyklen mere følsom overfor langsgående ujævnheder (vejstriber).

Det eneste positive er, at det ser råt ud med en ordentlig sveske af et dæk, og at du ikke får brug for dit støtteben mere :wink:

Seriøst; det er ikke cool at ændre på dækdimensionerne... Det er det bare ikke! :|
Har tidligere rullet på Gsx600F - SV650S - Aprilia Tuono - Kawa Z750 - Gsx-r600 - og nu... Kawa ER6.

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: DÆK
« Svar #4 Dato: Januar 07, 2007, 10:32:53 pm »
Hvis du ikke kører på Michelin, kan du opdage at deres dæk "syner" bredere en flere af konkurenternes dæk.
Jeg har selv oplevet en 4-5 gange at folk tror der er sat 190 bagdæk på min...

Men hva´ PRØV det dog... :blink: Det er jo alligevel kun en ½ sæson du skal køre med det før du skal skifte igen, så det er jo til at overse ik´ :mrgreen:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: DÆK
« Svar #5 Dato: Januar 08, 2007, 01:43:28 pm »
Hvis du vil have et 190 Bagdæk på, og have det bedste ud af det, bør du montere det på en 6" fælg. (Som PAW også hentyder.. så er 190 dæk sværere at manøvrere hurtigt ned i sving osv. fordelen for dig vil umiddelbart være større retningstabilitet ved ligeud kørsel - Gaaaaab..  :mrgreen:)

SV'en kører med 5,5" fælg. , det ville ikke være optimalt at sætte 190 dæk på en "smal" 5,5" fælg som du har på nu..

På de ældre GSXR modeller Indtil 1999 -  kørte 750'erne rundt med 190 bagdæk på 6" fælge.. Det blev ændret fra 2000 og frem, således at alle GSXR 750'ere fra 2000 og frem kører med 5,5" fælg og 180 bagdæk (ligesom sv'eren også gør) Det er kun GSXR 1000 der kører med 6" fælg og 190 bagdæk.. men de har nu altså også noget mere POWER !

Jeg ville holde mig til 180 -  det er et formidabbelt kompromis.. imellem styrevillighed og kraftoverførsel ved nedlægning
« Senest Redigeret: Januar 08, 2007, 01:47:30 pm af Luske »

Kenny

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 497
Re: DÆK
« Svar #6 Dato: Januar 08, 2007, 07:44:01 pm »
Vi lever kun en gang...... er der nogen der siger, så ser i en blå SV 1000 som napper alle sving med 30 Km/t, så er det mig der har skiftet dæk  :lmao: :lmao: :lmao:

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: DÆK
« Svar #7 Dato: Januar 08, 2007, 07:53:27 pm »
Vi lever kun en gang...... er der nogen der siger, så ser i en blå SV 1000 som napper alle sving med 30 Km/t, så er det mig der har skiftet dæk  :lmao: :lmao: :lmao:
Husk din fælg er i for smal til den størrelse dæk..  Vi kan jo kun rådgive dig.. valget er jo helt dit eget..  :wink:

Kenny

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 497
Re: DÆK
« Svar #8 Dato: Januar 08, 2007, 08:05:57 pm »
Har skam også læst alt, med stor interesse, men et er teori noget andet praksis, derfor skal det prøves, er det skidt er det KUN et dæk. MHT til fælg bredden, tror jeg ikke det er nødvendigt og ændre 1 tomme, for og få 0,7 Cm mere dæk på ( det er forskellen på 180 og 190 dæk i Pilot Power, målt indvendigt ). Udvendigt er det 1,0 Cm. Dvs 190 dækket skråner mere i profilen. Men skal nok, komme med min erfaring når de sidste Km er kørt ud af 180 dækket  :)

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: DÆK
« Svar #9 Dato: Januar 08, 2007, 08:35:47 pm »
Har skam også læst alt, med stor interesse, men et er teori noget andet praksis,
Det er ikke Teori, det ER Praksis !
http://www.sportrider.com/tech/tires/146_0206_tire_size/ (ganske god artikel, .. se billederne ude til højre, hvordan profilen på dækket opfører sig !

"Tire engineers work hard to design and match front and rear profiles for characteristics that we sometimes take for granted. Upsetting that balance is surprisingly easy and you should think twice before sacrificing your tire's performance for appearance's sake."



Kenny

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 497
Re: DÆK
« Svar #10 Dato: Januar 08, 2007, 10:08:42 pm »
JA JA JA  er overbevist, holder mig til 180 dæk  :lol: