Forfatter Emne: Har størrelsen på hullet betydning?  (Læst 2607 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Hr.Aagaard

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 72
Har størrelsen på hullet betydning?
« Dato: December 13, 2006, 04:20:35 pm »
Halløjsovs...

Jeg har endelig taget mig sammen til at bestille noget mere lyd til min Sv1000 :orkester:
JEg havde bestemt mig for et Komplet shark comp 3000, men det laves ikke mere ifølge diverse tyske forhandlere :brok:

De (shark) laver stadig et komplet system og det hedder Competition DSS... forskellen er fra hvad der oplyses, kun små forskelle( se under shark http://www.ambi-bike.de/ )

Den største forskel(som jeg bider mærke i) er at "udstødningshullet" er mindre...

Mit spørgsmål til jer er så; Vil et mindre udstødningshul give mindre lyd :tie:   Har nemlig set flere potter med "små" huller, men ved ikke hvad det har at betydning for lyden..vis nogen

Kom endelig med kommentar omkring Shark...kvali osv

RonniB

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 34
Re: Har størrelsen på hullet betydning?
« Svar #1 Dato: December 13, 2006, 10:18:47 pm »
Er det bare hullet i potten eller rørdimensionen? Hvis du kører med std potter, så vil enhver fornuftig (?!) potte lukke mere lyd ud. Dette er grundet typen af dæmpning, std potten virker ved at flere kamre inden i potten reflektere lyden og tager Db trykket ud af den. Uoriginale potter virker somregel (alle racerpotter) ved at et lige perforeret rør går fra ende til anden på potten, med noget rockwool-agtigt uld udenom, denne uld absorbere så noget af lyden. På denne type potte har længden og volumen af potten mere at sige for lyden end udgangshullet. Større volumen og længere potte giver lavere lyd.
Diameteren på hullet har ikke meget at sige for noget, derimod rørdiameteren har meget at sige for modtryk i udstødningen og dermed fordeling mellem moment og topeffekt, grundreglen er mindre rør=mere moment og omvendt for et tykkere rør..

håber det var svar på dit spørgsmål

Ronni
"handling over power"

Hr.Aagaard

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 72
Re: Har størrelsen på hullet betydning?
« Svar #2 Dato: December 13, 2006, 10:42:44 pm »
tak for svaret...

På begge udstødningssystemer er forrørerne de samme, kun potterne er der forskel på..
Så vidt jeg kan forstå så burde der altså så ikke være den store forskel på de to lydmæsigt... JEg har nemlig hørt comp3000 som lyder MEGA godt :thumbsup: men har ikke hørt competition DSS

bdamkjaer

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 312
« Senest Redigeret: December 14, 2006, 01:04:50 pm af bdamkjaer »
SV1000S K6 Blå, Pluig DB, Suzuki Touren Lenker, Scottolier, Hyper Pro Kit + det løse...

Ritzau

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 682
  • Its not the age.................. Its the mileage!
Re: Har størrelsen på hullet betydning?
« Svar #4 Dato: December 14, 2006, 01:12:22 pm »
Sikken et spørgsmål... :oops:
Tidligere: SV1000S K3-sølvpil, Bundkåbe, Tonet dubblebubble, Forskærm og spejlforlængere, Hjemmehullede og genlappede potter, K&N luftfilter, SVkædeskærm, Små forblink, Solbriller og stort smil (som regel). .  og ½ l reservedunk, til SVeren altså!

AHEP

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 262
Re: Har størrelsen på hullet betydning?
« Svar #5 Dato: December 14, 2006, 03:29:29 pm »
Anders
Suzuki GS500E 96