K&N reklamerer jo direkte med højere effekt og bedre benzinøkonomi, hvis man skifter filter. Det er selvfølgelig noget af en tilsnigelse, idet man ikke får begge dele, men enten det ene eller det andet. Det er en trade-off. Så hvis du blot skifter luftfilter, er der altså (næsten) helt sikkert én eller anden gevinst at hente. Hvis du kombinerer det med en ordentlig udstødning, er det derimod rimeligt sikkert at du henter en effekt-forøgelse, idet motoren lige pludselig kan få al den luft der er behov for, og samtidig også kan komme af med det igen. De standard-monterede luftfiltre og udstødninger er jo et kompromis fra producenternes side, for at kunne imødekomme diverse krav mod både støj og forurening. Samt selvfølgelig lettere/ingen vedligeholdelse. Eksempelvis et K&N filter skal jo fra tid til anden vaskes og re-olieres for at virke optimalt, hvorimod der sjældent skal gøres noget ved det originale luftfilter. Ligeledes skal en larme-potte pakkes om med nyt uld i ny og næ, hvorimod en standardudstødning nærmest er lavet til at kunne leve evigt, hvilket jo også er grunden til at en standardudstødning sjældent kan skilles ad.