Forfatter Emne: Spørgsmål ang. indsugningen på SVinet..  (Læst 2410 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pingo

• Sandt SVin
Spørgsmål ang. indsugningen på SVinet..
« Dato: April 14, 2009, 02:46:33 am »
Hej folkens

I forbindelse med at jeg havde luftfilteret af den anden dag, kiggede jeg lidt rundt.. Og så opdagede jeg, at der pr cylinder, sidder 2 spjæld.. Jeg kan bare ikke gennemskue hvorfor? Så vidt jeg kan læse i servicemanualen, hvor de vedhæftede billeder også er taget fra, er det ene spjæld til styring af omdrejningerne ved kold motor, og det andet er jo gasspjældet.. Men jeg kan ikke gennemskue hvordan det skulle hjælpe, når de to spjæld sidder i serie. For er det ene lukket, er det andet vel også..? så hvorfor har man ikke bare sat ét spjæld, som så er lidt mere åbent, når motoren er kold, men ellers kan reguleres på normal vis, via gashåndtaget?
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Big G

• Sandt SVin
  • se mig, spasser.....
Re: Spørgsmål ang. indsugningen på SVinet..
« Svar #1 Dato: April 14, 2009, 08:03:43 am »
Dette er ikke viden men et kvilificeret gæt:

En gammeldags choker gør blandingen federe, altså BEGRÆNSER lufttilførslen (eller hæver benzintilførslen)

Mit bud er altså at det "kolde" spjæld er delvis lukket ved kold motor, og BEGRÆNSER derfor mængden af luft, uanset hvor meget gas du giver (altså ligemeget hvor meget du åbner det andet spjæld)

Generelt er det jo altid sådan at ting i SERIE, jo begrænses til den mindste fællesnævner, uanset om det er samlebånd, eller luftspjæld. (ok ok, i el-verdenen, samarbejder modstande i serie om at begrænse, men ellers)
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

steen

• Roadracer
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
« Svar #2 Dato: April 14, 2009, 08:42:10 am »
Det nederste spjæld styrer du med gashåndtaget, det øverste bliver styret af ECU'en. Derved er der ECU'en som sørger for at du ikke kan give for pludselig gas (bøvseri) og at man får en "blød" oplevelse af motoren. Jeg tror ikke de øverste spjælde lukker sig lidt når motoren skal køre med en federe blanding. Jeg tror derimod at indsprøjningstiderne er længere ved kold motor.
« Senest Redigeret: April 14, 2009, 08:43:55 am af steen »
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359

Sajmon

• Sandt SVin
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
« Svar #3 Dato: April 14, 2009, 04:30:33 pm »
Det nederste spjæld styrer du med gashåndtaget, det øverste bliver styret af ECU'en. Derved er der ECU'en som sørger for at du ikke kan give for pludselig gas (bøvseri) og at man får en "blød" oplevelse af motoren. Jeg tror ikke de øverste spjælde lukker sig lidt når motoren skal køre med en federe blanding. Jeg tror derimod at indsprøjningstiderne er længere ved kold motor.

Det kan jeg kun erklære mig enig i. Jeg har prøvet i min uendelige nysgerrighed at flå de øverste spjæld af på baneraceren... Jeg skulle ikke andet end køre 2 minutter før de røg på igen, for DET giver BARE nervøst gashåndtag.   :mrgreen:
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

pingo

• Sandt SVin
« Svar #4 Dato: April 15, 2009, 12:23:14 am »
Det lyder meget rimeligt, som steen og Sajmon skriver, at de styrer "blødheden" af accelerationen. Der står også i manualen, at den STV(secondary throttle valve) åbnes når motoren er kold, for at få højere omdrejninger, og den derefter lukkes igen når motoren er varm.

Men det vil altså sige at de begrænser hvor meget luft man "pludselig" kan smide ind i cylinderen? Så de bliver styret på basis af motorens omdrejninger?
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

steen

• Roadracer
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
« Svar #5 Dato: April 15, 2009, 10:33:50 am »
Man kan godt åbne spjældene helt ved lave omdrejninger bare de åbnes langsomt. Det vil sige at ECU'en styrer hvor hurtigt spjældene må bevæge sig på baggrund af mange parametre ( bl.a Temperatur, omdr, ændring af gasåbning ).
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359