Forfatter Emne: Justering af affjedring  (Læst 4208 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

ElGuapo

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 9
Justering af affjedring
« Dato: Juni 20, 2006, 11:45:46 pm »
Med fare for at virke dum;
Hvordan ved jeg hvornår affjedringen er justeret rigtigt på min SV? Tidligere ejer vejede 25 kg mindre end mig, (ikke nogen grund til at gå i detaljer her..), og jeg synes at den er lidt for "blød" foran når jeg bremser. Jeg ved at den kan justeres bag, men er der nogen tommelfinger regel på justeringstrinnene i forhold til vægt, og hvordan strammer jeg den op foran?
SV 650S 2001 m/Renegade Carbon
(HD er for tøsedrenge)

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Sv: Justering af affjedring
« Svar #1 Dato: Juni 21, 2006, 08:19:06 am »
På din årgang 2001 vil en "opstramning" foran kræve nye/hårdere fjedre + tykkere olie.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Sv: Justering af affjedring
« Svar #2 Dato: Juni 21, 2006, 08:57:57 am »
Hvis man skal give en tommelfingerregel så er det ca. 35 mm "sag" (engelsk ord).

"Sag" er et udtryk for hvor meget affjedringen trykkes sammen af vægten af mc'en og føreren (dig selv).

Hvis dit sag-tal er for lavt vil affjedringen ikke kunne strække sig langt nok ud hvis du kører ud over et stort hul eller dyk i vejbanen, dvs. du mister vejkontakten indtil forenden "falder ned".

Hvis dit sag-tal er for højt vil du ikke have nok affjedringsvandring til at absorbere et bump i vejen, din affjedring "bunder" og sender bumpet videre gennem mc'en og styret hvilket kan føles temmelig ubehageligt.

Sag kan justeres til en vis grænse hvis man har justerbar fjederforspænding (men det er der ikke på forgaflen på 99-01 SV650).
Men hvis man er meget tungere end hvad fjedrene er lavet til, så vil hårdere fjedre være nødvendige for at opnå korrekt opsætning.

Læs på side 5 i Öhlins vejledning her: http://www.ohlins.com/pdf/07241-02.pdf
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Justering af affjedring
« Svar #3 Dato: Juni 21, 2006, 09:32:24 am »
Med fare for at virke dum;
Hvordan ved jeg hvornår affjedringen er justeret rigtigt på min SV? Tidligere ejer vejede 25 kg mindre end mig, (ikke nogen grund til at gå i detaljer her..), og jeg synes at den er lidt for "blød" foran når jeg bremser. Jeg ved at den kan justeres bag, men er der nogen tommelfinger regel på justeringstrinnene i forhold til vægt, og hvordan strammer jeg den op foran?
Eftersom du ikke har mulighed for "fjederforspænding" på din forgaffel, så er der ikke noget du skal bekymre dig om i forhold til tidligere ejers indstillinger - for der er ingen  :D.

Som rune også skriver, så kan du stramme fjederforspændingen på bagdæmperen for at kompensere for de 25 kilo som forrige ejer var underernærret.

Hvis du skal have "strammet" lidt op foran, er den billige løsning at fylde en tykkere gaffel olie på.
Den dyrere er at skifte fjedrene i forgaffelen til noget strammere

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Re: Justering af affjedring
« Svar #4 Dato: Juni 21, 2006, 10:17:38 pm »
Som entusiast må jeg sige at du aldrig kommer til at opnå en særlig god justering, så længe du har standard affjedring på... 

Standard affjedringen på en "oldschool" SV'er den SKIDER !   :shock: :shock:

Som Luske skriver, kan man skifte olien til en tykkere viskositet, men efter min mening er det en ringe forbedring og ikke arbejdet værd med mindre der monteres nye gafelfjedre samtidig.

bagdæmperen, kan kun justeres i fjedderen. kompressionen er næsten acceptabel, men returdæmpningen har de vist glemt. :undecided:

Jeg kørte for ca 1½ måned siden, et par omgange på Sturup med standard bagdæmperen..
...og kunne mærke en verden til forskel, på den jeg ellers kører med (Hyperpro  :D).

Så se dig lidt omkring, og overvej nogle forbedringer - så vil du få en sjov maskine at køre på, det VED jeg  :mrgreen: :mrgreen:





Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

Koster

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 184
Re: Justering af affjedring
« Svar #5 Dato: Juni 22, 2006, 01:25:48 pm »
hmm ved snart ikke hvad jeg skla tro / mene...

Nu ved jeg jo at båe Alex og Luske kører i en anden klasse en jeg selv  :grin:. Men jeg oplevede - synes jeg- da også på Knutstorp at min SV 1000 K3 var noget vaklende f.eks. i de hurtige S - sving / kurver og at det kunne knibe med at holde samme linie  som den CBR der lå foran. Men hvad skyldes så lige mand - hvad skyldes maskine ?

Jeg var sidste år ret utilfreds med MC - også på alm. vej. Men efter at FA motor justerede den så den står som standard har det dog hjulpet en del.
I og med den er standard er der jo også rig mulighed for at STRAMME både foran og bagved ... men hårdhed er vel ikke nødvendigvis det eneste der tæller .... iflg. konstruktøren på Knutstorp er det også vigtigt at kunne mærke cyklens reaktioner og han menet det var "slemt" som "nybegynder" at komme med f.eks. totalt fede Öhlin dæmper presset til max.....

Men hvad kan de der Alex dæmpere(kan ikke huske navnet) som standard ikke kan ...  :huh: :D
SV1000 K3 Sølv. Nu med Givi 770A og lakerede sidedæksler og TPS mod.