BMW
Nej det er gazzz BMW- motorcykler er ikke noget dårligt valg, hvis det vel og mærke er en type mc som passer til den kørestil man har.
Kender en (og jeg nævner ikke hans navn, men kan afsløre at han er "Greve af Melby"
) købte for nogle år siden en Fazer 1000, men da det gik lige vel hurtigt på landevejen købte han en 1600ccm "pølsevogn" i stedet.
Den var livsfarlig for ham da l.... hveken kunne dreje eller bremse, så den var kun i ejerskab 1 år inden en SV1000s måtte indkøbes i stedet.
Så vær sikker på at mc´en passer til måden man kører på, for den laver man ikke lige om selv om man køber en anden type mc.
Nå tilbage til emnet test af mc:En god måde at kontrollere mc´en på er:
Kontroller mc´en generelt for ridser. (Er den holdt af en der interesserer sig for mc og passer på den eller er det en som er ligeglad med den)
Kontroller oliestanden og olien skal være lys og ikke helt sort. Er den sort tyder det på en som ikke er så omhyggelig med servicene.
Se efter oliespild på cyklen generelt.
Kontroller bremseskiver for slidtage, da det er en rimelig dyr udgift at udskifte. = afslag i prisen.
VIGTIGT!!!: Kontroller om baghjulet er justeret lige langt tilbage i begge sider før denne test.
Find under prøveturen et sted med løst sand, og træk cyklen igennem i lodret pos. og se på sporet om baghjulet "kører" i forhjulets spor! Gør den ikke det, og baghjulet er justeret korrekt, tyder det på at cyklen er skadet og bagsvingeren muligvis er skæv. KØB UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER DENNE MC!!!!
Kontroller forgaffelens inderrør for grater og rust, da dette ødelægger pakdåserne i forgaflen. Pakdåserne skal selvfølgeligt være i orden på nuværende tidspunkt.
Kig på dækkene om hvordan slidet er på dem. (Nu er det jo ikke en racer men er den kørt sådan, så dækkene er slidt hårdt, eller er de godt flade på midten som kunne tyde på langture på motorveje/hovedveje.)
Ellers lyt til den både i tomgang og med lidt omdr. på og ikke mindst når den skal trække.
Hvad er det egentligt for en model?
Held og lykke med det...
Jannik