Forfatter Emne: Forreste kædetandhjul og moment (generelt)  (Læst 3465 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Forreste kædetandhjul og moment (generelt)
« Dato: Januar 24, 2006, 11:36:43 am »
OK, ikke et spørgsmål, men snarere en observation:

Jeg var nede i garagen i går for at pille baghjulet af (fælgen skal omlakeres) men da jeg har indkøbt nyt kædekit ville jeg løsne forreste kædetandhjul da jeg har læst flere steder at det er klart nemmest at løsne hvis man stikker et bræt gennem baghjulet som så kommer i spænd mellem eger og baggaffel.

Det virkede alt sammen fint, men det jeg lagde mærke til var at møtrikken ikke sad så stramt som jeg havde forventet.
Jeg havde jo frygtet det værste, men den kom af næsten uden at bruge kræfter.
Det hjælper selvfølgelig at den nøgle jeg brugte (min momentnøgle, men fungerer fint som topnøgle) er ca. 40-50 cm. lang, hvilket giver et pænt moment.

Hvor vil jeg hen med alt det her... Jo egentlig tror jeg bare jeg vil gøre opmærksom på at hvis I prøver at løsne fortandhjulet og det er sindsygt stramt, så har det formentlig været spændt alt for hårdt.

Var det ikke en god historie  ? :roll:

Når jeg engang får monteret det nye kædekit skal jeg nok skrive lidt om det.
Indtil da kan jeg oplyse at fortandhjulets møtrik er en 32mm og man skal bruge et forlængerstykke til topnøglen så man kan komme ind til den.

Og så er et bræt dårligt pga. af formen, det skal hellere være en lille stolpe/lægte.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Bongers

  • Anders Matsort SV650S K2
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 556
  • Halvtids dum !!
Forreste kædetandhjul og moment (generelt)
« Svar #1 Dato: Januar 24, 2006, 11:41:39 am »
Der må stå i værkstedsbiblen hvor meget det skal strammes  :?  Men det kan også godt være dit ikke har været strammet nok..

(Men ellers et indlæg der egner sig som guide  :wink: )
Though I walk through the valley of the shadows of death, shall fear no evil, for I am the meanest motherfucker in the valley

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Forreste kædetandhjul og moment (generelt)
« Svar #2 Dato: Januar 24, 2006, 11:53:33 am »
Citat fra: Bongers
Der må stå i værkstedsbiblen hvor meget det skal strammes  :?  Men det kan også godt være dit ikke har været strammet nok..

(Men ellers et indlæg der egner sig som guide  :wink: )


Manualen siger 145 Nm, hvilket er ca. det samme som bagakslen, hvilket er forholdsvis stramt.
Mit har muligvis været lidt løsere end det, så jeg er glad for det er en låsemøtrik med en ekstra låseskive  :shock:

Med mindre der er nogle der når det før mig, så skal det nok ende ud med en guide  :wink:
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Forreste kædetandhjul og moment (generelt)
« Svar #3 Dato: Januar 24, 2006, 12:52:49 pm »
Mit har altid siddet meget stramt på .. og ja en lægte eller andet stykke træ der ikke beskadiger fælg eller bagsvinger er bedst. Men næste gang bruger jeg luftnøgle da vi nu har mulighed for det pga en større kompressor på værkstedet.

mit har altid været tonser svært at få af.. og når vi spænder Møtrikken igen efter skift, så strammer vi den også godt til.. Bare det er godt stramt !... momentet bekymrer mig ikke.. for 145 nm er bare "godt stramt"  :D

Hvis nogen skulle have adgang til luftnøgle, så ville jeg ikke rådde jer til at bruge den når i skal have møtrikken strammet igen.. det kan nemt blive alt for stramt.