Forfatter Emne: Hjælp - Uddannelse  (Læst 2297 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Brix

• Sandt SVin
Hjælp - Uddannelse
« Dato: December 18, 2012, 02:46:10 pm »
Hvordan vidste i at i var havnet på den rette uddannelse?

Jeg har nu gennem 2 måneder ikke kunnet sove om natten, fordi jeg var i tvivl om jeg er havnet det rigtige sted, og det begynder at gå mig en del på. Jeg har aldrig været typen der giver op, og jeg er derfor meget i tvivl om jeg det rent faktisk er det jeg burde gøre i denne situation.

Udover at jeg føler det som at give op, er der andre ting der holder mig tilbage fra at droppe studiet.
Jeg er 24 og føler pludselig jeg har "travlt".
Jeg har droppet en uddannelse tidligere, og det får mig til at tænkte at jeg ikke kan blive ved med til evig tid at starte på noget nyt. Den jeg droppede ud af og den jeg er på nu, minder dog meget om hinanden, da det begge er noget ingeniør. Hvor jeg til sammen har gennemført 5 semestre.

Så hvordan valgte i? Eller har i bare nogle andre gode råd vil jeg også gerne høre dem.
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Hjælp - Uddannelse
« Svar #1 Dato: December 18, 2012, 03:09:19 pm »
Hey Champ,

Jeg var i samme situation som dig da jeg var 23 og læste datalogi og psykologi på Købehavns Uni. Jeg kom ud i en situation hvor jeg var nødt til at holde et semesters pause og arbejde. Det gav god tid til at tænke over tingene og jeg endte med at skifte til HA(Dat) på handelshøjskolen i stedet. Jeg begyndte HELT forfra, fordi meget af undervisningen er gruppebaseret og jeg kunne alligevel kun få to semestre overført.

Jeg vidste på daværende tidspunkt godt at det var mine medstuderende (for nørdede) og jobudsigterne (for introverte) som gjorde at jeg havde lyst til at lave noget andet og jeg har aldrig fortrudt skiftet. Dog nåede jeg da også at blive lidt træt af HA(Dat) men begyndte så at involvere mig mere i studiet for at skabe nogle nye relationer. Jeg var i bestyrelsen for CBS Case Competition et år år i træk og var med som rusvejelder og mentor. Det gjorde en kæmpe forskel for mig, da det satte mig i forbindelse med en masse motiverede mennesker, som helt klart var med til at booste min egen motivation.

Så hvis du ikke ved -hvorfor- du ikke har valgt rigtigt, så overvej om du kan dreje dit studie til også at handle om noget andet end bare sure lektier og bøger. Det virkede for mig og jeg blev der til den bitre ende og kom ud med et 12-tal på kandidatafhandlingen trods midtvejskrisen.

HVIS du nu kan begynde at sætte fingre på hvad det er som ikke er dig, så er det - lige meget hvor gammel du er, en god ide seriøst at overveje et skifte. Det er sandsynligvis resten af dit liv du er ved at støbe fundamentet til... Så deeeet  :)
Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Brix

• Sandt SVin
« Svar #2 Dato: December 19, 2012, 07:49:05 pm »
Hey Champ,

Jeg var i samme situation som dig da jeg var 23 og læste datalogi og psykologi på Købehavns Uni. Jeg kom ud i en situation hvor jeg var nødt til at holde et semesters pause og arbejde. Det gav god tid til at tænke over tingene og jeg endte med at skifte til HA(Dat) på handelshøjskolen i stedet. Jeg begyndte HELT forfra, fordi meget af undervisningen er gruppebaseret og jeg kunne alligevel kun få to semestre overført.

Jeg vidste på daværende tidspunkt godt at det var mine medstuderende (for nørdede) og jobudsigterne (for introverte) som gjorde at jeg havde lyst til at lave noget andet og jeg har aldrig fortrudt skiftet. Dog nåede jeg da også at blive lidt træt af HA(Dat) men begyndte så at involvere mig mere i studiet for at skabe nogle nye relationer. Jeg var i bestyrelsen for CBS Case Competition et år år i træk og var med som rusvejelder og mentor. Det gjorde en kæmpe forskel for mig, da det satte mig i forbindelse med en masse motiverede mennesker, som helt klart var med til at booste min egen motivation.

Så hvis du ikke ved -hvorfor- du ikke har valgt rigtigt, så overvej om du kan dreje dit studie til også at handle om noget andet end bare sure lektier og bøger. Det virkede for mig og jeg blev der til den bitre ende og kom ud med et 12-tal på kandidatafhandlingen trods midtvejskrisen.

HVIS du nu kan begynde at sætte fingre på hvad det er som ikke er dig, så er det - lige meget hvor gammel du er, en god ide seriøst at overveje et skifte. Det er sandsynligvis resten af dit liv du er ved at støbe fundamentet til... Så deeeet  :)

Det var super rart at høre! Jeg tror jeg vil prøve dit råd ad. Jeg står for mc klubben på skolen, men jeg kan sagtens involvere mig endnu mere. Det ville helt sikkert hjælpe på studiet, men det er lige så meget job mulighederne jeg frygter lidt. Udsigterne til at sidde bag et skrivebord med en computer dagen lang, er ikke noget der huer mig. Jeg vil hellere ud og stå med noget mellem hænderne.

Nu bliver julen i hvert fald brugt på at overveje sagen grundigt, også tager jeg nok en snak med en der har forstand på skidtet efter nytår. Jeg er i hvertfald knap så bange for at smide håndklædet i ringen, igen.
Tak for hjælpen :wink:
MCG

Der Frank

• Plastikrocker
  • Rammstein Jam i aktion
    • R+ Jams hjemmeside
« Svar #3 Dato: December 20, 2012, 01:28:00 pm »
Jeg begyndte på CBS på min førsteprioritet, men allerede på 1. semester syntes jeg, det var lidt kedeligt - især fordi der ikke var noget socialt efter lektionerne. Derfor engagerede jeg mig også i introforløbet, blev adminstrator for introuddannelsen og kom i studieudvalget - så mange gange var motivationen jo, at jeg vidste, jeg ville møde en masse, når jeg var på skolen.

Derudover vil jeg også sige, at det først var på 5. og især 6. semester, at bachelordelen gav mening for mig. De første par år virkede lidt rodede og meningsløse, men pludselig kunne jeg se meningen med det på de sidste semestre, da det jo var her, knuden blev bundet. Den helt store mening kom så, da jeg læste på overbygningen.

Så hvad der startede lidt trist ud, blev rigtigt sjovt og meningsfyldt til sidst.

Detvarbaredetjegvillesigehej.

/Frank
GSX750R K2
CBR 600 RR and was damn proud:-( Bastards - give me back my motorcycle!

LilleBenno

• Plastikrocker
  • Vildere!
« Svar #4 Dato: December 20, 2012, 07:16:54 pm »
Jeg havde det på fuldstændig samme måde som dig da jeg startede i lære.. men som sagt før giver det hele mening når du nærmer dig slutningen..
er selv lige sprunget på maskinmesteruddannelsen, men nu ved jeg jo det nok skal blive godt når jeg nærmer mig min bachelor..
SuperVeloce Mille Nudo

klingenberg

• Plastikrocker
« Svar #5 Dato: December 20, 2012, 11:27:20 pm »
Tror generelt det er vigtigt at du brænder for det, og har en fornemmelse af hvad du kommer til at lave efter studiet. Hvis du ikke kan sove om natten, så er det måske ikke det helt rigtige. Vil du gerne være ingeniør og designe/konstruere bygninger?

Læser selv HA, men er på vej over mod Økonomi på KU, så kan godt lidt følge dig, selvom jeg virkeligt brænder for det  :D
SV 650 K3, Fuaaaark :D

Brix

• Sandt SVin
« Svar #6 Dato: December 24, 2012, 12:20:46 am »
Tak for svarene, de har faktisk hjulpet! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
MCG