Forfatter Emne: En masse spørgsmål fra dummy ang. snarlig sæsonopstart  (Læst 3983 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Cobra

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 236
En masse spørgsmål fra dummy ang. snarlig sæsonopstart
« Dato: Februar 24, 2012, 10:44:41 am »
Nu har jeg snart haft min 650S i et år og i anledning af den snarlige sæsonopstart har jeg en hulens masse spørgsmål som jeg håber nogle vil komme med nogle svar på, husk jeg er totalt dummy når det kommer til mekanik og teknik, dog har jeg en mekaniker far til min rådighed.

Cyklen har kørt ca. 28500km, den er fra '04.
Sidste service var for 4000km siden hos FA. (i oktober 2008).

Jeg er ved at panikke lidt nu hvor jeg sidder og læser om vinteropbevaring osv. Er det helt galt at dyret hverken har fået ny olie på inden den blev pakket ind eller har fået afmonteret batteriet?

Den står i en garage uden opvarmning, må indrømme at jeg ikke har fået kigget til den i år, så jeg håber da den stadig står det.  :innocent:
Den er ikke løftet, risikerer jeg at dækkene har taget skade af det? Den fik nye dæk og bremseklodser på i april sidste år da jeg havde købt den.

Skal service manualen forstås sådan, at når den har rundet de 24.000km, så starter man forfra på listen?

Jeg har købt Wilbers fjedre og olie til forgaflen, så dem har jeg en aftale med min far om at vi skal montere sammen.

Men bør jeg skifte motorolien inden jeg kører nogle vegne på dyret? Det er nemmest at ordne alle de ting hjemme ved mine forældre hvor vi kan bruge carporten, de bor ca. 10 minutters kørsel fra mig.

Jeg tænker under alle omstændigheder at det nok er en god idé at skifte olie, filter og pakning til bundprop. Hvor ofte gør I andre det?

Er der andre ting jeg bør tænke på ved sæsonopstart?

I det mindste blev den vasket godt og grundigt inden den blev gemt væk i sit hjørne af garagen, monteret med mc garage-dækken.

Andreas83

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 623
  • Aut viam inveniam aut faciam
Sv: En masse spørgsmål fra dummy ang. snarlig sæsonopstart
« Svar #1 Dato: Februar 24, 2012, 10:50:11 am »
Lille liste :)


Dæk m. korrekt dæktryk - check for evt. fejl i dækket, slid etc.
Bremser - er klodser og skiver OK - er hydraulik / kabler iorden?
Lygter - lyser de, som de skal - gælder også blinklys, stoplys og nummerpladelys
Horn - dyt dyt skal det sige - båt båt det godt
Kontakter - virker alle kontakterne
Batteriet - er det fuldt opladt
Generatoren - lader den med den spænding, den skal - mål det på batteriet, når motoren går i tomgang
Gaskabler, gasrullen, koblingskabel, chokerkabel - smør dem godt og grundigt - alle kabler skal gå let
Kæden - skal ha' et pænt lag kædespray, men ikke alt for meget - det sviner - check desuden kæden og tandhjulene for evt. slitage.
Kæden skal være justeret - et slup på 25-35 mm, som er ganske normalt på de fleste cykler - den må IKKE være stram, så hjulet går trægt, men den må heller ikke hænge og slaske
Check hjul, at de løber frit og let, at der ikke er slør
Motorolien - de fleste har nok skiftet den før vinter, så den er klar - check den alligevel
Check for evt. utætheder i gaffelben og fjederben. Check evt. olien / oliestanden i gaffelben
Kan styret bevæges frit fra side til side, altså uden at du mærker modstand - hvis du mærker modstand kan der være tale om slidte kronrørslejer.

Mht dine spørgsmål, så er der helt sikkert nogle der er klogere end mig jeg smider den bare til service når det er tid. :)
Tidligere;
SV 650 S K6
"Winners never quit, quitters never win"

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: En masse spørgsmål fra dummy ang. snarlig sæsonopstart
« Svar #2 Dato: Februar 24, 2012, 12:03:24 pm »
Er det ikke ventil service/justering ved de 24000km :?:, olie skift hvert 6000km ville dog skifte når den blev sat væk eller snarest når den skal igang igen(kør du roligt de 10km), og med filter. Skift event luft filter når du er igang, det koster ikke alverden.
Hver 2 år bør bremse/koblingsvæske skiftes, er det mørkt skal der nyt på. Hopper du afsted har dækkene taget skade af at så, har dog aldrig prøvet at det er sket  :mrgreen:
Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Sv: En masse spørgsmål fra dummy ang. snarlig sæsonopstart
« Svar #3 Dato: Februar 24, 2012, 02:07:17 pm »


Er der andre ting jeg bør tænke på ved sæsonopstart?



Det har været vendt mange gange herinde, og der er selvfølgelig forskellige meninger. men VENT med at starte sæsonen, indtil alt salt er væk fra vejene - du vil ærgre dig senere, hvis aluminium og andet begynder ar irre! Vi synes jo allesammen, at vi har ventet rigelig længe, men 14 dage fra eller til efter en lang vinter, betyder vel mindre?

Personligt mener jeg ikke man skal være for hysterisk med olie. Hvis du kun har kørt et par tusinde km på olieskiftet før opstaldning, er det efter min mening unødvendigt at skifte nu. Jeg sørger for aldrig at køre mere end 6000 km mellem hver olieskift, men jeg skifter kun ved opstaldning, hvis det er tæt på næste skifteinterval. (min står dog i stuen, men det er nok mest for hyggens skyld!!). Vil du undgå flader på dækkene, så pump gerne lidt ekstra luft i før henstilling. Jeg har endnu ikke oplevet problemer, dog er min på baghjulsløfter.

Mht batteri, så er det jo optimalt, hvis du har mulighed for at lade et par gange henover vinteren. Jeg har altid haft mit afmont., men sidste år "glemte" jeg det, og cyklen sprang alligevel igang ved første tryk på knappen.
 
Så tæl du bare ned og glæd dig til årets første tur. Men husk (saltet!!!), at vi er rustne som mc'ister efter måneders pause, bilisterne skal vænne sig til os igen, det er koldt, så der er mindre bid, og vejene er som regel beskidte..! Men for dælen hvor vi glæder os......

Søren

Gregers

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 988
  • I ride naked...
Sv: En masse spørgsmål fra dummy ang. snarlig sæsonopstart
« Svar #4 Dato: Februar 24, 2012, 02:44:12 pm »

Så tæl du bare ned og glæd dig til årets første tur. Men husk (saltet!!!), at vi er rustne som mc'ister efter måneders pause, bilisterne skal vænne sig til os igen, det er koldt, så der er mindre bid, og vejene er som regel beskidte..! Men for dælen hvor vi glæder os......

Søren

Det er nok det bedste råd ift. klargøring af motorcyklen jeg har hørt endnu!

Nu skal jeg ikke lege kloge åge når det kommer til de ting man skal ordne inden opstaldning, det er jeg slet ikke erfaren nok til. Men ikke desto mindre tænker jeg, at hvis man ellers holder sin maskine fornuftigt og ikke udsætter den for unødige frostgrader (eller temperatursvingner generelt) under vinterens opstaldning, så er det vel bare at følge manualen. Det er trods alt kun 3-4 måneder den skal stå og hygge sig.

Er jeg helt galt på den må I jo bare give mig klø  :club:, men hvis den kan klare at blive smidt rundt på vejene i diverse forhold gennem en hel sæson, så kan den vel også sagtens klare et par måneders opstaldning uden at falde fra hinanden eller tage direkte skade af det??
Always be youself.
Unless you can be a Pirate...
Then always be a Pirate!!
SV1000NK6 på gaden... og på banen.

Per

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2260
  • ...det dejlige SVin....
Sv: En masse spørgsmål fra dummy ang. snarlig sæsonopstart
« Svar #5 Dato: Februar 24, 2012, 03:08:05 pm »
, så kan den vel også sagtens klare et par måneders opstaldning uden at falde fra hinanden eller tage direkte skade af det??

Så vidt jeg ved er den ikke lavet af marcipan....   :mrgreen:
Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Banen: Suzuki GSXR-750 med Öhlins Lir m.m

Synes godt om : http://team-trackday.com/

Cobra

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 236
Sv: En masse spørgsmål fra dummy ang. snarlig sæsonopstart
« Svar #6 Dato: Februar 24, 2012, 04:27:05 pm »
Tak for svarene drenge.  :thumbsup:
Jeg er måske slet ikke så dum og uvidende som jeg troede, for det meste af det I har skrevet har jeg faktisk tjek på.  :angel:

Og ang. starten på sæsonen og salt: jeg er TOP hysterisk når det kommer til salt, bare se hvad det kan gøre ved ens fodtøj. Det skal det gule lyn dæleme ikke udsættes for!

Har lige været nede og sige hej til den, blev pænt sur over at finde garagen ulåst (det er en fælles mc-garage, der står én anden mc og to knallerter). Nu må jeg ned og kigge en gang om ugen minimum, jeg bliver TOSSET hvis den er ulåst igen en anden gang.  :club:

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
En masse spørgsmål fra dummy ang. snarlig sæsonopstart
« Svar #7 Dato: Februar 24, 2012, 07:54:20 pm »
Du kan søge på EBay efter en ekstralås der kaldes "claymore". Den kan passende monteres umiddelbart indenfor døren. Husk dog at den bør pege VÆK fra cyklerne.
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

Rosiak

  • Gæst
Sv: En masse spørgsmål fra dummy ang. snarlig sæsonopstart
« Svar #8 Dato: Februar 24, 2012, 09:28:57 pm »
Du kan søge på EBay efter en ekstralås der kaldes "claymore". Den kan passende monteres umiddelbart indenfor døren. Husk dog at den bør pege VÆK fra cyklerne.
:D

Gregers

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 988
  • I ride naked...
En masse spørgsmål fra dummy ang. snarlig sæsonopstart
« Svar #9 Dato: Februar 25, 2012, 12:28:42 am »
Du kan søge på EBay efter en ekstralås der kaldes "claymore". Den kan passende monteres umiddelbart indenfor døren. Husk dog at den bør pege VÆK fra cyklerne.

Og husk også endelig hvordan du monterede den, da den ikke er sådan lige at afmontere når først den "går igang" :D
Always be youself.
Unless you can be a Pirate...
Then always be a Pirate!!
SV1000NK6 på gaden... og på banen.

Mormad

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 381
  • And yet it moves...
    • Rumlepotten
Sv: En masse spørgsmål fra dummy ang. snarlig sæsonopstart
« Svar #10 Dato: Februar 25, 2012, 11:33:01 am »
Du kan søge på EBay efter en ekstralås der kaldes "claymore". Den kan passende monteres umiddelbart indenfor døren. Husk dog at den bør pege VÆK fra cyklerne.

 :lmao: :lmao: :lmao:
You never see a motorcycle parked outside a psychiatrist's office....

Rumlepotten: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=31446&ipc=106683

GreenDevil

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 140
  • ZX-6 aka kællingen
Sv: En masse spørgsmål fra dummy ang. snarlig sæsonopstart
« Svar #11 Dato: Februar 25, 2012, 11:49:37 am »
Du kan søge på EBay efter en ekstralås der kaldes "claymore". Den kan passende monteres umiddelbart indenfor døren. Husk dog at den bør pege VÆK fra cyklerne.

MUHAHAHAHAHAHA!!! måske man egentlig lige skulle gå lidt på jagt i gemmerne efter tiden fra forsvaret... fosfor må også kunne gøre det.. mon ikke jeg liiiiiiige .... ;)
Dont drive faster than your angels can fly - or outrun the devil!
Either one works.

Customløsninger af cykler sælges; speciale i tankbuler og ridser!
Pris: et komplet sæt læder incl. støvler og hjelm.