Forfatter Emne: Hvilke ledninger er der i stikkontakten?  (Læst 9322 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mike

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 208
    • MCG - Galleri
Hvilke ledninger er der i stikkontakten?
« Svar #15 Dato: Januar 11, 2012, 01:36:56 am »
Totalt OT. Hvorfor må man godt skifte en stikkontakt selv i DK, men ikke selv sætte en ny udendørs lampe op???? (Ombytter fx) ikke ny installation.
Du må skifte stikkontakter med to leder fase & nul ikke med jord
Og det er samme regel der gælder for udendørs lamper da de har jord!!
Den ofteste fejl i gør det selv installationer er lederen med jord, bliver sat sammen med fasen eller monteret forkert på anden måde der efterfølgende kan skabe problemer...

Mike

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 208
    • MCG - Galleri
Hvilke ledninger er der i stikkontakten?
« Svar #16 Dato: Januar 11, 2012, 01:46:36 am »
Pingo det lyder til der er to udtag i kontakten så du kan tænde to lamper i loftet individuelt på en dobbel afbryder
Men pas på der kan være lavet en lus et sted, det ser ud til der på billede har været sat stikkontakter op neden under afbryderen
de ledere kan så være ført videre i serie til rummet ved siden af...
gamle installationer er altid lidt sjove (alt efter hvorgammel den kontakt du pillede ned sættes jord lederen i midten af kontakten lidt under, fase/nul)

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Sv: Hvilke ledninger er der i stikkontakten?
« Svar #17 Dato: Januar 11, 2012, 03:04:13 pm »
Hej igen gutter, tak for jeres hjælp. Installationen lykkedes dags dato, og alt der nu mangler er at slibe polyfilla ned, og få malet.

Her er nogle billeder af processen: http://imgur.com/a/CMi0m

Det viste sig pænt besværligt at arbejde oven på de rester af mørtel og siv der sad i væggen. Jeg pillede derfor et hul ud, så jeg kunne skrue det ny underlag fast direkte på det træ der var inde i væggen. Det var lidt besværligt, for det var jo naturligvis ikke i samme plan, så jeg måtte lægge en lille røre-pind ind under kontakten, i den ene side. Den lidt dybere placering gjorde, at nogle af kablerne var for lange, ligesom den isolerede ledning stak for langt ud. Men jeg kunne heldigvis fjerne en del af isoleringen, så det var ikke noget problem. Noget af stoffet på ledningerne faldt helt af, da jeg begyndte at arbejde med det. Jeg isolerede derfor ledningen med to lag krympeflex, så det skulle værei orden.

Slutteligt kom jeg malertape rundt om kontakten og fyldte op med polyfilla light-weight. Det var relativt nemt, men skal lige slibes ned.

For at opklare mysteriet med de mange kabler: Ved nærmere eftersyn viste det sig naturligvis at ledningen med to kabler i, var en videreføring til noget lys. Det var klart at se, når man kiggede omme på den anden side af væggen. Opklaringen af dette gjorde naturligvis opgaven meget lettere. Men tak for jeres hjælp alligevel.
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

soldier

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 266
Sv: Hvilke ledninger er der i stikkontakten?
« Svar #18 Dato: Januar 11, 2012, 06:44:10 pm »
Pingo lyder godt nok som en KÆMPE gang farligt klyt med malertape osv... du ved godt hvad der sker med +- hvis de rammer hinanden ikke?

CarstenM

  • Gæst
Sv: Hvilke ledninger er der i stikkontakten?
« Svar #19 Dato: Januar 11, 2012, 10:32:17 pm »
Pingo lyder godt nok som en KÆMPE gang farligt klyt med malertape osv... du ved godt hvad der sker med +- hvis de rammer hinanden ikke?

LOL ..

Kig lige hvad Sperik skriver længere oppe i tråden..

Citat "De værste eksempler er dem der siger + & -, og som ukritisk bruger lampeledninger overalt, men det er som regel osse dem der dør først..."  :whatever:

Hippie Hansen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1250
  • SV 650 S K6
Sv: Hvilke ledninger er der i stikkontakten?
« Svar #20 Dato: Januar 13, 2012, 11:21:09 am »

De værste eksempler er dem der siger + & -, og som ukritisk bruger lampeledninger overalt, men det er som regel osse dem der dør først... :innocent:

... Og dem der står og fortæller hvordan DE ville have gjort det, hvis ikke konen allerede havde ringet til ham den dyre elektriker, for selvfølgelig ved man ikke mere om det end dem.   :hand:

Konklusionen på tråden må være: Godt det lykkedes, men lige med sådan en ting er det nemmere at give råd, hvis man har været med til at skille det ad.  :innocent:
Fra juicens hovedstad - Rynkeby
SV650 Sk6 trackday-raket, til jeg får råd til en nummerplade.