Forfatter Emne: OT: Ripping af DVD'er  (Læst 3453 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

nyg

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
OT: Ripping af DVD'er
« Dato: Oktober 17, 2011, 06:03:05 pm »
Hey,

Er der nogen der ved om det er lovligt at rippe egne DVD'er til et hjemmenetværk, og i givet fald hvad det bedste (gerne gratis) program til formåelet er ?

Døtrenes børne DVD'er bliver altså hurtigt slidt op i hjemmet.... :-S
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Kondi

• Sandt SVin
Sv: OT: Ripping af DVD'er
« Svar #1 Dato: Oktober 17, 2011, 06:14:12 pm »
Du riipper bare løs til eget forbrug. Det er ganske lovligt.

DVD Shrink er min favorit. Den er gratis og virker uden problemer.
http://www.softpedia.com/get/CD-DVD-Tools/CD-DVD-Rip-Other-Tools/DVD-Shrink.shtml

Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

Ronni

• Roadracer
  • My name is Bruce Wayne, and I'm an alcoholic
« Svar #2 Dato: Oktober 17, 2011, 07:53:13 pm »
Og hvis du skulle være så heldig at have en Mac, så er det Handbrake der er det gældende!
3/4 liter Gixxer and 4.16 BHP of italian fury

Smølfen

• Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #3 Dato: Oktober 17, 2011, 09:29:12 pm »
Svaret er ja. Og nej.

Det er IKKE lovligt at omgå en kopibeskyttelse (en "teknisk foranstaltning"). Hvis DVD'en er kopibeskyttet (hvilket flertallet er) vil det derfor være ulovligt. Bemærk dog at du har ret til at omgå beskyttelsen, hvis du ikke kan afspille DVD'en på andre måder.

Se også
http://kum.dk/Infokiosk/Film/Kopisparringer/

Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Luske

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
« Svar #4 Dato: Oktober 17, 2011, 09:30:26 pm »
DVD Shrink,  eller DVD Decrypter

Søren F

• Sandt SVin
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
« Svar #5 Dato: Oktober 17, 2011, 09:40:49 pm »
Hvis du PM'er mig din mailadresse kan jeg lige sende et word-doc som beskriver hvordan du ultra-simpelt ripper DVD'er (via føromtalte handbrake) til iphone/ipod -kompatibelt format - så har du altid en film i lommen - hvis altså du bruger iphone sføli  :wink:.

Det har reddet min rumpet i mangt en snæver vending (og nej - jeg er ikke en svag forælder - jeg har bare lært ved knægt nummer 3, at det ikke er alle kampe der skal tages  8))
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

Kondi

• Sandt SVin
« Svar #6 Dato: Oktober 17, 2011, 10:44:05 pm »
Svaret er ja. Og nej.

Det er IKKE lovligt at omgå en kopibeskyttelse (en "teknisk foranstaltning"). Hvis DVD'en er kopibeskyttet (hvilket flertallet er) vil det derfor være ulovligt. Bemærk dog at du har ret til at omgå beskyttelsen, hvis du ikke kan afspille DVD'en på andre måder.

Se også

Dang - har de ændret loven? Ufatteligt ...
Nå, men så lad os konkludere, at dvd'en er så ridset at den ikke kan afspilles på ... host.. almindelig vis.  :lol:
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

nyg

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Your Mama!
« Svar #7 Dato: Oktober 18, 2011, 08:19:38 am »
Svaret er ja. Og nej.

Se også
Ja, det lurede mig satme' nok....!

Men jeg vælger nu nok at bide mærke i første punktum og sidste afsnit, hvor der står "Foranstaltninger, der forhindrer eller besværliggør den personlige tilegnelse af et værk – typisk afspilning og afvikling af cd’er, dvd’er osv. i privatsfæren – omfattes dermed ikke af beskyttelsen" og "Det skal således understreges, at det fortsat er lovligt at tage kopier af bl.a. cd’er og dvd-film til personlig brug inden for en husstand."

Desuden står der jo på samme side under menupunktet IT - Digital kopiering, at: "Du må kopiere materiale, du ejer, til dig selv og din familie. Du må ikke kopiere materiale, du har lånt eller lejet af andre."

De spørgsmål der så står tilbage er reelt kun om hello-kitty samlingen er udstyret med kopispærring (finder man ud af det hvis man bruger nogle af de foreslåede programmer ? ), og om man med rimelighed kan påstå, at det alene er en kopi til eget brug hvis man ripper til en NAS ? Sidstnævnte vil jo principielt kunne tilgås via internettet .
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Smølfen

• Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #8 Dato: Oktober 18, 2011, 09:35:31 am »
Der er også denne her, som antyder, at det er ok

http://kum.dk/Infokiosk/Film/Digital-kopiering/Hvad-ma-du/
Citér
På nogle cd’er og dvd’er er der en såkaldt kopispærring (også kaldet kopisikring eller ”copy control”). En kopispærring skal forhindre, at der kan laves kopier, og du må derfor ikke bryde eller fjerne denne for at tage en kopi. Du må heller ikke udbrede programmer, der kan fjerne en kopispærring, fx ved at lægge sådanne programmer på nettet.

Men du må gerne bryde en kode eller en kryptering, hvis den forhindrer dig i at se filmen eller lytte til musikken. Det er fx tilfældet, hvis en kopispærret cd ikke kan afspilles på en ældre cd-afspiller eller på en computer med et andet styresystem end det, kopispærringen understøtter.

Jeg sidder dog stadig med et par spørgsmål, som jeg aldrig har fået besvaret - er det o.k. at bryde kopibeskyttelsen, hvis man har et enkelt apparat i husstanden, som allerede kan afspille mediet? I dette tilfælde er kopibeskyttelsen jo ikke til nogen hindring. Bevares, man kan ikke benytte filmen som man måske havde tænkt, men man kan stadig se den.

Og nummer to - den sædvanlige CSS-kryptering på næsten alle kommercielle DVD-skiver er så svag, at den har ingen effekt. Programmer som Handbrake fjerner den uden at spørge eller gøre opmærksom på den. Slutbrugeren opdager aldrig om skiven er "beskyttet" med CSS. Man kan derfor muligvis argumentere for, at denne ikke er omfattet af lovgivningen. Film-branchen har da derfor også svaret igen med nye kopibeskyttelsesmetoder, som kræver lidt mere specielle programmer at fjerne, og disse vil helt sikkert være omfattet. EDIT: Ophavsretslovens §75c siger helt præcist at man ikke må "foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger". Bemærk ordet effektiv. Producenten skal altså gøre en reel indsats for at beskytte materialet. Man kan hæfte mange ord på CSS, men i dag er "effektiv" ikke et af dem.

Moralsk har jeg dog intet problem med at smide film ind på NAS'en. Det gør jeg selv, specielt med børne-skriverne er det skønt :)
« Senest Redigeret: Oktober 18, 2011, 09:50:21 am af Smølfen »

Graver

• Scooterfjæs
  • *
« Svar #9 Dato: Oktober 21, 2011, 09:49:43 am »
Til film vil jeg anbefale Handbrake. Det kan konvertere alle dine købte film, også dem der er "købt" på nettet :wink: til noget iTunes kan spille og de kan afspilles på alle iApparater. Det er super nemt at bruge.

link: http://handbrake.fr/downloads.php

Ja logoet er en ananas men det virker! :)

nyg

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Your Mama!
« Svar #10 Dato: Oktober 21, 2011, 11:43:57 am »
Til film vil jeg anbefale Handbrake. Det kan konvertere alle dine købte film, også dem der er "købt" på nettet :wink: til noget iTunes kan spille og de kan afspilles på alle iApparater. Det er super nemt at bruge.

Jep, sikkert et godt bud hvis man er iWhatever bruger. Men det er jeg ikke.  :)

Smølfen

• Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #11 Dato: Oktober 21, 2011, 01:01:30 pm »
Det er nu også udmærket til Windows. http://handbrake.fr/downloads.php

Graver

• Scooterfjæs
  • *
« Svar #12 Dato: Oktober 21, 2011, 02:23:55 pm »

Nu var det mere fordi iTunes er det mest strikse program at få rippede ting til at spille på og hvis det kan bruges der, kan det afspilles på ALT  :D

nyg

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Your Mama!
« Svar #13 Dato: Oktober 21, 2011, 09:28:20 pm »

Nu var det mere fordi iTunes er det mest strikse program at få rippede ting til at spille på og hvis det kan bruges der, kan det afspilles på ALT  :D
Allright... så er det slået fast. :)