Forfatter Emne: Benzinspareråd, hvordan hænger det sammen?  (Læst 2324 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Benzinspareråd, hvordan hænger det sammen?
« Dato: Juli 10, 2011, 01:01:34 pm »
Jeg sidder og stener lidt over et spareråd fra Trafikstyrelsen.

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/ECE1307940/spareraad-saet-bilen-i-gear-mod-roedt/

Min mc triller langsomt frem, når den er i første og gassen er lukket. Hvordan kan den det, hvis den ikke bruger benzin? Er det ikke bare noget sludder? Eller virker en bil anderledes hvad dette angår?
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Husum

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 348
Sv: Benzinspareråd, hvordan hænger det sammen?
« Svar #1 Dato: Juli 10, 2011, 01:09:04 pm »
Når du har fart på og er i gear med gassen lukket, trækker hjulene motoren (med det resultat at du motorbremser). Du mister jo fart, men du bruger ingen benzin, da du blot benytter den fart du forinden havde opbygget, til at holde motoren kørende. Når du holder koblingen inde, er det i stedet benzin der holder motoren kørende, og ikke den tidligere opbyggede fart.

Det der menes er når man kommer fra høj fart og skal bremse ned. Det er her at du ingen benzin bruger. Du bruger benzin hvis du bare triller i 1., både i bil og på MC
Min SV 1000 N på MCG: http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=35338&xl=true

Der findes kun én ting der er sjovere end ting på 2 hjul - De samme ting på 1 hjul.

Husum

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 348
Sv: Benzinspareråd, hvordan hænger det sammen?
« Svar #2 Dato: Juli 10, 2011, 01:10:41 pm »
Det kom sgu til at lyde lidt rodet. Håber meningen var til at forstå :-)

Pointen er at du ikke bruger benzin (når du slipper gassen) indtil du når ned til en hvis hastighed (afhængig af gear), hvor motoren så igen skal have tilført benzin for at køre.

Så tippet er rigtig nok, men du bruger også benzin hvis du bare triller i 1.
« Senest Redigeret: Juli 10, 2011, 01:12:35 pm af Husum »
Min SV 1000 N på MCG: http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=35338&xl=true

Der findes kun én ting der er sjovere end ting på 2 hjul - De samme ting på 1 hjul.

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Sv: Benzinspareråd, hvordan hænger det sammen?
« Svar #3 Dato: Juli 10, 2011, 01:13:48 pm »
Det der menes er når man kommer fra høj fart og skal bremse ned. Det er her at du ingen benzin bruger. Du bruger benzin hvis du bare triller i 1., både i bil og på MC
Ok, men hvorfor er der forskel på de to situationer? Hvis det er rigtigt, er det vel ECU'en som i den ene tilstand lukker helt for tilførslen, men i den anden åbner lidt. Gashåndtagets position er jo den sammen. Vil en karburator-model også kunne skelne?
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Benzinspareråd, hvordan hænger det sammen?
« Svar #4 Dato: Juli 10, 2011, 01:23:41 pm »
Vil en karburator-model også kunne skelne?

Nix! Den fodrer lystigt motoren med de dyre dråber. 8)
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Sv: Benzinspareråd, hvordan hænger det sammen?
« Svar #5 Dato: Juli 10, 2011, 02:34:33 pm »
Nix! Den fodrer lystigt motoren med de dyre dråber. 8)
Super, så giver det mening i mit hoved :)
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Sv: Benzinspareråd, hvordan hænger det sammen?
« Svar #6 Dato: Juli 10, 2011, 05:08:32 pm »
Du kunne vel ikke tænke dig at køre en aftentur, smølf?
Noget lader til du har alt for megen fritid....
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Benzinspareråd, hvordan hænger det sammen?
« Svar #7 Dato: Juli 10, 2011, 06:30:09 pm »
Både biler og MC'er med indsprøjtning afbryder dyserne når man motorbremser, så det KUN er luft som cirkulerer igennem motoren.

Når den så kommer ned omkring tomgang åbnes der igen - dvs den situation som gør sig gældende hvis man trækker koblingen og lader den rulle.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!