Forfatter Emne: Blinklys... igen igen igen  (Læst 1714 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kedde4tal

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 23
Blinklys... igen igen igen
« Dato: Juni 20, 2011, 06:18:42 pm »
Hej drenge!
Jer erfarne rotter er sikkert trætte af at høre om blinklys, så jeg skal fatte mig i korthed.

Jeg har købt 4 stk. LED blinklys til svinet af den her type:
http://www.louis.de/_108e958f6564cf570d5ee89ef410d723df/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=490&wgr=409&list_total=51&anzeige=0&page=3&artnr_gr=10033700

... og samtidig købt et blinkrelæ af den her type:
http://www.louis.de/_108e958f6564cf570d5ee89ef410d723df/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10033844&anzeige=0&ADTRACTIONSLOT=detail_kontext

Da delene endelig dukker op får jeg det hele bakset på, og ser til min store glæde skidtet virke helt perfekt. Men desværre varer glæden kun i 10 sekunder, hvorefter jeg kommer til at skubbe til cyklen og røg stiger op fra under bagsædet... idioten her havde jo glemt at isolere sammenkoblingerne af + og - til det ene af de 4 blinklys - DOOOH!  :facepalm:
Relæet er nu helt kaput, og en chip på det er smeltet helt ned i printpladen  :loser:

Efter at have bandet over mig selv tyer jeg til en hurtig løsning og finder hos THansen et andet relæ til bare 39,- som jeg får købt og smidt på. Men blinkene lyser kun konstant, lige på nær den hvor kortslutningen skete som så slet ikke lyser... kan jeg have brændt dioden af ved kortslutningen?

Jeg har vedhæftet et par billeder af THansen-relæet. Er der nogen af jer der kan sige om jeg har købt det forkerte? Og evt. hvorfor? Tak drenge  :D
Grøn biker på blå SV650N, siden maj 2011.

Hollowpoint

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 657
  • Sømand så det gynger!
Sv: Blinklys... igen igen igen
« Svar #1 Dato: Juni 21, 2011, 09:15:04 am »
Du kan jo prøve at sætte det defekte blinklys direkte på batteriet +/- og se om det gør en forskel. Ellers skal du gå ledningen til blinklyset efter for at se om de er brændt over et sted (det er derfor man sætter sikringer ind i systemet). Til sidst måske lave en modstandmåling med et ohmmeter(/multimeter) og se om der er kortsluttet begge veje, en vej, eller ingen vej. Dioderne gør at der kun skal være "kortsluttet" en vej. Husk der nok sidder en modstand i lygten, så 0 ohm skal du ikke forvente at måle.

Relæet du har købt har jeg ingen anelse om hvordan virker :) Der var ingen dokumentation med?

Umiddelbart lyder det til at det er sat forkert op når det lyser konstant.
Nu: Hus, baby og bil.......
Tidligere: SV650SA K7

Kedde4tal

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 23
Sv: Blinklys... igen igen igen
« Svar #2 Dato: Juni 22, 2011, 08:31:52 pm »
Tak for svaret. Der var nul dokumentation - det var vist det billigste Kina-lort der kunne købes for penge... men så fik jeg snakket med en der vidste lidt mere om det og fik det byttet til et relæ specielt til diode-blink - der er åbenbart forskel, for det var det første ikke. Og så spillede det! :D

Mht. blinklyset så kom der gang i det da jeg satte det direkte på batteriet, så dødt var det heldigvis ikke. Og da jeg satte det tilbage virkede det pludselig fint, så jeg tror samlingen var løs før... jeg får det lige loddet en af dagene så det ikke går løs igen.

Så nu virker det! Og det ser meget federe ud end de originale blink, så det var bøvlet værd 8)
Grøn biker på blå SV650N, siden maj 2011.