[SNIP]
...og kører jo i øvrigt ellers med hyperpro i "begge ender"
[SNAP]
Men ER det det der kan afhjælpes eller forbedrer det bare affjedringen ?
[SNUDE]
Hyperpro i begge ender er ikke svaret på alle bønder. Dimsen her har med dæmpningen at gøre, og jeg går ud fra at det er fjederen fra Hyperpro du har monteret foran(?).
"Forbedrer" er et vidt begreb
Dimsen forhinder gaflen i at blive trykket sammen uden først at blive aktiveret af et bump.
Forestil dig at du kommer kørende på HELT jævn vej, og KUN fokuserer på forhjulet. Når du trækker forbremsen sker der ingenting med forhjulet. Det bliver ved med at køre på den helt jævne vejbane. Resten af cyklen vil skubbe forgaflen sammen, men den nederste del af forgaflen vil forblive helt uberørt. Det er dén sammetrykning af gaflen som dimsen (prøver at) forhindre(r).
Forestil dig samme scenarie: Helt jævn vej... med et bump! Det vil få forhjulet til at flytte sig sammen med den nederste del af forgaflen hvor dæmperen og dimsen sidder. Bumpet vil åbne for dimsen, så olien kan strømme igennem den og give den dæmpning som bumpet kræver.
Gav det mening?
Meget simpelt fortegnet er det sikkert en kugler der forhindrer olien i at fise igennem dæmperen. Medmindre kuglen får et stød nedefra, bliver den liggende i sin tragt og lukker for olien.
Hurra for MSpaint
Specialized laver noget lignende til deres mountainbikes. Det er forklaret
her.