Hej Gutter
Jeg tænkte at der måtte være et par håndværkere eller gør-det-selv-folk herinde, som er klar til at svare på et spørgsmål. Min mors hus har et halvtag der skal males på undersiden, altså på loftet. Halvtaget består af sådan noget strå-halløj, som er dækket af mørtel, som i så mange andre gamle huse. I mange år har der siddet nogle flamingoplader på det her loft. De begyndte sidste sommer at falde af, dels fordi limen var gammel, men mest fordi en vedbend havde kravlet ind under. Denne vedbend havde også gravet sig ind i det mørtel som loftet bestod af, hvilket gav et hul da jeg pillede det ned. En murer der var der i en anden forbindelse, lappede hullet.
Så spørgsmålet er nu: Hvordan får jeg lettest fjernet de rester af lim, flamingo og vedbend der sidder på loftet, så jeg kan male det hele? Kan det være så simpelt som bare at tage noget sandpapir og gå i gang? Eller er den mørtel for grov til at sandpapiret kan klare det? Jeg har prøvet lidt med en spartel, men den tager desværre ikke det hele.