Forfatter Emne: Fjernelse af bagsvinger / forgaffel  (Læst 6256 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bongers

• Gæst
Fjernelse af bagsvinger / forgaffel
« Dato: November 29, 2005, 08:08:35 am »
Nu er jeg godt i gang med vinterprojekterne – men det har endnu ikke lykkes mig at fjerne bagsvingeren og komme ind til fjederen i forgaflen... Så har lige to hurtige..

Skal der bruges speciel værktøj til at tage bagsvingeren af  :?:  :?:

Hvordan adskiller man forgaflerne  :?:  :?:

NielSV650

• Sandt SVin
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Fjernelse af bagsvinger / forgaffel
« Svar #1 Dato: November 29, 2005, 09:57:59 am »
Citat fra: Bongers

Skal der bruges speciel værktøj til at tage bagsvingeren af  :?:  :?:

Lidt :-) På højre side sidder der en sjov kontramøtrik. I min klub er der en hjemmesvejset dims der tilfældigvis næsten passer på.
Det er rimelig ligetil at se hvordan den skal se ud hvis du selv kan svejse.  

Hvordan adskiller man forgaflerne  :?:  :?:

Start med at løsne bolte til hjul og bremsekalibre.
Løft forenden i kronrøret.
Pil bremsekalibre af.
Pil forhjulet af.
Pil forskærmen af.
Løsn den øverste gaffelbro
Løsn toplåget på gaffelbenet
Løsn clip-on'erne
Løsn den nederste gaffelbro og træk/vrid gaffelbenet ned/ud.
Tryk ned på toplåget til gaffelbenet mens du skruer det af så du undgår at rive de sidste par vindinger i gevindet når den popper ud. Hvis ikke du har gjort noget ved forgaflen tidligere, trykker fjederen ikke ret hårdt, men alligevel.

Hvis du trykker inderbenet nedad, er det nemmere at få spacer, skive og fjeder op.
Vend benet på hovedet og pump et par gange så den gamle olie kan komme ud.
Lad det stå på hovedet i et stykke tid og dryppe af.

Saml i modsat rækkefølge  :D
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Luske

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
« Svar #2 Dato: November 30, 2005, 03:31:09 pm »
mht at pille bagsvingeren af.. så kan du i første omgang prøve at slå på den sjove kontramøtrik med en bred dorn, eller andet du finder passende.. måske kan du løsne den ved slag.

Jeg mener vi prøvede på min bagsvinger, dengang jeg skiftede kæde kit... men vi droppede det da den var meget stram, og at det egentlig var nemmere at skære et led af med vinkelsliber og sætte den nye kæde på med et samleled istedet..

Men du kan jo prøve at banke på den, måske er du heldig at din er mere løs end min var.. Ellers må der da være nogen der ligger inde med det hjemmelavede værktøj.. den skal jo bruges på mange suzukier.

Bongers

• Gæst
« Svar #3 Dato: November 30, 2005, 03:52:50 pm »
Hummmmm – men skal jeg ikke også havde den på igen – så det går nok ikke at banke den af  :roll:  :roll:  :roll:

Er der nogen der har målene på sådan en tand – så skal jeg få lavet en  :wink:  :wink:

NielSV650

• Sandt SVin
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
« Svar #4 Dato: December 02, 2005, 09:23:25 am »
Hummmmm – men skal jeg ikke også havde den på igen – så det går nok ikke at banke den af  :roll:  :roll:  :roll:

Nemlig! :roll:  Den skal også ha 90Nm når den sættes på igen, og det er lidt svært at ramme med en hammer og dorn.

Er der nogen der har målene på sådan en tand – så skal jeg få lavet en  :wink:  :wink:

Du har vel selv en SV'er - mål på den  :wink:
Hvis du kan krejle Zouk-tools, har den nummer 09940-14940

Hvis du googler nummeret kommer der også en indlæg fra svrider.com
Der er dog ikke noget billede af deres hjemmelavede værktøj :-/

Hvis du er smart, laver du værktøjet så det passer på både svingarmen og kronrørsskruen  :wink:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Bongers

• Gæst
« Svar #5 Dato: December 02, 2005, 10:24:55 am »
Citat fra: NielSV650

Hvis du er smart, laver du værktøjet så det passer på både svingarmen og kronrørsskruen  :wink:

Normalt er jeg ikke særlig smart - men vil da prøve at gøre en undtagelse  :roll:  :roll:

Saver i en top - det skal nok komme til at lykkes  :wink:  :wink:

Men tak for fifet  :wink:  :wink:

Bongers

• Gæst
« Svar #6 Dato: December 09, 2005, 09:10:50 am »
Så her jeg fået fjernet bagsvingeren ! :?  :?

Jeg har modificeret en top for at kunne få ”spændeskiven" af, så hvis der er et andet fjols der vil gøre det sammen – vil jeg godt smide toppen i ”klubbens” fælles værktøjskasse  :D  :D  :D

Den kan ses her... http://forum.svrider.dk/album_pic.php?pic_id=2040

Jeg ligger også inde med Pwee bolt til at tage svinghjulet af  :wink:

Luske

• Administrator
  • Sandt SVin
    • www.peets.dk
« Svar #7 Dato: December 09, 2005, 10:44:58 am »
Så her jeg fået fjernet bagsvingeren ! :?  :?

Jeg har modificeret en top for at kunne få ”spændeskiven" af, så hvis der er et andet fjols der vil gøre det sammen – vil jeg godt smide toppen i ”klubbens” fælles værktøjskasse  :D  :D  :D

Den kan ses her... http://forum.svrider.dk/album_pic.php?pic_id=2040

Jeg ligger også inde med Pwee bolt til at tage svinghjulet af  :wink:

hehe... hej Anders.. fint tip du fik i min Værksteds manual forleden, kan se at du har fået lavet dig en top..  :wink:

Skægt sidder i dette øjeblik og lurer haraldnyborg af, for at købe et helt topnøgle sæt, til 149,- , kun for at skære  en 22mm og en 32 mm top til, så jeg kan få bagsvinger og motor af. For bare en 32 mm top købt løst, koster en bondegård !

Jeg skal jo have splittet skidtet ad og pulverlakeret stellet.. og som du nok hørte forleden, så henter jeg nok en 750 indsprøjtningsmotor på søndag :-) så kommer den i istedet for den karburator motor jeg har nu.  Så kan man begynde og lege med powercommanders og hæve ydelsen.  mmmmm... :D

hvad størrelse er din top? bruger sv'eren også en modificeret 32 mm top ?

Bongers

• Gæst
« Svar #8 Dato: December 09, 2005, 10:58:19 am »
Min top er kun 27 – men en gammel top, kan jeg sku godt kast efter dig, men det bliver først, midt i næste uge… vi kan bare afregne i øller, igen, igen, igen, igen..  :lol:  :lol:

Jeg mangler også kun, 4 skruer for at havde hele motoren ude… overvejer kraftigt at laker stellet. Hvad skal ham fra jeres klub havde for det – er vi stadig kun ude i øller ?? (eller også en fed ide, med at give det noget tagmaling.. )- evt. smid en sms..   :wink:  :wink:

Som jeg husker det – er det ikke søren der havde noget med malingen at gøre…. – for hvis det er han, så tør jeg sku ikke..  :oops:  :oops:

Luske

• Administrator
  • Sandt SVin
    • www.peets.dk
« Svar #9 Dato: December 09, 2005, 11:15:53 am »
Min top er kun 27 – men en gammel top, kan jeg sku godt kast efter dig, men det bliver først, midt i næste uge… vi kan bare afregne i øller, igen, igen, igen, igen..  :lol:  :lol:

Jeg mangler også kun, 4 skruer for at havde hele motoren ude… overvejer kraftigt at laker stellet. Hvad skal ham fra jeres klub havde for det – er vi stadig kun ude i øller ?? (eller også en fed ide, med at give det noget tagmaling.. )- evt. smid en sms..   :wink:  :wink:

Som jeg husker det – er det ikke søren der havde noget med malingen at gøre…. – for hvis det er han, så tør jeg sku ikke..  :oops:  :oops:

ham Søren kan ikke en skid.. hehe, andet end at tale meget højt om alt det han "kan"... LOL...

Nej det er mogens der maler på hans arbejde.. han sagde at det godt kunne koste mig 1000,- (ved godt det måske er meget i forhold til MetaCoat.dk, men efterfølgende kan jeg bare få malet små stumper etc, efter behov, fordi de er nemmere at liste med ind i kabinen :-) .   men så gav han mig besked på at hvis jeg havde stellet klart til onsdag, så ku det bedre lade sig gøre, fordi alle cheferne derude er i Norge fra onsdag til fredag.. Så var det lettere at køre igennem.. om det så bliver uden beregning, ved jeg ikke..

Mogens' sorte RF'er (den der stod ovre ved fyret) den har han malet med "tavlelak" det er ægte matsort.. ser skide godt ud. han har malet både stel, tank og kåbe med det.. og tavlelak koster IKKE en skid..  hehe.

Bongers

• Gæst
« Svar #10 Dato: December 09, 2005, 11:35:15 am »
Jeg synes at RF var alt for sort  :?  :?  – men det var en fed farve..

Jeg troede at manden sagde tagmaling, og ikke tavlelak  :oops:  :oops:  men juleøllen flød jo også den aften  :D men det var malet via sprøjte, så meget tror jeg da jeg fik fat på  :!:  :!:  ik ??  :roll:  :roll:

Piller du alle lejrene ud af rammen  :?:  :?:  eller dækker du noget af  :?:  :?:

Jeg skal lige overveje det – jeg har ikke mulighed for at få den pulverlakeret.. men kan få den malet med epoxy, det kan også gøres med en meget ”rå” overfalde.. men jeg kan jo også undlade at komme sand i, og bare give en lakken   :?  :?  ellers får rammen sku tavlelak  :wink:

Luske

• Administrator
  • Sandt SVin
    • www.peets.dk
« Svar #11 Dato: December 09, 2005, 02:59:25 pm »
I dit tilfælde vil det nok være nemmere for dig at male den med traditionel maling, da dit stel allerede er malet.. Det skal nemlig først bumses af, eller sandblæses før du kan få det pulverlakeret...

Heldigvis er mit stel jo råt, så der skal ikke forarbejdning til  :)

MHT mogens' sorte cykel, så jo, så er det malet med sprøjtepistol man sætter på sin kompressor. Det giver et langt bedre resultat end aerosol spray dåser.

Gir dig ret at hans cykel er alt for sort.. men sådan er det jo , når man maler ALLE stumperne sorte  :D .. (som han siger, så er det jo bare hans "legecykel" den er faktsik bare samlet og lavet efter hvad han lige havde på hylderne af stumper  :D - typisk Mogens  hehe )

mht til lejrene... så går jeg udfra at de skal tages ud. Men så vidt jeg ved er de relativt nemt. er det ik kun Leje-skålene der skal ud? selve lejerne falder vel bare ud,¨når man skiller broen ad..  

skal lige lure i min "MC-bibel"

Bongers

• Gæst
« Svar #12 Dato: December 13, 2005, 02:31:07 pm »
Nu har jeg sku besluttet mig – jeg ripper sku stellet og maler det!!!! – hvor svært kan det være  :roll:  :roll:  :roll:  

Jeg er i forvejen på dette stadie.. http://forum.svrider.dk/album_pic.php? pic_id=2043   :shock:  :shock:  (som det er endelig 14 dage siden… så hjulene og gaffel / svinger er også fjernet.)

Citat fra: Luske

For bare en 32 mm top købt løst, koster en bondegård !

Har fundet en top - jeg får den fredag.. så kan vi jo aftale noget efter der – hvis i har fået flydt baren op
 :wink:  :wink: