En SV'er har katalysator fra standard.
For at opnå en ordentlig rensning af udstødningsgassen, skal gasblandingen være så mager som muligt - dvs der skal være så lidt benzin som muligt i forhold til luftmængden.
En motor, har derimod ikke særligt godt af at køre med for mager blanding, så når man skal bestemme sig til hvordan motoren skal opføre sig, er det et konstant kompromis mellem at forurene for meget og at motoren overlever. Der er jo både krav til forurening og holdbarhed...
Endvidere har Suzuki sparet en smule på indkøring af styreboksen, så motoren på en SV'er får en lidt grovkornet karakteristik ved lave omdrejninger, og en til tider temmelig nervøs gasrespons.
Dem som gerne vil have en cykel som er nem og behagelig at køre, bruger penge på en powercommander og på at få cyklen justeret ind med det optimale blandingsforhold under alle forhold. Det gør man oftest i forbindelse med skift af luftfilter og potter...
En powercommander er en ekstra styreboks som kan fintrimme brændstoføkonomi, gasrespons og motorkarakteristik til det bedre. Forskellene på version II kontra III og III USB er hvor præcist man kan justere benzinblandingen og hvilket kabel man skal bruge for at justere det.
Jeg er en af dem som altid har kørt på min SV'er uden powercommander, og synes egentlig ikke jeg mangler den, men det er alligevel en udskrivning på små 4000 kroner.
KN og Pipercross er to forskellige filterproducenter som bl.a laver luftfiltre til SV'eren. De første laver et elektrostatisk papirfilter - det andet er et skumfilter.