Øhh....fortæl mig lige, hvordan en kaliper kan blive "slatten"? Hvis alle stempler kører frit, og hvis der er tale om flydende åg (det er så ikke tilfældet her), at kaliperne kan bevæge sig frit og uden slør, så virker de da. Eller.....
Jeg kan ikke helt forklare hvad problemet er - blot at bremsen føles som at hive i en våd karklud, og at man totalt mangler føling med den. Min personlige teori er at gummiringene i kaliprene bliver møre og får stemplerne til at gå for stramt, som igen gør at der kommer meget vandring i bremsegrebet før det har en effekt.
Der er jo 12 stempler ialt, så hvis gummiringene trækker dem allesammen bare 0,1mm for langt tilbage når man har bremset, giver det hurtigt en hel del på bremsegrebet.
Jeg har en kammerat med en ældre ZX9R som havde ovenstående problem. Først prøvede vi min bremsemaster fra SV'eren fordi jeg med sikkerhed kan stå inde for at den ikke fejler noget, men det blev i bedste fald det samme som før.
Så fandt vi ud af at der kun skulle et par spacere til før mine originale SV kalipre passede over på hans forgaffel, og DET gjorde en enorm forskel.
Bremsen bider for det første indenfor de første 2-3mm vandring på bremsegrebet målt ude ved enden, hvor det før var mindst 10-15mm målt samme sted, men for det andet er der også en meget tydelig grænse for hvornår man har bremseeffekt udfra den modstand der er i grebet. Den er MEGET nemmere at dosere med SV kaliprene på...
Man skal efter min mening sørge for gennemprøvede komponenter når man fejlfinder på bremser, og udover slangerne, er der kun kalipre og bremsemaster som kan fejle. Tager man stumperne fra en maskine som er afprøvet og virker som den skal, kan det ikke være så svært at finde fejlen. Jeg går alligevel hjemme for tiden, så jeg skal jo finde på et eller andet at lave.