Forfatter Emne: Batteri savner saft  (Læst 5812 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

JP

  • Gæst
Batteri savner saft
« Dato: April 26, 2005, 09:07:07 pm »
Hej med Jer

Efter vinteropbevaring har jeg to gange oplevet ikke at kunne starte pga manglende ladning på batteri. Begge gange var efter en nat med en lille smule frost. Et par enkelte turn af motor og så var der ikke mere. Efter den anden gang skruede jeg batteriet af og lader nu på det. Skruerne til polskoene var ikke særlig hårdt spændte så måske ...
Men miseren har fået mig til at tænke over om der egentlig  bliver afbrudt for hovedlyset når starteren aktiveres  :?:  :?:
Hvis ikke løber der 2x55W svarende til ca. 10A til lyset samtidigt. Dem kunne jeg godt have brugt til starteren istedet hvis ovenstående spørgsmål altså er negativt.
Iøvrigt idag da den ikke ville starte havde den stået 1 døgn efter en tur på +100km, så batteriet burde have været ladet op.

 :idea: Det kunne nu være smart hvis der kunne slukkes for hovedlyset under start, så måske skulle jeg igang med en modif. ?? (jeg havde ellers svoret at denne MC skulle der KUN køres på og IKKE skrues, hrmf  :?

God tur

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Batteri savner saft
« Svar #1 Dato: April 26, 2005, 09:31:06 pm »
Lys på eller ej, så skal den kunne starte uden den mindste smule problem efter en tur på 100km dagen før.

Har du målt Amp-forbruget når den står stille uden tænding på?

Har du alarm på der kan stå og forbruge strømmen?

Hvor meget lader din generator med? ca. 14V ???

Du skal ikke til at ændre på noget med lyset, for det er ikke der fejlen er...
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

JP

  • Gæst
Batteri savner saft
« Svar #2 Dato: April 27, 2005, 10:13:09 pm »
Citat fra: Jannik
Lys på eller ej, så skal den kunne starte uden den mindste smule problem efter en tur på 100km dagen før.

Har du målt Amp-forbruget når den står stille uden tænding på?

Har du alarm på der kan stå og forbruge strømmen?

Hvor meget lader din generator med? ca. 14V ???

Du skal ikke til at ændre på noget med lyset, for det er ikke der fejlen er...


Ja det kunne den jo også sidste år ...
Jeg har intet ekstraudstyr tilsluttet
Jeg har ikke målt hvileforbrug eller ladespændig - endnu

Det var nu stadig fristende at afbryde lygterne med et relæ når starteren aktiveres. Kan det spare mig for at trække den op af en bakke for at starte, er meget vundet  8)

Nu er batteriet genopladet og polskoene skruet ordentlig på, så nu vil jeg lige se hvordan det går.

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Batteri savner saft
« Svar #3 Dato: April 27, 2005, 10:16:14 pm »
Prøv nu lige at måle hvileforbruget og ladespændingen...
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

JP

  • Gæst
Batteri savner saft
« Svar #4 Dato: Maj 03, 2005, 08:55:36 pm »
Citat fra: Jannik
Prøv nu lige at måle hvileforbruget og ladespændingen...


Nu er det gjort:

Hvileforbrug = 0.0008A (0.8mA)
Ladespænding ved 1000rpm = 13.5V
Ladespænding ved 3000rpm = 14.5V

Der er vist iorden  :?:

Hilsen Jørgen der helst parkerer på en bakketop  :)

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Batteri savner saft
« Svar #5 Dato: Maj 03, 2005, 10:13:00 pm »
Jeg tror det er batteriet det er galt med, den lader jo fint  :?
har det været kørt helt flat, så skal der en solid lader til at få det op og køre igen.

Olfert
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Batteri savner saft
« Svar #6 Dato: Maj 03, 2005, 11:27:21 pm »
Du kan evt sætte et batteri som er ok paralelt med det dårlige når du lader, for nogle ladere kan ikke rejse et batteri som er helt fladt, men når der er et ok paralelt, lader den langsomt det dårlige med op...
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

JP

  • Gæst
Batteri savner saft
« Svar #7 Dato: Maj 04, 2005, 08:04:40 am »
Citat fra: Olfert
Jeg tror det er batteriet det er galt med, den lader jo fint  :?
har det været kørt helt flat, så skal der en solid lader til at få det op og køre igen.

Olfert


Min mistanke samler sig også omkring batteri.
Jeg har dog ladet på det (1.5A hele natten) og derefter var det fint istand til at starte SV'eren.

Citat fra: Jannik
Du kan evt sætte et batteri som er ok paralelt med det dårlige når du lader, for nogle ladere kan ikke rejse et batteri som er helt fladt, men når der er et ok paralelt, lader den langsomt det dårlige med op...


Langsomt er der næppe tale om ...... Hvis du målte strømmen fra det gode batteri til det dårlige ville du nok få et chock  :o
Dog skal du ikke bruge et almindeligt multimeter til at måle med (her rækker 10A området ikke). Desuden vil du ikke få det sande billede da multimeterets indre modstand vil være det der bestemmer strømmen.
Jeg vil dog ikke afvise at sådan et chock behandling kan redde et slattent batteri, men måden er dog noget brutal. Alt efter de to implicerede batteriers stand kan det også være en risikabel affære hvis ledningerne mellem dem er for gode  :(
Nå nu fortaber jeg mig i teoretiske betragtninger  :)

Har i nogen erfaringer med levetid af MC-batterier  :?:

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Batteri savner saft
« Svar #8 Dato: Maj 04, 2005, 09:38:24 am »
Der er stor forskel på batterieres levetid, har prøvet et der kun holdt  2 sæsoner, men også et der holdt i 6-7 år (behandlet ens) :?

Hvis et batteri er helt nede skal der lades brutalt i starten får at få det op at køre, og så lader man normalt bagefter.
Har dog kun brugt industri/værkstedslader på autobatterier, hvor man kan bruge en boost-funktion der bare gir amp.

Olfert
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

JP

  • Gæst
Batteri savner saft
« Svar #9 Dato: Juli 19, 2005, 08:06:24 am »
Vil lige afslutte historien ....

Købte et nyt batteri hos FA, og har siden ikke haft problemer.

Dette uanset om MC'en har stået ubrugt hen i 3 uger, kun har kørt 3 km frem og tilbage fra arbejde eller natten har været kold.

 :)