Forfatter Emne: Dårligt råd  (Læst 2657 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Smølfen

• Administrator
  • Sandt SVin
Dårligt råd
« Dato: Januar 13, 2009, 03:05:52 pm »
I TV2s brevkasse på http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-19770400.html spørger en motorcyklist (i lovens forstand ;)) blandt andet til sin placering på vejen.

Til det svarer Mogens Wilbert (vicedirektør i Rådet for Større Færdselssikkerhed og i øvrigt selv motorcyklist)

"Du kører på det der i færdselslovens forstand er en motorcykel. Hvad angår din placering på vejen gælder færdselslovens § 15 stk.1, hvorefter du skal køre så langt ude i vejens højre side som muligt. Ikke midt på midten eller lidt til højre herfor, men inde til højre."

Kæmpekegle eller hvad?! Fra en mand i Rådet for Større Færdselssikkerhed er det sgu da ikke det bedste råd ("hold dig så langt til højre på vejen som du kan") at give en motorcyklist?

Jeg vidste godt på forhånd at færdselsloven er formuleret sådan, men at nogen rent faktisk mener at det er tilrådeligt at motorcyklister opfører sig sådan er da helt i hegnet og kommer virkelig bag på mig. Specielt med tanke på Mogens Wilberts egen baggrund og stilling.

Er der en eneste her som vil give ham ret?
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Hollowpoint

• Sandt SVin
  • Sømand så det gynger!
Re: Dårligt råd
« Svar #1 Dato: Januar 13, 2009, 03:15:27 pm »
Hmm negativ, jeg ville nok ikke følge "rådet".. Men nu skal vi heller ikke blande hans store "scooter" sammen med vores små MC'er.. Hvis han havde spurgt hvordan han skulle placere sig på en MC havde svaret måske været anderledes...... Eller det håber jeg for ham..  :loser:
Nu: Hus, baby og bil.......
Tidligere: SV650SA K7

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
« Svar #2 Dato: Januar 13, 2009, 03:26:52 pm »
Jeg følger heller ikke dette råd...  :police: :loser:
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

pingo

• Sandt SVin
« Svar #3 Dato: Januar 13, 2009, 04:58:26 pm »
Sjovt, jeg tænkte præcist det samme som dig, da jeg læste det.. "skal man da køre helt op ad kantstenen, eller hvad?"

Jeg kører lidt til venstre for midten, når jeg kører. Men jeg ved på den anden side også, hvor røv irriterende det er, når man kommer kørende, og der ligger en eller anden idiot alene på vejen, og kører i det yderste spor! Men det er jo biler, så det er en anden sag :p

Anyway, færdselsloven siger jo som sagt, at man skal holde til højre, så mere er der vel ikke at sige om den sag, selv om jegan se logikken i at sårbare fartøjer, som fx motorcyklister, kører til venstre, så de er mere synlige..
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

claus 1000 exmc

• Roadracer
    • www.exterminators.dk
« Svar #4 Dato: Januar 13, 2009, 05:22:20 pm »
aldrig i 100 om jeg skal følge det råd
Man er først voksen når man tør at indrømme man har behov for at lege.

how is my Driving ??? 1-800-eat-shit

Gade : Harley Davidson, road King Classic.

Bane : noget Kawaski

Kondi

• Sandt SVin
« Svar #5 Dato: Januar 13, 2009, 05:37:03 pm »
Man skal fylde ligeså meget som en bil, derfor midt på vejen, måske lidt til højre for midten, men dælme ikke ud i rabatten. Her er der fare for smat og grus og ved sideveje rager en bil eller to nok frem. Så jeg holder til venstre for midten :)
Hvis alle holder langt til højre, er det da klart at man bliver forvekslet med scootere..??
« Senest Redigeret: Januar 13, 2009, 05:38:47 pm af Kondi »
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

Claus m

• Sandt SVin
« Svar #6 Dato: Januar 13, 2009, 07:25:27 pm »
Lige i den givne situation, forstår jeg godt rådet. Manden kører en scooter som viser 80 på speedometeret, medregnet fejlvisning, er vi nok nede på 70-75 km/h, hvilket vil gøre at han kører langsommere end biler og motorcykler, derfor mener jeg det er ganske tilrådeligt at holde til højre, da han ellers risikerer at blive jordet bagfra, samt at han er et irritationsmoment for de hurtigerekørende. Ved at holde til højre, er han ikke til gene for andre, og hans fart er ikke så høj, at biler etc vil overse ham (mere end knallerter/cykler) når de kommer fra sidevejene.
Men på normal mc, ja der holder man sig til venstre for midten af sin vognbane.
Sv650s Old school.
Næstformand Mc Farmers.
Midtjyde

Kondi

• Sandt SVin
« Svar #7 Dato: Januar 13, 2009, 07:29:49 pm »
Nå, for Dylan, der er tale om en scooter... ja, helt ned i grøften TAK!  :mrgreen:
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

CooN

• Søndagskører
  • **
« Svar #8 Dato: Januar 13, 2009, 07:31:36 pm »
Det er en scooter, hader dem de skal bare helt ud til højre for striberne. Kan sagtens se fornuften i at det offentlige hvis de kom væk fra vejene.

LasseN

• Plastikrocker
« Svar #9 Dato: Januar 13, 2009, 09:05:54 pm »
Ja jeg synes at han giver det rigtige råd i denne situation, men i alle andre situationer hvor motorcyklen har mulighed for at følge med den restende trafik, synes jeg det er helt hen i vejret at man skal placere sig helt inde i højre side, og det synes jeg han burde have pointeret!!! Hvis man ligger derinde, så tror folk jo automatisk man er en scooter og vælger sikkert også at overhæle, da det er det man gør med scootere!!!

Men han er jo også nødt til at holde sin røv fri!!!
Er man er skarn, hvis man er stolt af at være et gammelt svin!...
Eller i hvert fald eje et?!...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=23619

Ritzau

• Sandt SVin
  • Its not the age.................. Its the mileage!
« Svar #10 Dato: Januar 14, 2009, 08:06:12 am »
Tjaeh man skal ihvertfald ikke direkte lokke bilisterne til at klemme sig! Man skal vel bare fylde en vognbane! altså placere sig lidt til venstre for midten i et usynlig vognbanefelt! ha ha ha godt vist at det ikke er mig der skriver lovene!
 8)
Tidligere: SV1000S K3-sølvpil, Bundkåbe, Tonet dubblebubble, Forskærm og spejlforlængere, Hjemmehullede og genlappede potter, K&N luftfilter, SVkædeskærm, Små forblink, Solbriller og stort smil (som regel). .  og ½ l reservedunk, til SVeren altså!

Smølfen

• Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #11 Dato: Januar 14, 2009, 08:32:36 am »
Ja okay, godt ord igen. Hvis man ikke kan følge med trafikken er det selvfølgelig okay at trække ud til højre så andre kan komme forbi (men man opfordrer måske til en overhaling der krydser en fuldt optrukken linje).

Jeg synes dog stadig at svaret er for unuanceret, jeg håber ikke der er nogen "rigtige" motorcyklister derude der følger det. Som jeg ser det er der mange gode grunde til at ligge til venstre for midten (jeg ligger på linje med føreren i den foranliggende bil)

1. Man er mere synlig, også i spejlet i den foranliggende bil.
2. Man har bedre udsyn.
3. Man har bedre mulighed for at undvige biler der kører ud fra en sidevej.
4. Man frister ikke svage sjæle til en hasarderet overhaling.

Ting der taler for at ligge inde til højre: lovens bogstav og Mogens Wilbert  :police:
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

dennis82

• Plastikrocker
« Svar #12 Dato: Januar 14, 2009, 11:53:21 pm »
HAHA så fremover er der ikk noget at ta fejl af drenge og piger. ingen undskyldninger mere hvis i hilser på en 45 knaldert. uanset om i synes de ligner racere.. de jo nemme at spotte. det dem som kører på højre side af sidelinien :mrgreen:
Dennis

CooN

• Søndagskører
  • **
« Svar #13 Dato: Januar 15, 2009, 06:37:46 pm »
HAHA så fremover er der ikk noget at ta fejl af drenge og piger. ingen undskyldninger mere hvis i hilser på en 45 knaldert. uanset om i synes de ligner racere.. de jo nemme at spotte. det dem som kører på højre side af sidelinien :mrgreen:
Hvor de høre hjemme  :lmao: