SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Gertsen efter April 21, 2008, 10:09:29 pm
-
Har lagt mærke til at min cykel kommer med små klonk-lyde fra kæden.
Det er i sær hvis jeg triller i frigear, eller tager koblingen, at jeg kan mærke det. Og jeg synes ikke det var der sidste år. Jeg kan også mærke det i venstre fodhviler. Små fine stød, eller hvad man skal kalde det.
Kan dog ikke mærke det, når jeg kører, der er det motorens gang der kan mærkes. Men mon ikke den også gør det der.
Havde den også lige på baghjulsløfteren, og det er som om den hopper lidt i kæden - den kører ikke helt "jævn" når den står og triller i 1. gear.
Nogen der kan hjælpe???
På forhånd tak
/Mads
-
Har du tjekket kæden for døde led? Altså led der ikke længere kan bevæge sig frit, pga. skidt eller rust. Har du også tjekket at sporingen mellem forreste og bagerste tandhjul er som den skal være?
Hygge
-
Hvornår har du sidst smurt den?? Kig den efter for stive led og motionér dem lidt, hvis du finder nogen.
Havde den også lige på baghjulsløfteren, og det er som om den hopper lidt i kæden - den kører ikke helt "jævn" når den står og triller i 1. gear.
Den vil sjældent køre jævnt i tomgang i 1. gear på baghjulsløfteren. Der skal være træk på. Kør på vejen, giv gas og se om kæden hænger i en fin bue fra for- til bagtandhjul. Kig selv, eller få en anden til det. Hvis den hopper og danser er den gal.
Enten er der stive led, eller også er kæden ikke lige lang i alle led = ny kæde. Dette kan også kontrolleres ved at se hvor slap/stram kæden er, dreje hjulet en kvart omgang, kontrollér igen, drej en kvart... osv. Der skal helst være samme "slack" hele tiden.
-
Har du tjekket kæden for døde led? Altså led der ikke længere kan bevæge sig frit, pga. skidt eller rust. Har du også tjekket at sporingen mellem forreste og bagerste tandhjul er som den skal være?
Hygge
Nej og nej. Men begge dele lyder meget sandsynlig, eftersom jeg skiftede dæk lige inden slutningen på sidste sæson, og at den så har stået stille hele vinteren.
Men hvordan tjekker jeg det....
Nogen omkring Århus, der måske har tid til at hjælpe med at se på det i morgen??? (Mads)
/Mads
-
Hvornår har du sidst smurt den?? Kig den efter for stive led og motionér dem lidt, hvis du finder nogen.
Havde den også lige på baghjulsløfteren, og det er som om den hopper lidt i kæden - den kører ikke helt "jævn" når den står og triller i 1. gear.
Den vil sjældent køre jævnt i tomgang i 1. gear på baghjulsløfteren. Der skal være træk på. Kør på vejen, giv gas og se om kæden hænger i en fin bue fra for- til bagtandhjul. Kig selv, eller få en anden til det. Hvis den hopper og danser er den gal.
Enten er der stive led, eller også er kæden ikke lige lang i alle led = ny kæde. Dette kan også kontrolleres ved at se hvor slap/stram kæden er, dreje hjulet en kvart omgang, kontrollér igen, drej en kvart... osv. Der skal helst være samme "slack" hele tiden.
Det må jeg også prøve...
-
er kæden stram nok.....
-
I mine ører lyder det som et stift kædeled = byt til nyt
-
I mine ører lyder det som et stift kædeled = byt til nyt
Kan man bare bytte den???? fedt nok... Så skal muldvarpeskindet ikke op i denne omgang :mrgreen: :mrgreen:
-
Den vil sjældent køre jævnt i tomgang i 1. gear på baghjulsløfteren. Der skal være træk på.
Prøv lige at træde lidt på bagbremsen mens den er på baghjulsløfteren, og se om det ændre på noget. Det lyder som de andre skriver som døde led... :undecided:
-
Jeg havde samme problem, med klonk-lyde mv., og det var fordi kæden var så løs, at den skrabede på udstødningen..
-
Var forbi Pitværkstedet i Aidt (Jylland) - og Claus, der ejer stedet, sagde han ikke var i tvivl... Der skulle nyt kædekit på.
1495,- for originalt + 1 times montering.
11??,- MC-nøglens + 1 times montering.
Hvilket skal man tage? eller et helt andet?
-
Var forbi Pitværkstedet i Aidt (Jylland) - og Claus, der ejer stedet, sagde han ikke var i tvivl... Der skulle nyt kædekit på.
1495,- for originalt + 1 times montering.
11??,- MC-nøglens + 1 times montering.
Hvilket skal man tage? eller et helt andet?
Sorry jeg ikke lige fik svaret dig - havde ellers været frisk, men er næsten lige kommet ind af døren. Var lige ude og nyde det herlige vejr efter arbejde! :D
Har du prøvet at kigge ved Louis? De har DID til omkring 1000 bobs, og det har vidst et rigtigt godt ry! Jeg regner med at bestille lidt grej fra louis inden længe, så du kunne jo evt. få det med der.
Hygge
-
Når du nu skal skifte alligevel skulle du overveje at geare den om. (2 tænder mere bag eks. :thumbsup:)
Det giver noget mere optræk, og du har alligevel ikke råd til at køre hurtigere end 160, så hvis den kun løber 190 betyder måske ikke alverden i forhold til optrækket. :D
-
Var forbi Pitværkstedet i Aidt (Jylland) - og Claus, der ejer stedet, sagde han ikke var i tvivl... Der skulle nyt kædekit på.
1495,- for originalt + 1 times montering.
11??,- MC-nøglens + 1 times montering.
Hvilket skal man tage? eller et helt andet?
Ok, men sagde han hvorfor der skulle nyt på? Var det dødt led eller?
Ville helt sikkert geare den 3 tænder op bag hvis jeg stod for udskiftning eller én ned foran (giver det samme)
Ring evt. til Claus fra KJ Motorcykler i Herlev, han ved vist en del om kædekit og mulighederne for ændret gearing.
SørenG
-
Overvejer også at geare den om. Dog max 2 tænder bag i forhold til en N, som vist er gearet 1 i forhold til S.
Topfart er ikke nødvendigt.
Har set på Louis at de har D.I.D til 99,99 € - men ved sgu ikke om jeg kan sætte det på. Ellers vil jeg da gerne have et sådan med fra Louis (Mads)
Han mente at kæden havde været for tør, så fedtet var rendt ud af et led, og at jeg så havde kørt med det. Synes ellers jeg smører tit - ca. pr. 300 km og oftere hvis det er i regnvejr. Har dog mistanke om at den ikke har godt af at jeg har renset den med lampeolie et par gange. Kører den ellers varm efterfølgende, og smører med det samme den er varm (ca. 8-10 km)
Men tak for svarende
Hvad skal gearingen så hedde, for at komme 2 op bagpå?
/Mads
-
Har set på Louis at de har D.I.D til 99,99 € - men ved sgu ikke om jeg kan sætte det på. Ellers vil jeg da gerne have et sådan med fra Louis (Mads)
Ok, jeg har dog min tvivl om du overhovedet kan ændre på gearingen når du køber et kædekit ved Louis. Jeg tror kun du kan vælge mellem de to bagtandhjul der findes til SV'eren (S- og N-model...)
Han mente at kæden havde været for tør, så fedtet var rendt ud af et led, og at jeg så havde kørt med det. Synes ellers jeg smører tit - ca. pr. 300 km og oftere hvis det er i regnvejr. Har dog mistanke om at den ikke har godt af at jeg har renset den med lampeolie et par gange. Kører den ellers varm efterfølgende, og smører med det samme den er varm (ca. 8-10 km)
Så du kører 8-10 km efter du har renset kæden med lampeolie, og smører den først derefter? Hvis det er tilfældet, kunne det måske godt være skyld i dine problemer. Sådan en helt tør kæde kan ikke holde specielt længe...
Hygge
-
Du skal bare finde tandhjul som passer på.
Jeg kører med gixxer1000 bagtandhjul på min 1000´er, men mon ikke der findes et hav af muligheder til 6½ også...
-
Så du kører 8-10 km efter du har renset kæden med lampeolie, og smører den først derefter? Hvis det er tilfældet, kunne det måske godt være skyld i dine problemer. Sådan en helt tør kæde kan ikke holde specielt længe...
Ja - den skulle jo gerne være varm, når man smører den.
Du skal bare finde tandhjul som passer på.
Jeg kører med gixxer1000 bagtandhjul på min 1000´er, men mon ikke der findes et hav af muligheder til 6½ også...
Så er det jo bare lige hvordan man finder ud af hvilke der passer... Ellers ender det med at der kommer et alm. på.
Er det til at skifte selv, hvis man ikke aner hvordan.... Eller har værktøjet til det...
-
Så er det jo bare lige hvordan man finder ud af hvilke der passer... Ellers ender det med at der kommer et alm. på.
Er det til at skifte selv, hvis man ikke aner hvordan.... Eller har værktøjet til det...
Smid da bare et N-sæt på. 100euro er svært at konkurrere med. De har nogle fede tandhjul hos M&P i England, men de koster vist £44 alene for bagtandhjulet :|
Jeg ville overveje også at skifte møtrik og låseblik. Det kan måske godt bruges én gang til, men for mange gange af og på er en dårlig ting.
Det tager et par timer at skifte lortet selv. Det sviner lidt og hvis ikke du vil/har værktøjet til at "sprænge" kæden, skal du have bagsvingeren af = lidt mere besværligt.
-
Det tager et par timer at skifte lortet selv. Det sviner lidt og hvis ikke du vil/har værktøjet til at "sprænge" kæden, skal du have bagsvingeren af = lidt mere besværligt.
Og hvis du sprænger kæden, skal du også have et nitteled samt værktøj til at klare nitten. Hvis det er helt slemt, kan nitten klares med et par hamre og en dorn, men jeg synes det er noget bøvl...
Hygge
P.S. Som det måske kan tydes ud fra Niels's indlæg, er kæden endeløs.
-
Den er sendt til Pitværkstedet, og jeg bad ham om at geare den ned, hvis han havde stumperne til det. Så nu må vi se.
Hvilken gearing kører 6½ S og N med normalt??? Anyone?
/Mads
-
Hvilken gearing kører 6½ S og N med normalt??? Anyone?
N: 15/45/110 kædeled
S: 15/44/108 kædeled
EDIT: Dumme unger :club: Der var et 1-tal for meget.
-
Hvilken gearing kører 6½ S og N med normalt??? Anyone?
N: 15/145/110 kædeled
S: 15/44/108 kædeled
Den er ellers ret lavt gearet sådan en 6½N, hvad !
-
Den er sendt til Pitværkstedet, og jeg bad ham om at geare den ned, hvis han havde stumperne til det. Så nu må vi se.
Hvilken gearing kører 6½ S og N med normalt??? Anyone?
/Mads
Så du skal ikke have noget med fra Louis?
Hygge
-
Den er sendt til Pitværkstedet, og jeg bad ham om at geare den ned, hvis han havde stumperne til det. Så nu må vi se.
Hvilken gearing kører 6½ S og N med normalt??? Anyone?
/Mads
Så du skal ikke have noget med fra Louis?
Hygge
Nej tak. Ellers tak.
Kædekittet er skiftet, og det blev til et normalt N-kit.
Jeg kom af med 1668,- for det. Men så har de også skiftet det. Så det synes jeg ikke er så galt.
-
Den er sendt til Pitværkstedet, og jeg bad ham om at geare den ned, hvis han havde stumperne til det. Så nu må vi se.
Hvilken gearing kører 6½ S og N med normalt??? Anyone?
/Mads
Så du skal ikke have noget med fra Louis?
Hygge
Nej tak. Ellers tak.
Kædekittet er skiftet, og det blev til et normalt N-kit.
Jeg kom af med 1668,- for det. Men så har de også skiftet det. Så det synes jeg ikke er så galt.
Okay
Næh, det lyder vidst som en meget fair pris. :D
Hygge