SVRider.dk Forum

Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: stoustrup efter Marts 03, 2008, 10:22:14 am

Titel: Baghjulet forskudt på 99-model?
Indlæg af: stoustrup efter Marts 03, 2008, 10:22:14 am
Hej,

Jeg er ny her, da jeg er ved at købe en SV650S fra 1999 med 23000 km. Jeg har været ude hos sælger og se/prøve den og den virker ganske reel. Dog er der en ting jeg undre mig lidt over.

Da jeg kiggede den efter bagfra så det ud som om nummerpladen sad skævt...Men i virkeligheden er det fordi baghjulet sidder forskudt til den ene side (Har sgu glemt hvilket). Er det normalt eller er det fordi at bagsvingeren er skæv? Det er tilpas meget til at man sagtens kan se det.

Mvh. Niels
Titel: Re: Baghjulet forskudt på 99-model?
Indlæg af: Henrik.poulsen efter Marts 03, 2008, 10:32:16 am
Det lyder underligt, jeg har en sv1000s og den ser ikke skæv ud
få lige nogle flere svar... den kan jo være skadet ??

Mvh Henrik
Titel: Re: Baghjulet forskudt på 99-model?
Indlæg af: poulviking efter Marts 03, 2008, 10:32:33 am
det er sikkert keadestrammerne der ikke er justeret ens, hvis de er ens, saa er der problemer
Titel: Re: Baghjulet forskudt på 99-model?
Indlæg af: stoustrup efter Marts 03, 2008, 10:49:22 am
Vil det sige at når i ser på jeres bagfra så sidder baghjulet præcist i midten i forholdt til sædet/nummerpladen? Jeg har lige haft en sludder med Brdr. Sejr som siger at det er normalt at baghjulet sidder en anelse "forsat" til den ene side...

Mvh. Niels
Titel: Re: Baghjulet forskudt på 99-model?
Indlæg af: Sperik efter Marts 03, 2008, 04:31:33 pm
Vil det sige at når i ser på jeres bagfra så sidder baghjulet præcist i midten i forholdt til sædet/nummerpladen? Jeg har lige haft en sludder med Brdr. Sejr som siger at det er normalt at baghjulet sidder en anelse "forsat" til den ene side...

Mvh. Niels

Der er mere luft i kædesiden - det er ganske naturligt.
Cyklen skal dog ikke køre skævt/lave 2 spor efter en vandpyt !

På min 1000N er der 15mm mindre luft mellem bagfodhvilere og bagdæk i forhold til kædesiden,
og det voldte problemer mht. montering af andre potter.


Edit : Næste gang du ser den, så check at bagerste kædehjul sidder midt i kæden - ellers kører hjulet skævt  :(
Du kan ikke altid regne 100 % med mærkerne på justérblikkene ved bagakslen.
Titel: Re: Baghjulet forskudt på 99-model?
Indlæg af: stoustrup efter Marts 03, 2008, 05:57:05 pm
Når du siger der skal være en anelse mere luft i kædeside (Venstre?) så betyder det at hjulet bør være forskudt til højre eller tager jeg fejl?

Godt trick det med kæden og tandhjulet...Det vil jeg lige kigge ekstra godt efter.

Mvh. Niels
Titel: Re: Baghjulet forskudt på 99-model?
Indlæg af: Sperik efter Marts 03, 2008, 06:20:06 pm
Når du siger der skal være en anelse mere luft i kædeside (Venstre?) så betyder det at hjulet bør være forskudt til højre eller tager jeg fejl?


Mvh. Niels

Hjulet ER forskudt til højre, da der jo skal være plads til kæden i venstre side.
Men derfor skal det ikke køre skævt - begge hjul skal altså køre på linie !

Tricket med bagerste kædehjul i midten af kæden bruger jeg, når jeg smører/justerer kæde.
Baghjulet skal naturligvis løftes op, så du kan trille det med hånden.
Løft med baghjulsløfter/centerløfter eller stop en klods ind under bagdæmperen i en nødsituation, og lad den hvile på støtteben/forhjul.
Sidste metode anbefales kun til nødtørftig kædesmøring ude i samfundet  :innocent:
Titel: Re: Baghjulet forskudt på 99-model?
Indlæg af: NielSV650 efter Marts 03, 2008, 07:00:35 pm
Hjulet ER forskudt til højre, da der jo skal være plads til kæden i venstre side.

Hvorfor forskyder de (Zouk m.fl.) ikke bare det forreste tandhjul lidt til venstre istedet?

Men derfor skal det ikke køre skævt - begge hjul skal altså køre på linie !

Så må forhjulet også være forskudt til højre??  :huh: :huh: :huh:
Titel: Re: Baghjulet forskudt på 99-model?
Indlæg af: sircajun efter Marts 03, 2008, 07:02:39 pm
Med mindre bagsvingeren sidder lidt offset i stellet....????


SørenG
Titel: Re: Baghjulet forskudt på 99-model?
Indlæg af: Sperik efter Marts 03, 2008, 07:21:40 pm
Hvis man nu kunne tænke sig at lave et motoriseret køretøj på to hjul, så er udgangspunktet, for de fleste fabrikanter  :innocent:, at de to hjul placeres på linie.
Derefter overvejes transmissionen fra drivværket til det/de drivende hjul.
På de fleste Zukiama´er placeres drivværket imellem de bærende hjul, og det bagerste hjul gøres drivende.
I nogle tilfælde bruger man en kæde af metal, i andre tilfælde laver man en drivaksel med gear mellem drivværk og drivende hjul kaldet en kardanaksel, og andre fabrikanter sværger til en drivende rem, som evt. kan være af tandremstypen.
Den overvejende del af fabrikanter foretrækker at placere transmissiontypen i venstre side pga. gearskiftets placering i denne side.
Derfor gøres svinggaflen (den affjedrende del af køretøjets bagende) lidt bredere i denne side, for at gøre plads til transmissionsdelen.

 :club: :club: :club:
Titel: Re: Baghjulet forskudt på 99-model?
Indlæg af: stoustrup efter Marts 04, 2008, 01:33:11 pm
Tak for de gode svar!

Jeg er kommet til den konklusion at jeg lige vil lade Mulvad MC kigge på den inden jeg tager en beslutning om at købe.

Det er en blå SV650S fra 1999 med 23.000 km på tælleren. Den står original pånær en Leo Vinci Slip-on potte.

Jeg har pruttet sælger ned i 50.000 betinget af at den ikke er skæv. Lyder det som et helt tosset køb?

Mvh. Niels
Titel: Re: Baghjulet forskudt på 99-model?
Indlæg af: NielSV650 efter Marts 04, 2008, 01:51:15 pm
Tak for de gode svar!

Jeg er kommet til den konklusion at jeg lige vil lade Mulvad MC kigge på den inden jeg tager en beslutning om at købe.

Det er en blå SV650S fra 1999 med 23.000 km på tælleren. Den står original pånær en Leo Vinci Slip-on potte.

Jeg har pruttet sælger ned i 50.000 betinget af at den ikke er skæv. Lyder det som et helt tosset køb?

Mvh. Niels

Fedt! Bare ind i kampen  :afro:

Nummerpladen skal du i hvert fald ikke gå ud fra. Der er også en metode med lægter og la la la, men hvis du får et værksted til at kigge på den må de kende metoderne.

23.000km. Husk ventilkontrol ved 24.000 (hvis ikke der ikke allerede er handlet om dét)  :wink:
Titel: Re: Baghjulet forskudt på 99-model?
Indlæg af: Olfert efter Marts 04, 2008, 02:02:30 pm
Det er en blå SV650S fra 1999 med 23.000 km på tælleren. Den står original pånær en Leo Vinci Slip-on potte.
Mvh. Niels
23.000 km siden 99  :shock: :shock: hva f...... laver folk med deres motorcykler  :?: Man skal skuda køre på dem :!:

Held og lykke med købet  :D
Titel: Re: Baghjulet forskudt på 99-model?
Indlæg af: blz efter Marts 04, 2008, 02:14:41 pm
Det er en blå SV650S fra 1999 med 23.000 km på tælleren. Den står original pånær en Leo Vinci Slip-on potte.
Mvh. Niels
23.000 km siden 99  :shock: :shock: hva f...... laver folk med deres motorcykler  :?: Man skal skuda køre på dem :!:

Held og lykke med købet  :D
der er jo en market for cafe-racere... synes bare ik en sv'er gør det...
Titel: Re: Baghjulet forskudt på 99-model?
Indlæg af: stoustrup efter Marts 06, 2008, 05:21:36 pm
Øv!!

Ingem SV til mig i denne omgang. Mulvad MC har kigget på den og siger at den er skæv, så baghjulet var tilsyneladende mere forskudt end det burde.

Så jeg må på den igen og finde en anden.

Tak for alle jeres gode svar.
Titel: Re: Baghjulet forskudt på 99-model?
Indlæg af: Jannik efter Marts 06, 2008, 06:50:51 pm
Men altid noget du ikke fik købt den før du opdagede det. :loser:

Hvad må en anden koste???
Titel: Re: Baghjulet forskudt på 99-model?
Indlæg af: stoustrup efter Marts 06, 2008, 11:18:16 pm
Det afhænger selvfølgelig af om det er ny eller gammel model udstyr etc.

Umiddelbart er jeg mest til at finde en gammel model i fin stand til maks. 65.000. Men giv endelig lyd hvis du har noget interessant.
Titel: Re: Baghjulet forskudt på 99-model?
Indlæg af: roadpilot efter Marts 07, 2008, 02:41:16 am
Du skal da ikke sige øv! - det havde været rigtigt øv hvis du først opdagede det om 2 måneder!!

Bare der ikke er en anden som hopper på den uden at opdage det, og stiller samme spgs om 3 uger!