SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: steen efter Januar 29, 2008, 01:29:54 pm
-
Jeg er ved at gøre min SV1000 forårs klar og har derfor bl.a. stillet ventiler. Til min overraskelse stod kun én af de otte rigtigt. De andre var mellem 0,10 og 0,15mm for stramme selvom den kun har kørt 21000 Km.
Men nu er det fikset og jeg kan med ro i sindet snart starte den op til endnu mange fede kilometer :D
-
Der kan man bare se! Er det ikke først ved 24.000 km at den skal have stillet ventiler ifølge bogen? Har ikke selv fået stillet ventiler endnu...
-
Der kan man bare se! Er det ikke først ved 24.000 km at den skal have stillet ventiler ifølge bogen? Har ikke selv fået stillet ventiler endnu...
Jo, 24000 Km er normalt men jeg havde alligevel så meget andet pillet af p.g.a vinterprojekter så det var lige til at gå til.
-
Til min overraskelse stod kun én af de otte rigtigt. De andre var mellem 0,10 og 0,15mm for stramme selvom den kun har kørt 21000 Km.
Det var da alligevel en hel del ventilerne havde sat sig, på så relativt få km. men fint at det er kontrolleret og justeret :blink:
-
Hvor får du shims fra ? - det plejer at kræve næsten alle størrelserne af shims, for at ramme det eksakte mål !
Måler du bare dette ud med søgerblade mellem knast og følger ?
Eller tager du shimsene ud inden du måler sløret, og bruger micrometerskrue for derefter at finde en ny passende kombination af shims ?
Det lyder da noget skummelt, at de skulle være så stramme fra Japanerland :shock:
-
Ja jeg kunne da også godt tænke mig at vide hvor du fik shims fra. :thumbsup:
-
Da der blev stillet på min blev der købt nye hos autoriseret suzukiværksted...
Der blev målt spillerum med de gamle i inden de gamle sims blev taget ud og så regnet frem til hvor tykke de nye skulle være.
-
Hvor får du shims fra ? - det plejer at kræve næsten alle størrelserne af shims, for at ramme det eksakte mål !
Måler du bare dette ud med søgerblade mellem knast og følger ?
Eller tager du shimsene ud inden du måler sløret, og bruger micrometerskrue for derefter at finde en ny passende kombination af shims ?
Det lyder da noget skummelt, at de skulle være så stramme fra Japanerland :shock:
Jeg målte spillerum først og så løftede jeg knasterne af, målte shims og skrev ned hvilke tykkelser jeg skulle bruge. Kørte til et suzuki værksted og byttede shims med dem. Da de nye shims var på plads og knastene var spændt fast igen målte jeg spillerum igen inden resten blev samlet.
Man skal være opmærksom på at der skal måles slør på den bagerste cylinder ved bagerste top dødpunkt men knasterne skal løftes af ved 90 grader efter bagerste top dødpunkt.
-
eg havde alligevel så meget andet pillet af p.g.a vinterprojekter
Wast ist dast für ein dingst dongst?? :D
-
eg havde alligevel så meget andet pillet af p.g.a vinterprojekter
Wast ist dast für ein dingst dongst?? :D
Ja Nælz, der sker lidt ude i det lille værksted :lol:
-
Jeg er ved at gøre min SV1000 forårs klar og har derfor bl.a. stillet ventiler. Til min overraskelse stod kun én af de otte rigtigt. De andre var mellem 0,10 og 0,15mm for stramme selvom den kun har kørt 21000 Km.
Men nu er det fikset og jeg kan med ro i sindet snart starte den op til endnu mange fede kilometer :D
jamen skal indsugning ikke vaere imellem 0.1 og 0.2 og udstodning imellem 0.2og 0.3
saa er det da ikke godt at vaere 0.1 til 0.15 stramme er du sikker paa de tal.
de fleste 650 har normalt ikke brug for justerering for 100.000 km ?
-
Jeg er ved at gøre min SV1000 forårs klar og har derfor bl.a. stillet ventiler. Til min overraskelse stod kun én af de otte rigtigt. De andre var mellem 0,10 og 0,15mm for stramme selvom den kun har kørt 21000 Km.
Men nu er det fikset og jeg kan med ro i sindet snart starte den op til endnu mange fede kilometer :D
jamen skal indsugning ikke vaere imellem 0.1 og 0.2 og udstodning imellem 0.2og 0.3
saa er det da ikke godt at vaere 0.1 til 0.15 stramme er du sikker paa de tal.
de fleste 650 har normalt ikke brug for justerering for 100.000 km ?
Ja, opmålingerne er korrekte og de er målt igen efter de nye skiver er lagt i. jeg har nu justeret dem så de ligger i midten af tolerancen.
-
Jeg er ved at gøre min SV1000 forårs klar og har derfor bl.a. stillet ventiler. Til min overraskelse stod kun én af de otte rigtigt. De andre var mellem 0,10 og 0,15mm for stramme selvom den kun har kørt 21000 Km.
Men nu er det fikset og jeg kan med ro i sindet snart starte den op til endnu mange fede kilometer :D
jamen skal indsugning ikke vaere imellem 0.1 og 0.2 og udstodning imellem 0.2og 0.3
saa er det da ikke godt at vaere 0.1 til 0.15 stramme er du sikker paa de tal.
de fleste 650 har normalt ikke brug for justerering for 100.000 km ?
Det er noget af en 650'er du har dig der :) Min var til kontrol i efteråret, og der fik den skiftet shims, på det tidspunkt havde den gået 28xxx km
-
Jeg er ved at gøre min SV1000 forårs klar og har derfor bl.a. stillet ventiler. Til min overraskelse stod kun én af de otte rigtigt. De andre var mellem 0,10 og 0,15mm for stramme selvom den kun har kørt 21000 Km.
Men nu er det fikset og jeg kan med ro i sindet snart starte den op til endnu mange fede kilometer :D
jamen skal indsugning ikke vaere imellem 0.1 og 0.2 og udstodning imellem 0.2og 0.3
saa er det da ikke godt at vaere 0.1 til 0.15 stramme er du sikker paa de tal.
de fleste 650 har normalt ikke brug for justerering for 100.000 km ?
KiloSVin skal have gået ventiler efter ved 24000km , min fik skiftet 2 sims ved 25000km . Men der er jo ikke mange mcér der opføre sig enes selvom de er sammen mærke
-
jeg chekkede mine ved 20.000 og igen ved 40.000 , 2 af ventilerne havde flyttet sig 1-2 hundrede dele(0.02) de andre var det samme som ved 20.000.
jeg kan bare ikke forstaa hvis indsugningen var 0.1 stram saa er der jo ikke plads til sogerbladet og det ville braende ventilen meget hurtigt
paa svdownunder siger de forskellige, ogsaa mekanikere, at det kun banecykler de har stillet paa for 100.000
min kammerat har en 1000 med 80.000 der aldrig der stadig ikke har brug for shims.
det maa vaere klimaet
-
det maa vaere klimaet
Sikkert - du er garanteret bare misundelig over ikke at kunne få blæst frisuren igennem i den kommende weekends storm, regn og ganske almindeligt Dansk vintervejr :afro:
-
Jeg er ved at gøre min SV1000 forårs klar og har derfor bl.a. stillet ventiler. Til min overraskelse stod kun én af de otte rigtigt. De andre var mellem 0,10 og 0,15mm for stramme selvom den kun har kørt 21000 Km.
Men nu er det fikset og jeg kan med ro i sindet snart starte den op til endnu mange fede kilometer :D
Jeg tilslutter mig med disse tal:
mc = SV1000SK4 indreg i 2005
kørt 22000km.
indsugningsventiler = 0,10 0,12 0,12 og 0,09, hvor de jo helst skal ligge mellem 0,10 og 0,20 :brok:
Udstødningsventiler = 0,13 0,17 0,12 og 0,16, hvor de jo skal ligge mellem 0,20 og 0,30 :brok: :brok: :club: :club:
Det overrasker mig med indsugning, at de ligger så tæt på grænsen, men det skræmmer mig at alle udstødningsventilerne er for stramme!
Jeg må nu til at få fat i nye shims og gøre den klar til foråret!
-
Hvad betyder dette i praksis for motorgang, levetid og ydelse?
Skal svinet rulles igen efter at man har fået stillet ventiler hvis man har en PC3 USB?
-
Hvad det lige betyder formotoren og motorgang, er jeg lidt i tvivl om.
men mht. PCIII, så er det en indstilling af luft/benzinblanding. Hvis den indstilling er udført mens ventilerne stod korrekt, så skal der formentlig ikke gøres noget, når du igen justerer ventiler, efter de har været lidt slidte.
jeg har selv KN-filter og PCIII-usb og har ingen planer om fornyet indstilling.
Og Jeg mener, at de strammere ventiler er tegn på slid af ventiler og ventilsæder. Det passer også fint med, at der er størst slid / difference i udstødningsventilerne. Her er de varme udstødningsgasser med til at brænde ventilerne af. (Håber dog ikke de er brændt helt af) Men jo hårdere kørsel, jo mere slid. og jo mere ventilerne er slidt jo hurtigere bliver de også slidt, idet udstødningsgasserne får sværere ved at passere. Og jeg kører nok lidt frisk til med et snit på ca. 12 km/l i det daglige. ( på langtur med marchhastighed på 150-160 kører den ca. 17 km/l)
Håber, at nogen af de motorkyndige kan bekræfte eller korrigere min opfattelse...
ps: er der nogen der ved, hvad der er rimeligt at betale for shims???
-
Jeg byttede shims med et mc-værksted og gav 35 kr pr. styk i bytte.
-
Jeg er ved at gøre min SV1000 forårs klar og har derfor bl.a. stillet ventiler. Til min overraskelse stod kun én af de otte rigtigt. De andre var mellem 0,10 og 0,15mm for stramme selvom den kun har kørt 21000 Km.
Men nu er det fikset og jeg kan med ro i sindet snart starte den op til endnu mange fede kilometer :D
Jeg tilslutter mig med disse tal:
mc = SV1000SK4 indreg i 2005
kørt 22000km.
indsugningsventiler = 0,10 0,12 0,12 og 0,09, hvor de jo helst skal ligge mellem 0,10 og 0,20 :brok:
Udstødningsventiler = 0,13 0,17 0,12 og 0,16, hvor de jo skal ligge mellem 0,20 og 0,30 :brok: :brok: :club: :club:
Det overrasker mig med indsugning, at de ligger så tæt på grænsen, men det skræmmer mig at alle udstødningsventilerne er for stramme!
Jeg må nu til at få fat i nye shims og gøre den klar til foråret!
indsugning er ok den ene paa 0.09 kan sagtens gaa.
udstodning ville vaere storre hvis de var slidte i saederne.
de er nok mindre pga. opbygning af kul paa saederne.
tolerancen 0.10-0.02 er der for at bruges, selv om jeg ikke har skiftet shims endnu skriver jeg ned hvilke ventiler har hvor meget i afstand , saa kan man hvilke og hvor meget de har flyttet sig naeste gang.
-
indsugning er ok den ene paa 0.09 kan sagtens gaa.
udstodning ville vaere storre hvis de var slidte i saederne.
de er nok mindre pga. opbygning af kul paa saederne.
tolerancen 0.10-0.02 er der for at bruges, selv om jeg ikke har skiftet shims endnu skriver jeg ned hvilke ventiler har hvor meget i afstand , saa kan man hvilke og hvor meget de har flyttet sig naeste gang.
Tak for svaret. Ja indsugning virker ok, men da jeg ikke regner med at åbne før om 10 eller 20.000 km, kan jeg jo lige så godt korrigere slitagen nu.
mvh
Carsten