SVRider.dk Forum

Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Drlund efter Marts 06, 2007, 10:21:07 pm

Titel: Sæson Start
Indlæg af: Drlund efter Marts 06, 2007, 10:21:07 pm
Hej, ville høre om der er noget jeg skal være opmærksom på, nu hvor maskinen har stået i vinterhi siden starten af november. Her blev den smurt med olie og antikorrosionsmidler, vokset, tanken fyldt op, skiftet olie og oliefilter osv. Skal benzinen evt. skiftes eller er det bare fis i en hornlygte:D?
Titel: Re: Sæson Start
Indlæg af: Jannik efter Marts 06, 2007, 10:26:11 pm
Har den stået ved konstant temperatur eller har den stået hvor temperaturen har svinget over-under frysepunktet?
Titel: Re: Sæson Start
Indlæg af: Drlund efter Marts 06, 2007, 11:21:24 pm
Den har stået hele vinteren igennem i en opvarmet garage - dvs. ved en 18-19 grader.
Titel: Re: Sæson Start
Indlæg af: Damage efter Marts 07, 2007, 08:17:58 am
Den har stået hele vinteren igennem i en opvarmet garage - dvs. ved en 18-19 grader.

Min kilo SV´er har stået siden november på samme måde som din, og der er ingen problemer med benzinen.
Det man snakker om er at benzinens kvalitet bliver lidt dårligere dvs. en lidt ringere oktan. Men din MC vil
kører fint på den tank.  :)
Jeg gør det når jeg stille mc´en væk til vinter at jeg fylder tanken helt op og tilsætter en lille sjat kaburator
sprit for at modvirke fugt (det er ikke så stort et problem hvis den står i samme temperatur hele tiden).
 
Titel: Re: Sæson Start
Indlæg af: Copy_Cat efter Marts 07, 2007, 08:41:51 am
Min MC har stået klodset op (i bagløfter og klodser under forgaffel benene) med luften taget af dækkene og fyldt tank. Den blev bare vasket godt og grundigt, samt kæden smurt inden jeg stilte den i en garage - hvor temparaturen nok har været over under frysepunktet i takt med vejret.

Det eneste jeg gjorde i søndags da jeg tog den frem var at pumpe luft i dækkene - den sprang igang i første forsøg...

Skulle jeg have gjort det anderledes (så ved jeg det til næste år)?
Titel: Re: Sæson Start
Indlæg af: Jannik efter Marts 07, 2007, 03:51:57 pm
Nogle hævder at hvis den står som din har gjort Theis så danner den kondens i motoren, så det ville være en god idé at skifte olien, da den ifølge "nogen" skulle være blevet blandet med kondensvand.

Som din har stået Drlund ville jeg ikke gøre alverden andet end at kontrollere dæktryk og så bare komme ud over stepperne... (Men husk nu at vores dæk ikke bliver ordentligt varme på denne årstid, så kør nu pænt indtil sommer ik´  :hand: :mrgreen: :mrgreen:)
Titel: Re: Sæson Start
Indlæg af: Copy_Cat efter Marts 07, 2007, 08:14:29 pm
Hvis der er kondensvand i olien, hvad sker der så?

Det er vel ikke nødvendigt at skifte oliefilter hvis det blev skiftet næsten lige før jeg klodsede MC'en op?
Titel: Re: Sæson Start
Indlæg af: Olfert efter Marts 07, 2007, 10:42:19 pm
Vand er aldrig godt i motoren.
Denne gang gjorde jeg det, at første tur i Søndags var en lille 10 kilometers. Så var den varm, så tilbage til garagen, tappe olien af, skifte oliefilter og på med nyt olie.
Så spiller klaveret igen :D
Btw, er der nogen der har lidt erfaring med denne olie jeg har købt hos Louis, hold kæææft, jeg troede lige et øjeblik at de havde givet mig hydraulik-olie :shock:
Farven var nærmest rød....
 
Power 1 RS 4T
Castrol Power 1 RS 4T ist ein vollsynthetisches 4-Takt Motorrad Motorenöl für sportliche Motorräder. Die aus Castrol`s Erfahrungen im Rennsport abgeleitete Schmierstofftechnologie sichert höchste Leistung bei verbesserter Beschleunigung auch unter extremsten Bedingungen.


Mit TRIZONE-Technology.
 
Titel: Re: Sæson Start
Indlæg af: Jannik efter Marts 07, 2007, 11:12:25 pm
Hahaha Olfert... Bare rolig. :blink: Det jeg har hældt på igen er også rødt, og er handlet gennem Alex. :mrgreen: www.Silkolene.com
Titel: Re: Sæson Start
Indlæg af: Jannik efter Marts 07, 2007, 11:15:51 pm
Det er vel ikke nødvendigt at skifte oliefilter hvis det blev skiftet næsten lige før jeg klodsede MC'en op?

Jeg ville nok ikke satse med den 50,- til et nyt filter, men under alle omstændigheder er det svært at få alt den "gamle" olie ud uden at pille oliefilteret af igen... :rolleyes:

Jeg venter gerne med at skifte olie til opstarten, men der er også kloge mennesker der siger det ikke er sundt at den står vinteren over med gammel olie på.
Om det passer ved jeg ikke. :huh: :huh: :huh:
Titel: Re: Sæson Start
Indlæg af: Olfert efter Marts 08, 2007, 07:17:45 am
Hahaha Olfert... Bare rolig. :blink: Det jeg har hældt på igen er også rødt, og er handlet gennem Alex. :mrgreen: www.Silkolene.com

He-he, nye tider, nye olier (Her skulle der være en "Gammelsmølfsmiley")
Det undrede mig bare hvor meget det lignede hyd.olie.
Titel: Re: Sæson Start
Indlæg af: Copy_Cat efter Marts 08, 2007, 08:51:24 am
Nå... sørens også. Så skulle jeg have ventet med at skifte..

Har sensai Alex en mening om emnet?
Titel: Re: Sæson Start
Indlæg af: Drlund efter Marts 08, 2007, 10:53:48 am
Citér
det ikke er sundt at den står vinteren over med gammel olie på
Jeg spurgte Ib fra Fa. Moto. om dette da sæsonen var ved at slutte. Han sagde at han altid ville skifte olien inden vinteren. Problemet er ifølge ham at der bliver dannet syre og diverse andre biprodukter i den "gamle" olie og det vil motoren ikke ha' godt af at stå med...
Titel: Re: Sæson Start
Indlæg af: Copy_Cat efter Marts 08, 2007, 11:07:56 am
Citér
det ikke er sundt at den står vinteren over med gammel olie på
Jeg spurgte Ib fra Fa. Moto. om dette da sæsonen var ved at slutte. Han sagde at han altid ville skifte olien inden vinteren. Problemet er ifølge ham at der bliver dannet syre og diverse andre biprodukter i den "gamle" olie og det vil motoren ikke ha' godt af at stå med...

Jeg forstår det ikke. Der dannes altså ikke syre hvis med en ny olie? = Der dannes kun syrer i olie der er blevet brugt?
Titel: Re: Sæson Start
Indlæg af: Olfert efter Marts 08, 2007, 11:43:04 am
Citér
det ikke er sundt at den står vinteren over med gammel olie på
Jeg spurgte Ib fra Fa. Moto. om dette da sæsonen var ved at slutte. Han sagde at han altid ville skifte olien inden vinteren. Problemet er ifølge ham at der bliver dannet syre og diverse andre biprodukter i den "gamle" olie og det vil motoren ikke ha' godt af at stå med...
Det har jeg også lige hørt af en mekker herude på jobbet  :undecided:
Titel: Re: Sæson Start
Indlæg af: nyg efter Marts 08, 2007, 01:06:20 pm
det med syren kommer vel af at en brugt olie indeholder carbonresidualer fra forbrændingen, og det kan skabe ætsende forbindelser...?

[cue: nogle af forums kemi inseminører...]
Titel: Re: Sæson Start
Indlæg af: Freddy efter Marts 11, 2007, 11:49:21 pm
det med syren kommer vel af at en brugt olie indeholder carbonresidualer fra forbrændingen, og det kan skabe ætsende forbindelser...?

[cue: nogle af forums kemi inseminører...]
Korrekt (AFAIK)
Titel: Re: Sæson Start
Indlæg af: jimstar efter Marts 24, 2007, 12:49:09 am
Jeg tror ikke vi skal tage det med olien så tungt, hvis vi skifter olie for hver 6000 km er det vel begrænset hvor brugt olien endligt bliver.
Jeg ved godt det er højt ydende motore vi køre med og noget helt andet end biler men jeg tror da ikke der er nogle forhandler "mc som bil" der skifter olien inden køretøjet bilver sat til salg og der kan de jo stå ganske længe inden de bliver solgt og de ved jo også at kunden der køber køretøjet som regl forlanger at der bliver skiftet olie og filter, vel mest for at man selv er fri for at skifte det kort efter man har købt sit nye køretøj.

Min mc står i stuen hele vinteren og jeg gør ikke noget ved olien hverken inden eller efter vinter hvis det ikke er ved den til hvor det SKAL skiftes.