SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Grand Danois efter April 10, 2005, 06:47:18 pm
-
Hej...
NU har jeg godtnok brug for et råd....eller rettere et par stykker :?
Efter jeg kørte hjem fra 1000 km. service damper sv éren vildt (fakstisk så kåbeglasset dugger til når den holder i tomgang) :shock: :shock: Den har en markant anderledes højlydt ventilklapren.
Jeg har ikke kørt på den siden da det også lykkedes værkstedet at aflevere den med den slappeste kæde jeg nogensinde har set (kan frit røre ved baghjulet), som iøvrigt også kører skævt (dvs. baghjulet sidder ikke lige) :shock: Hvilket nok har været tilfældet alle 1000 km. Jeg ville ikke selv justere det før jeg havde fået lidt gode råd om nedenstående.
1. Hvad kan være årsagen til dampen / ventilstøj, tror i at jeg kan risikerere at køre den til en anden forhandler for at få det rettet, eller skal den transporteres ?
2. Hvilke dele kan have taget skade af at bagdækket ikke har haft den rigtige sporing, her tænker jeg udover kæde og tandhjul også på bagdæk og bremser, er der noget der jeg skal være særligt opmærksom på ?
Har lagt et par billeder af det i galleriet.
Mvh.
Rystet GD
-
Hej...
NU har jeg godtnok brug for et råd....eller rettere et par stykker :?
Efter jeg kørte hjem fra 1000 km. service damper sv éren vildt (fakstisk så kåbeglasset dugger til når den holder i tomgang) :shock: :shock: Den har en markant anderledes højlydt ventilklapren.
Jeg har ikke kørt på den siden da det også lykkedes værkstedet at aflevere den med den slappeste kæde jeg nogensinde har set, som iøvrigt også kører skævt (dvs. baghjulet sidder ikke lige) :shock: Hvilket nok har været tilfældet alle 1000 km. Jeg ville ikke selv justere det før jeg havde fået lidt gode råd om nedenstående.
1. Hvad kan være årsagen til dampen / ventilstøj, tror i at jeg kan risikerere at køre den til en anden forhandler for at få det rettet, eller skal den transporteres ?
2. Hvilke dele kan have taget skade af at bagdækket ikke har haft den rigtige sporing, her tænker jeg udover kæde og tandhjul også på bagdæk og bremser, er der noget der jeg skal være særligt opmærksom på ?
Har lagt et par billeder af det i galleriet.
Mvh.
Rystet GD
For det første vil jeg sige stakkels dig - det må være en klam fornemmelse at få efter man har afleveret dyret hos et værksted som burde vide hvad de gør.
Jeg vil råde dig til at ringe værkstedet op og forklare hvad der er galt - de skal have en chance for at erkende at der er noget galt - og så har de altså ansvaret for at komme at hente den, eller komme til dig og fortælle dig at du godt kan køre den til værkstedet.
Hvis de ikke straks erkender dette ansvar, vil jeg råde dig til at tage kontakt til forbrugerstyrelsen for råd om hvordan man griber sagen an.
Det har jeg før gjort i flere sager hvor jeg har følt mig uretfærdigt behandlet, og de har som gode råd, og har i en enkelt tilfælde ringet til den pågældende for at få nogle svar til mig. Det er defor som regel endt uden man har haft behov for et retsligt efterspil. Et civilt søgsmål er eller den mulighed forbrugeren har i forbindelse med autoreperationer (herunder også MC rep.)
Ring til forbrugerstyrelsens konkrete forbrugerrådgivning: Hotlinen på 70 13 13 30, mandag til fredag 9-12 og torsdag desuden 15-19.
Til sidst vil jeg bede dig om at fortælle forummet hvilken forhandler det drejer sig om, det er en jeg vil i hvetfald gerne vil undgå ...
-
To ting:
1. giv forhandleren en chance for at rette op på det.
2. Hvis ikke han vil det - så husk at give en forhandler anmeldelse både her og på DMCN og andre steder.
Jeg føler med dig!! :cry:
-
Dit dæk og bremser har ikke taget skade, da den "bare" køre skævt. Bagdækket kører ikke i fordækket´s spor.
Det kan testes ved at trække den i fint grus, men begge dæk vil altid køre lige, men røven vil pege til den ene af siderne.
Jeg ville kræve ny kæde da der har været skævt træk på den, og ingen kan sige hvad det har gjort ved den.
Dampen tyder på at dit kølersystem måske er utæt et sted, så prøv at kontrollere om der er vand nok på kølersystemet.
Hvad var drift temperaturen på hjemturen???
Klapren???? Hmmm.... ingen idé, men det skal du ikke køre videre på efter min mening, de må komme og hente den.
Din kæde skal justeres, så den når man trykker den ned på midten og efterfølgende lyfter den så er der ca 4-5 cm i mellem.
Men ALTID hellere en løsere kæde end en for stram, da den koster mange km i levetid hvis den er for stram.
Held og lykke. :?
-
Tak for svarene..
Jeg skal nok skrive lidt under "erfaringer med forhandlere" når sagen er afsluttet, mener ikke der er nogen grund til at fortælle en halv historie (selvom de er nogle idioter af rang) :evil:
Forhandleren burde vel have en chance for at rette det, men jeg mener at der her er tale om så grov svigt (sikkert også i forhold til kravene fra suzuki, hvor jeg henvender mig i morgen) at jeg ikke er sikker på at forhandleren får en chance.... manglende efterspænding af b.la baghjul... osv.osv....mere om det senere i den anden tråd.
Temperaturen på vej hjem lå på det den har gjort hidtil ca. 87-90, så den burde vel ikke mangle vand, eller ?
Der blev faktisk skiftet en kølerslange under "servicen", så jeg tror at Jannik har ret i at det er en utæthed i kølersystemet...
Hvis den dampede på vej hjem har jeg ikke lagt mærke til det da det regnede vildt.
Da min kære kilo ikke har kørt siden har jeg endnu ikke tjekket vandstanden.
Opdagede først at den dampede i dag da jeg startede den for at høre om den stadig lød underlig (Jeg naive idiot :oops: ) det gjorde den selvfølgelig... og så var der jo lige det der damp da den nåede driftstemperaturen :shock: :shock:
Tak for opbakningen
:shock: GD :cry:
-
Men har de ikke skruet de 2 afstandsskruer, som presser bagakslen bagud helt tilbage til at kæden var spændt iorden og så "kun" glemt at spænde selve akslen?
Det er sygt!!!
Du kunne lige så godt have mistet baghjulet, eller kæden kunne være faldet af og sat sig i klemme og alt ville have resulteret i et styrt!!!!
Jeg ville tale med MEGET store ord!!!!!
Det er så også derfor at min sv1000s aldrig har været på autoriseret værksted og at jeg laver alle service selv.
Så ved man sku det er iorden!!!!
-
Hvis den dampede på vej hjem har jeg ikke lagt mærke til det da det regnede vildt.
Ooooooh, min har også dampet i voldsomt regnvejr. Det var under en gang langsom bykørsel og jeg begyndte også at panikke lidt. Jeg tror altså ikke det er noget, det er bare regnen der rammer "noget" på motoren og fordamper op gennem kåben.
Jeg har kun oplevet det den ene gang, og den kører jo stadig fint, sååååå.
-
Hvis den dampede på vej hjem har jeg ikke lagt mærke til det da det regnede vildt.
Ooooooh, min har også dampet i voldsomt regnvejr. Det var under en gang langsom bykørsel og jeg begyndte også at panikke lidt. Jeg tror altså ikke det er noget, det er bare regnen der rammer "noget" på motoren og fordamper op gennem kåben.
Jeg har kun oplevet det den ene gang, og den kører jo stadig fint, sååååå.
Men det var først da den blev startet om morgenen at den begyndte at dampe som på billederne, så det burde ikke være udefra kommende regn der har indflydelse der. Jeg tror altså stadigt på at det er en ikke spændt kølerslange.
(Ja det er nok en lærling som kun har lært at løsne ting som er sat til at lave servicet :wink: Han er ikke kommet længere i sin uddannelse endnu. :cry: )
-
Hey har du set om de overhovedet har monteret proppen til køleren igen efter de har kontrolleret vandstanden?
-
Men det var først da den blev startet om morgenen at den begyndte at dampe som på billederne, så det burde ikke være udefra kommende regn der har indflydelse der. Jeg tror altså stadigt på at det er en ikke spændt kølerslange.
Ja det er rigtigt, jeg har lige læst det igennem igen. Så er det nok ikke bare regn nej :(
-
Kender i det at folk egentlig er så flinke og villige til at løse problemer at det faktisk er svært at skælde dem vildt ud...? Det er jo ikke chefen selv der har stået og lavet den, godtnok er det ham der har ansvaret hvilket han slet ikke prøver at løbe fra. :)
Chefen stillede mig om til den mek der havde lavet servicen, hans forklaring på det med kæden var at når jeg havde ruller til baghjulsløfteren på, så ordnede jeg nok selv kæden :shock: :shock: så han havde overhovedet ikke kigget på hverken kæde eller efterspænding af baghjulsmøtrik, sandsynligvis heller ikke under klargøring da det altid var ok fra fabrikken :shock: :shock: :shock:
Der talte jeg nok ikke så pænt, til jeg løb tør for luft.
Jeg er blevet lovet at maskinen afhentes snarest, og så bliver den gået igennem i hoved og røv. :)
Dampen skyltes at køleren er utæt et ret lusket sted..
Vi får at se hvad der sker
GD
-
En nem måde at holde dampen oppe på sin vrede er at tænke på st du kunne være blevet slået ihjel eller det der er endnu værre du kunne være blevet totalt invalid og siddet som en grøntsag hvis baghjulet havde låst og du var blevet kastet af og havde ramt noget i dit fald.
HAVDE MEKANIKEREN IKKE SET AT DIN KÆDE HANG HALVEJS NED PÅ JORDEN???????
Den var sku ikke gået i mit tilfælde det kan jeg love dig for, den havde været helt oppe og vende hos importøren over hvad fanden det er for folk de har til at skrue på vores cykler!!! :?
Tja jeg har nok også et temperament der er størrer end de flestes, og jeg bliver totalt arrig når sådan noget sjusk kan medføre at du kunne være blevet invalid resten af dine dag... :roll:
-
Hvis der står i dit 1000km eftersyn at kæden skal efterses – ville jeg ikke accepter at han undlader, springerover, forglemmer eller bare ikke gider :twisted: :twisted: hvor mange andre ting de så undladt ???
Hvis det var mig - ville jeg kræve pengene tilbage (ellers ville jeg gå videre med det...)
Jeg ville også brokke mig – og giver Jannik ret, det er din (vores) sikkerhed…
Glæder mig til at høre forklaringen på ventil lydene.. men hvis du havde værktøjssættet liggende under sadlen – troede ham måske at du selv stillet vintiler… :wink: :wink:
-
.. men hvis du havde værktøjssættet liggende under sadlen – troede ham måske at du selv stillet vintiler… :wink: :wink:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
-
Hvis der står i dit 1000km eftersyn at kæden skal efterses – ville jeg ikke accepter at han undlader, springerover, forglemmer eller bare ikke gider :twisted: :twisted: hvor mange andre ting de så undladt ???
Hvis det var mig - ville jeg kræve pengene tilbage (ellers ville jeg gå videre med det...)
Den skal kontrolleres ved 1000 km service: http://forum.svrider.dk/album_pic.php?pic_id=543
-
men hvis du havde værktøjssættet liggende under sadlen – troede ham måske at du selv stillet vintiler :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Tro mig, hvis de ikke ringer i dag og siger at den og jeg (så jeg bl.a kan kontrollere at tingene bliver gjort) er afhentet senest imorgen, så skal jeg få fyret op under dem så det kan mærkes. Hvilket også vil ske såfremt der er en eneste ting, som vedrører servicen, at sætte en finger på når de er færdige med den. De får en chance fordi købeloven kræver det, ikke fordi jeg har tillid til dem... faktisk ville jeg være utryg ved at lade dem vaske maskinen. :D
og jeg vil da også helst have pengene tilbage og en ny kæde, spørger om de vil det når de ringer.
En fra importøren er/har været lidt med på sidelinjen og virker ikke ligefrem imponeret. (eller også er han bare træt af at jeg ringede til ham, han er vel heller ikke ansat til at være barnepige for mig og en forhandler)
GD
-
Hej Grand D.
jeg er oprindeligt fra Varde. Er det der du kører din cykel til service?
Hvis ikke vil jeg da anbefale Carstens MC i Storegade. Han er hvert fald service minded og reel. (Lærlingene tør jeg ikke sige noget om).
Historien med kæden lyder grotesk og hvis det er hos Carsten du har været udsat for den historie kan du helt sikkert finde en rimelig ordning med ham.
Sådan noget kan ske - det må det bare ikke!
-
Tak for anbefalingen...
Det er IKKE, gentager IKKE Carstens mc jeg har benyttet, dem har jeg også kun hørt godt om. :D
Mvh
GD
-
Hej,
Har lige fulgt dialogen omkring problemer med service. Jeg står lige overfor det samme selv.
Vil gerne vide om det er en af de Københavnske værksteder du har anvendt ?
Hans
-
Hej,
Har lige fulgt dialogen omkring problemer med service. Jeg står lige overfor det samme selv.
Vil gerne vide om det er en af de Københavnske værksteder du har anvendt ?
Hans
Hvad mener du med det samme selv?
Skal den til 1000km service eller har den været og det gik galt?
-
Jeg skal have bestilt et 1000 km service - i Kbh.
Hans
-
Jeg skal have bestilt et 1000 km service - i Kbh.
Hans
Du kan roligt vælge Enghave Motor. Der er flere herinde fra, som har fået udført service der. Prisen er i den lave ende i forhold til andre steder. Servicen skulle være iorden. :wink:
-
Husk at oprett positive og negative anmeldelser her: http://forum.svrider.dk/viewtopic.php?t=552
-
Åh.. Havde helt glemt at skrive hvordan det endte... :oops:
Jeg og maskinen blev afhentet som aftalt. Tingene blev gennemgået og fejlen rettet. Den underlige lyd var fra spændbåndet ved samlingen af udstødningen (under mortoren).
De brugte en del tid på at gå maskinen igennem.
Grunden til at jeg ikke før har skrevet hvem det var er at, jeg var meget overrasket da kok mc i Holstebro normalt har et særdeles godt ry, er utroligt flinke og virker meget profesionelle (de hentede os også over 100 km væk uden vrøvl eller noget). Har svært ved at klandre et helt firma over at en enkelt ansat laver en fejl (har selv været arbejdsgiver), meeen de laver nok ikke noget på min maskine igen.
Tak til jer alle for opbakningen.......håber vi får lavet et sv træf engang..
Mvh
GD
-
Åh.. Havde helt glemt at skrive hvordan det endte... :oops:
Jeg og maskinen blev afhentet som aftalt. Tingene blev gennemgået og fejlen rettet. Den underlige lyd var fra spændbåndet ved samlingen af udstødningen (under mortoren).
De brugte en del tid på at gå maskinen igennem.
Grunden til at jeg ikke før har skrevet hvem det var er at, jeg var meget overrasket da kok mc i Holstebro normalt har et særdeles godt ry, er utroligt flinke og virker meget profesionelle (de hentede os også over 100 km væk uden vrøvl eller noget). Har svært ved at klandre et helt firma over at en enkelt ansat laver en fejl (har selv været arbejdsgiver), meeen de laver nok ikke noget på min maskine igen.
Tak til jer alle for opbakningen.......håber vi får lavet et sv træf engang..
Mvh
GD
Tja, det lurede mig sgu' at det kunne være KOK. Ja, Jens selv er en god mand at handle med og der er som regel ikke noget at diskutere når der bliver lavet en fejl - så retter han den. MEN der er et ret heftigt gennemtræk af mekanikere - jeg kommer der en 3-4 gange om året og hilser på i butikken, og der er næsten altid en ny mand/lærling...
Det kan jo ikke undgås at sådan nogle laver fejl, men hvis man vil undgå dem så må man jo vælge butikker/værksteder hvor indehaveren selv er mekaniker og står for arbejdet.
-
Åh.. Havde helt glemt at skrive hvordan det endte... :oops:
Jeg og maskinen blev afhentet som aftalt. Tingene blev gennemgået og fejlen rettet. Den underlige lyd var fra spændbåndet ved samlingen af udstødningen (under mortoren).
De brugte en del tid på at gå maskinen igennem.
Grunden til at jeg ikke før har skrevet hvem det var er at, jeg var meget overrasket da kok mc i Holstebro normalt har et særdeles godt ry, er utroligt flinke og virker meget profesionelle (de hentede os også over 100 km væk uden vrøvl eller noget). Har svært ved at klandre et helt firma over at en enkelt ansat laver en fejl (har selv været arbejdsgiver), meeen de laver nok ikke noget på min maskine igen.
Tak til jer alle for opbakningen.......håber vi får lavet et sv træf engang..
Mvh
GD
GD, hvad var årsagen til dampen?
Jeg har selv lige fundet ud af at min lækker kølervædske efter et 12K service for nylig hos Snydmuren. Jeg har nu selv efterspændt alle spændebånd, men er ikke sikker på præcis hvor lækken kom fra. Det var lidt svært at se, da det er piblet frem, og jeg samtidig har kørt lidt i reghnvejr.
-
Hej med jer alle - første indlæg af nordjyden...
Det med at slangerne ikke var spændt. Jeg havde kun kørt 500 km på min da kølevæsken pissede ud. Jeg snakkede med forhandleren pronto. Hans reaktion var at det var de egentligt glade for at høre :shock: .... - da de lige havde haft en magen til. De ville fremover tjekke spændbånd på de maskiner der blev pakket ud.
Så problemet ligger enten ved Suzuki (eller ved forhandleren - jeg ved ikke hvor meget de skal spænde efter når de pakker cyklen ud af kassen)
P.S Til Jannik: jeg fik monteret kåben - jeg er bare yderst tilfreds!!
Med løftet venstre hånd
Jens Henrik
-
jeg snakkede med mini motor i kolding og deres mekaniker sage at der var kommet en fax fra suzuki om de skulle spænde køleslangerne efter på sv1000.ved levering og service
mvh
jeppe
-
Hej med jer alle - første indlæg af nordjyden...
Det med at slangerne ikke var spændt. Jeg havde kun kørt 500 km på min da kølevæsken pissede ud. Jeg snakkede med forhandleren pronto. Hans reaktion var at det var de egentligt glade for at høre :shock: .... - da de lige havde haft en magen til. De ville fremover tjekke spændbånd på de maskiner der blev pakket ud.
Så problemet ligger enten ved Suzuki (eller ved forhandleren - jeg ved ikke hvor meget de skal spænde efter når de pakker cyklen ud af kassen)
P.S Til Jannik: jeg fik monteret kåben - jeg er bare yderst tilfreds!!
Med løftet venstre hånd
Jens Henrik
Ja, det er jeg i og for sig enig i, MEN jeg har kørt 12000 uden problemer med køleslangerne - de opstod EFTER service. Så jeg vil nok mene at det er et problem som mit værksted har, for enten har de pillet ved det uden at spænde fast igen, eller også har de ikke kontrolleret ordentlig.
Når det sure opstød nu er bragt af banen, vil jeg dog sige at det spændebånd jeg mistænker, sidder forbandet godt gemt inde mellem cylindrene - man skal have et eller andet bøjeligt forlængerstykke for at komme til det. Alle de andre spændebånd er mere eller mindre til at komme til, og kunne alle tage et par omganges tilspænding.
-
P.S Til Jannik: jeg fik monteret kåben - jeg er bare yderst tilfreds!!
Med løftet venstre hånd
Jens Henrik
Hej Jens Henrik.
Det var rart at høre. :wink:
Billeder!! Billeder!! Billeder!! Billeder!! Billeder!! Billeder!! Billeder!! Billeder!! Billeder!! Billeder!! Billeder!! Billeder!! Billeder!! Billeder!! Billeder!! Billeder!! Billeder!! Billeder!! Billeder!! Billeder!! Billeder!! Billeder!! :lol: :lol: :lol: :lol:
-
Det var en kedelig omgang med den forhandler :x
Jeg har lige været til 1000 service hos F.A. Motor i Brønshøj og Ib gav en super sevice cyklen ser helt fin ud :lol: Pris 1066,- og det er da okay...
Jeg bestilte tid fredag kl 17.55 og fik en tid idag :lol: (Havde ellers bestilt tid hos Enghave d.9/6, jeg bookede tiden ved lev. d. 18/5!!!)
-
Det var en kedelig omgang med den forhandler :x
Jeg har lige været til 1000 service hos F.A. Motor i Brønshøj og Ib gav en super sevice cyklen ser helt fin ud :lol: Pris 1066,- og det er da okay...
Jeg bestilte tid fredag kl 17.55 og fik en tid idag :lol: (Havde ellers bestilt tid hos Enghave d.9/6, jeg bookede tiden ved lev. d. 18/5!!!)
Jeg tager også F.A. Motor næste gang - jeg bor også nærmest lige om hjørnet.
-
Hej Nyg
Du har helt sikkert ret i din mistanke mht. spændbånd på det mellemstykke der er mellem cylinderene. Der var min også utæt.
mvh
GD
-
Hej Nyg
Du har helt sikkert ret i din mistanke mht. spændbånd på det mellemstykke der er mellem cylinderene. Der var min også utæt.
mvh
GD
Nu har jeg været oppe ved Lydmuren og fået Heinrich til at kigge på sagerne, og det er ved termostaten dér mellem cylindrene den lækkede - men om det alene var pga. en løs slange eller en defekt i den keramiske pakning var han ikke sikker på. Det så nemlig ikke umiddelbart ud til at den lækkede fra slangen selvom bunden af termostaten var grønligt pudret af indtørret kølervædske.
Så nu holder jeg nøje øje med eventuelt spild, så jeg kan få repareret termostaten i tilfælde af det vitterligt er den der er defekt.