SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: fldahl efter Januar 16, 2007, 02:09:56 pm
-
Hej
Jeg har en SV650S fra 2000, hvor jeg gerne vil have lys i fjernlygten.
Jeg har derfor haft lidt korrespondance frem og tilbage med Vibra-lys (http://www.vibra-lys.dk) fabrikanten.
Hun skriver, at Vibra-lys skal tilsluttes stelforbindelse på pæren.
I sådan en SV'er fra 2000 sidder der en H1-pære i fjernlygten og sådan en pære har "kun" en plus-tilslutning. Pæren må således få sin stelforbindelse fra fatningen.
Er der nogen der ved, om man kan isolere stelforbindelse til fjernlygtens pære, således jeg kan tilslutte Vibra-lyset hertil.?
Pfh. tak
-
Hmmm...
"Sakset fra deres hjemmeside"
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Monteringsvejledning
Træk din pærefatning af og indsæt stik og pærefatningen fra Vibra-lyset ind imellem din fatning og pæren.
Monter kun den røde ledning sammen med en + plus, evt. brug positionslysledningen, så starter vibreringen straks ved tændt lys!
Til aften, eller når vejret er usigtbart, blænder du 3 gange inden for 3 sekunder, og lyset skifter til natkørsel – herefter kan du ganske almindeligt blænde op og ned. God tur!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Har du spurgt til monteringen af H1 pærer???
-
jep.. det er netop H1-pærerne, de siger, der er problemet..
jeg troede også, det var så nemt, som det stykke, du har sakset..
hvis deres apparatur skal tilsluttes stel (eller "virker" på stel-benet) i deres specielle fatning, så nytter det ikke noget, når H1-pæren ikke har et ben til stel..
-
jep.. det er netop H1-pærerne, de siger, der er problemet..
jeg troede også, det var så nemt, som det stykke, du har sakset..
hvis deres apparatur skal tilsluttes stel (eller "virker" på stel-benet) i deres specielle fatning, så nytter det ikke noget, når H1-pæren ikke har et ben til stel..
Info: Når man monterer vibra lys kommer langlys lampen til at vibrerer med forlygten :?.
Temmeligt irreterende efter min mening. Man kan jo også koble lampen fra, så må man mene om det hvad man vil.
Jeg har talt med 5 der har vibra lys, ingen har kunnet monterer det på deres lovede 10 minuter :)
-
Info: Når man monterer vibra lys kommer langlys lampen til at vibrerer med forlygten :?.
Temmeligt irreterende efter min mening.
det tror jeg faktisk ikke helt, jeg forstår, hvad du mener med.? (medmindre det er en joke :D)
Jeg har talt med 5 der har vibra lys, ingen har kunnet monterer det på deres lovede 10 minuter :)
Ud over at det tog længere tid at installere end annonceret, hvad synes de-5 så om Vibra-lysets effekt/udseende.?
-
Ud over at det tog længere tid at installere end annonceret, hvad synes de-5 så om Vibra-lysets effekt/udseende.?
det er skide irriterende at se på - i sær på motorvej (og så ligner det politiet) :)
-
Info: Når man monterer vibra lys kommer langlys lampen til at vibrerer med forlygten :?.
Temmeligt irreterende efter min mening.
det tror jeg faktisk ikke helt, jeg forstår, hvad du mener med.? (medmindre det er en joke :D)
Jeg har talt med 5 der har vibra lys, ingen har kunnet monterer det på deres lovede 10 minuter :)
Ud over at det tog længere tid at installere end annonceret, hvad synes de-5 så om Vibra-lysets effekt/udseende.?
Langlys indikator lampen i instrumentbrædtet blinker sammen med forlygten. Det kan godt blive noget belastende.
De var tilfredse med det alle 5. 2 af dem mente det kunne redde liv. en (HD kører :rolleyes: ) kørte vist mest med det for at få opmærksomhed :).
-
Info: Når man monterer vibra lys kommer langlys lampen til at vibrerer med forlygten :?.
Temmeligt irreterende efter min mening.
det tror jeg faktisk ikke helt, jeg forstår, hvad du mener med.? (medmindre det er en joke :D)
Jeg har talt med 5 der har vibra lys, ingen har kunnet monterer det på deres lovede 10 minuter :)
Ud over at det tog længere tid at installere end annonceret, hvad synes de-5 så om Vibra-lysets effekt/udseende.?
Langlys indikator lampen i instrumentbrædtet blinker sammen med forlygten. Det kan godt blive noget belastende.
De var tilfredse med det alle 5. 2 af dem mente det kunne redde liv. en (HD kører :rolleyes: ) kørte vist mest med det for at få opmærksomhed :).
Hvilket jo i princippet faktisk også er meningen. :wink:
Hvis jeg endelig skulle montere det på min, skulle det da netop være for at få opmærksomhed. Måske endda specielt fra modkørende bilister/bilister som kommer fra sideveje. Og så ville jeg i øvrigt skide højt og flot på, om der skulle være nogen derude som finder det irriterende. Det er der i øvrigt allerede mange, der mener om Xenon-lygter. Dem vil jeg også skide højt og flot på. Når JEG kører, har MIT forlys to funktioner: Det skal vise alle andre, at her kommer jeg, og så skal det oplyse vejen for mig.
Det kan godt være, at dén holdning indbyder til nogle verbale drag over nakken, men det er nu engang sådan, jeg ser på det. Jeg er af den mening, at man aldrig kan få lys nok, og at man aldrig kan blive synlig nok.
-
De var tilfredse med det alle 5. 2 af dem mente det kunne redde liv. en (HD kører :rolleyes: ) kørte vist mest med det for at få opmærksomhed :).
Hvilket jo i princippet faktisk også er meningen. :wink:
Jeg mener opmærksomhed ligesom hans blå lys omkring motoren og tændings kabler der blinker :rolleyes: :).
-
De var tilfredse med det alle 5. 2 af dem mente det kunne redde liv. en (HD kører :rolleyes: ) kørte vist mest med det for at få opmærksomhed :).
Hvilket jo i princippet faktisk også er meningen. :wink:
Jeg mener opmærksomhed ligesom hans blå lys omkring motoren og tændings kabler der blinker :rolleyes: :).
Hehe, ved jeg godt. Kunne bare ikke lige lade være. :wink:
Desuden (men sig det ikke til nogen) har jeg også selv lidt lys nede omkring motoren, samt et par andre steder. Bruger det bare aldrig.
-
Desuden (men sig det ikke til nogen) har jeg også selv lidt lys nede omkring motoren, samt et par andre steder. Bruger det bare aldrig.
:D Jeg har også tænkt på noget lys under cyklen i "ploven". Men jeg ved heller ikke helt hvornår det skal bruges.
-
Info: Når man monterer vibra lys kommer langlys lampen til at vibrerer med forlygten :?.
Temmeligt irreterende efter min mening.
det tror jeg faktisk ikke helt, jeg forstår, hvad du mener med.? (medmindre det er en joke :D)
Jeg har talt med 5 der har vibra lys, ingen har kunnet monterer det på deres lovede 10 minuter :)
Ud over at det tog længere tid at installere end annonceret, hvad synes de-5 så om Vibra-lysets effekt/udseende.?
Langlys indikator lampen i instrumentbrædtet blinker sammen med forlygten. Det kan godt blive noget belastende.
De var tilfredse med det alle 5. 2 af dem mente det kunne redde liv. en (HD kører :rolleyes: ) kørte vist mest med det for at få opmærksomhed :).
Hvilket jo i princippet faktisk også er meningen. :wink:
Hvis jeg endelig skulle montere det på min, skulle det da netop være for at få opmærksomhed. Måske endda specielt fra modkørende bilister/bilister som kommer fra sideveje. Og så ville jeg i øvrigt skide højt og flot på, om der skulle være nogen derude som finder det irriterende. Det er der i øvrigt allerede mange, der mener om Xenon-lygter. Dem vil jeg også skide højt og flot på. Når JEG kører, har MIT forlys to funktioner: Det skal vise alle andre, at her kommer jeg, og så skal det oplyse vejen for mig.
Det kan godt være, at dén holdning indbyder til nogle verbale drag over nakken, men det er nu engang sådan, jeg ser på det. Jeg er af den mening, at man aldrig kan få lys nok, og at man aldrig kan blive synlig nok.
Jamen det er jo din mening, men hvis du møder en gut i en Scania med samme indstilling der har tændt alle sine "julegave" lygter på taget så er det nok dig der ikke kan se noget når i er kørt forbi hinanden, men så må du jo tænke på at han gerne vil se og blive set og ikke blive ophidset :twisted:
Jeg vil give dig ret i at det er vigtigt at blive set på MC, men det skal heller ikke være til ulempe for andre billister
-
Er der nogen der ved, om man kan isolere stelforbindelse til fjernlygtens pære, således jeg kan tilslutte Vibra-lyset hertil.?
Mens denne diskussion har drejet sig i en anden retning, så har jeg fundet ud af, at det faktisk er meget nemt at isolere stelforbindelsen til H1-pæren. Pæren får nemlig ikke stel fra lygtehuset, men fra fatningen, der har både en stel- og en pluspol. :D
-
Jamen det er jo din mening, men hvis du møder en gut i en Scania med samme indstilling der har tændt alle sine "julegave" lygter på taget så er det nok dig der ikke kan se noget når i er kørt forbi hinanden, men så må du jo tænke på at han gerne vil se og blive set og ikke blive ophidset :twisted:
Jeg vil give dig ret i at det er vigtigt at blive set på MC, men det skal heller ikke være til ulempe for andre billister
Hehe, et argument kan altid blive mødt af et modargument. :wink:
Jeg er selvfølgelig enig i det med ikke at være til unødig gene. Nu snakker jeg jo heller ikke om at komme kørende med fuld stadionbelysning. Nærlys er nærlys, og fjernlys er fjernlys (uheldigvis er begge dele så ringe på en old-skool, at bilister knapt lækker mærke til det, hvis man kører med fjernlys :( ). Man skal selvfølgelig holde de to ting adskilt.
Er der nogen der ved, om man kan isolere stelforbindelse til fjernlygtens pære, således jeg kan tilslutte Vibra-lyset hertil.?
Mens denne diskussion har drejet sig i en anden retning, så har jeg fundet ud af, at det faktisk er meget nemt at isolere stelforbindelsen til H1-pæren. Pæren får nemlig ikke stel fra lygtehuset, men fra fatningen, der har både en stel- og en pluspol. :D
Ja, sorry. Det var nu heller ikke for at lede tråden i en anden retning. :wink:
Det lyder nu også mere rigtigt, at pæren får både plus og minus gennem fatningen.
Poster du et par billeder af projektet? Og selvfølgelig ville en lille video af vibra-lyset også være velkommen. :wink:
Hvis du har mod på det, kunne du lave en lille beskrivelse af forløbet, og poste den under "Guider" (http://www.svrider.dk/forum/index.php?board=8.0).
-
Ja, sorry. Det var nu heller ikke for at lede tråden i en anden retning. :wink:
no problems :D
Poster du et par billeder af projektet? Og selvfølgelig ville en lille video af vibra-lyset også være velkommen.
se, nu skal du høre en længere historie: 8)
da jeg blev i tvivl om monteringen af vibra-lyset - og i særdelshed om, hvordan det så ud i drift, så forlod jeg denne løsning.. har eftersøgt en video af produktet i aktiv tilstand, men Vibra-lysets opfinder fortæller mig "at det ikke kan ses på fjernsyn" :shock: :|.. dette gjorde, at jeg ikke har bestilt sådan en tingest.. mit mål var bl.a. at få lys i fjernlygten og dette tvivlede jeg på, kunne lade sig gøre, hvis man ikke en gang kan tage et billede af slutresultatet.. jeg er opmærksom på problemer omkring lysfrekvens og billedeopdatering, men alligevel...
så det jeg gjorde, var at bestille sådan en fætter her:
http://www.veiligmotorrijden.com/
den har jeg installeret og den virker perfekt :D.. har installeret den i stedet for positionslygten foran, som nu ikke længere er i drift...
men men men, sagen slutter ikke her, fordi jeg har Xenon i nærlyset, hvilket giver et fint blåligt lys (tror forresten ikke, jeg behøver Vibra-lyset længere :wink:)... problemet er bare, at pæren i fjernlyset lyser i en meget gullig nuance ifht. Xenon-nærlygten.. og når jeg netop har sat effektbegrænseren (http://www.veiligmotorrijden.com/) i pga. ønsket om en symmetrisk front, så du'r det bare ikke, at det ene lys er blåligt - og det andet er gulligt.. har endda prøvet en "superblue" H1 pære fra THansen (undskyld)...
så nu har jeg i England bestilt sådan en pære her til fjernlyset:
(http://www.autobulbsdirect.co.uk/images/t_16139_01.gif)
og håber dermed på, at der igen kan komme symmetri i frontlygterne... billeder kommer, når projektet lykkes (hvis det sker) :D
forresten har jeg bestilt sådanne to LED-pærer til baglygten, da jeg synes, stoplyset reagerer alt for langsomt:
(http://www.autobulbsdirect.co.uk/images/t_16367_01.gif)
måske, der kommer en lille "før og efter"-video, hvis det ellers spiller..
i en anden tråd har jeg efterlyst, hvordan man skiller lygtehuset ad, og det var egentligt fordi det var min tanke, at forsøge at installere en H4 pære i lygtehuset, om hvilke jeg har hørt, skulle kunne give en mere blåligt lys end H1-pærerne.. denne idé har jeg dog forladt igen efter jeg har set, hvad der skal til :wink:
det er ikke fordi, jeg nødvendigvis eftertragter blåt lys for alt i verden, men når nu nærlyset er det - så skal fjernlygten også have det.. ellers skal den alternativt være slukket, som originalt :D
/langhistorieslut
-
Laaaaaaaang historie!
Så godt indlægget omkring lygtehuset.
Jeg ved nu heller ikke, hvor smart det ville have været med H4. Lygteparabol/-glas er jo lavet til en H1 pære, så det kunne måske ha' givet noget knas. Men kan sagtens sætte mig ind i irritationen over den latterlige konfiguration af forlyset. Noget som vist de fleste old-skool ejere kan tale med om.
Hvis jeg havde mulighederne (læs: pengene til det), ville jeg simpelthen bygge forlygten om. Erstatte den med nogle, som har både nær- og fjernlys i begge sider. Men det kræver allerførst at man finder et egnet lygtesæt (har luret lidt på R6-lygter), og dernæst skal der en hel del ombygning til. Og så kunne det selvfølgelig være ultimativt at montere et sæt H4 Xenon deri. Nu er policen jo efterhånden ved at være temmelig meget opmærksomme på motorcykler med Xenonkits, så jeg ville nok vælge et sæt på 6000K, da det ikke har nogen indvirkning på lyseffekten, men alene på lysets farve (6000K er mindre blåt end 8000K og 9000K).
Men glæder mig da til at se billeder af de forskellige projekter, efterhånden som de bliver færdige. :D
-
Hvis jeg havde mulighederne (læs: pengene til det), ville jeg simpelthen bygge forlygten om. Erstatte den med nogle, som har både nær- og fjernlys i begge sider. Men det kræver allerførst at man finder et egnet lygtesæt (har luret lidt på R6-lygter), og dernæst skal der en hel del ombygning til.
hvis jeg havde "mulighederne", så havde jeg købt en R6 idet den har den ultimativt fedeste front (måske kun lige overhalet af Ducati).. jeg tror ikke, autohandlen har plasticpadding nok til, at ville turde at at give mig i kast med at mod'de fronten på SV'eren om til en R6.. :wink:
har lige modtaget div. pærer fra England - så i weekenden skal jeg have sat det hele i.. glæder mig :D
-
Glæder mig til og se det færdige resultat, og om du overhovedet kommer til og køre når det bliver mørkt :lmao:
-
Glæder mig til og se det færdige resultat, og om du overhovedet kommer til og køre når det bliver mørkt :lmao:
det er ikke lys, jeg mangler 8) :wink:
-
øv - det er noget lort..
det er altså ganske enkelt umuligt at få lys i fjernlygten, der bare tilnærmelsesvist er blåt... :x
så løsningen holder ikke en meter.! men det er alene pga. Xenon-lyset i nærlygten.. så må jeg jo prioritere.. og.. det er ikke svært.! Xenon-lyset består og effektbegrænseren bliver pillet af... hvis nogen skulle få lyst til at købe den af mig - så er de velkomne..
her er et eksempel:
(http://i141.photobucket.com/albums/r49/fldahl/sv/xenonAften.jpg)
but on the bright side of life: så er diodebagpærerne ret fede - og der er bare 0 responstid
(http://i141.photobucket.com/albums/r49/fldahl/sv/led_bag5.jpg)
-
øv - det er noget lort..
det er altså ganske enkelt umuligt at få lys i fjernlygten, der bare tilnærmelsesvist er blåt... :x
så løsningen holder ikke en meter.! men det er alene pga. Xenon-lyset i nærlygten.. så må jeg jo prioritere.. og.. det er ikke svært.! Xenon-lyset består og effektbegrænseren bliver pillet af... hvis nogen skulle få lyst til at købe den af mig - så er de velkomne..
Kedeligt at høre, at du ikke er tilfreds med fjernlygteløsningen. Men det halvblinde look er åbenbart et problem, som skal plage os old-skool ejere. Jeg spekulerer på, hvorfor der mon ikke er nogen ude i verden, som har fundet på at udvikle og producere en eftermarkedslygte til bl.a. SVinet, som kunne give "rigtigt" lys. Det var ellers nok en opgradering, jeg alvorligt ville overveje at kaste mønt efter, hvis den eksisterede.
-
Jeg spekulerer på, hvorfor der mon ikke er nogen ude i verden, som har fundet på at udvikle og producere en eftermarkedslygte til bl.a. SVinet, som kunne give "rigtigt" lys. Det var ellers nok en opgradering, jeg alvorligt ville overveje at kaste mønt efter, hvis den eksisterede.
Hvor svært kan det være at få plads til 2 stk H4-pærer?