SVRider.dk Forum
Forumliv => Lidt af hvert => Emne startet af: Freddy efter Juni 23, 2006, 04:11:23 am
-
Mit SVin er dødt.
Det skete på vejen hjem fra Holbæk forrige onsdag. Pludselig begyndte der at komme grimme lyde fra motoren, og den mistede effekt et par gange, ganske kort (ligesom hvis en cylinder sætter ud). Jeg trak koblingen, og derved døde motoren helt, og jeg trillede selvfølgelig ind til siden. Der var ikke lys i hverken temperatur- eller olielampe, da uheldet skete. Men den lugtede ubehageligt af gammel grillbar.
Efter et par minutter prøvede jeg at starte maskinen igen. Den kunne godt starte, men der lød en temmelig høj, og langt fra sund, tikkelyd fra motoren. Ikke decideret banken, bare en høj tikken (meget værre end almindeligt ventil-tikkeri).
Jeg fik Iben (Benjii) lokket ud på Holbæk-motorvejen, og så blev SVinet transporteret ind til Frederiksberg.
Forskellige folk har lyttet lidt på maskinen, og der er blevet afsagt diverse domme, den ene mere nedslående end den anden. Såsom bøjede ventiler, smadrede plejlstangs- eller hovedlejer, ødelagt gearkasse, oliepumpe, knastkæder, brændte stempler... alskens skrækscenarier. Dantes Helvede.
I første omgang fandt jeg ud af, at en af udstødningsventilerne på bageste cylinder stod en anelse for stramt (dog kun 0.05 millimeter), og der blev derfor skiftet justerbrik. Motoren blev så lukket, og derefter forsøgt startet igen. Det hjalp ikke, den lød stadig temmelig usund.
Motorcyklen står nu hos Iben og Brian, og jeg har været i gang med at skrue motoren fra hinanden.
Resultatet kan ses her nedenfor:
Her er tank, airbox, karburatorer, køler samt ventildæksler fjernet. Knastakslerne er også taget ud af bageste cylinder.
(http://www.albinogorilla.dk/blogImage.asp?BlogID=47963&x=370)
Her er knastakslerne samt holderne fra den bageste cylinder.
(http://www.albinogorilla.dk/blogImage.asp?BlogID=47964&x=370)
Her er topstykket pillet af den bageste cylinder.
(http://www.albinogorilla.dk/blogImage.asp?BlogID=47979&x=370)
Og her er forreste cylinder og stempel, ligeledes uden topstykke.
(http://www.albinogorilla.dk/blogImage.asp?BlogID=47980&x=370)
Her er topstykket fra den bageste cylinder.
(http://www.albinogorilla.dk/blogImage.asp?BlogID=47974&x=370)
Og her topstykket fra den forreste cylinder.
(http://www.albinogorilla.dk/blogImage.asp?BlogID=47978&x=370)
Så langt, så godt... eller nærmere, så skidt. Indtil nu er jeg nemlig ikke stødt på noget, der ser "forkert" ud. Knastakslerne ser fine ud. Knastkæderne ser fine ud. Timingen på knastakslerne stod lige i skabet, altså havde motoren ikke "takket over". Knastkædestrammerne fungerer fint. Topstykkerne ser umiddelbart fine ud. Jeg har ikke en ventil-skruetvinge, så jeg har endnu ikke haft mulighed for at se hvordan ventilstammerne har det. Men ventilhovederne sidder pænt i ventilsæderne, der er ingen tegn på at en eller flere af ventilerne er blevet trukket skævt i sæderne. Ligeledes er der heller ikke "grimme mærker" i stempelkronerne. Så der er altså intet, der umiddelbart tyder på bøjede ventiler.
Kølervæsken er selvfølgelig blevet tappet af, og var helt rent, altså ikke noget olie som kunne have indikeret eks. en ødelagt toppakning.
Olien er også tappet af. Bortset fra at lugte grimt, var der intet mærkeligt at se på olien. Ingen spåner at se med det blotte øje, og der er heller ikke noget at se eller mærke, når man gnider olien mellem et par fingre. Derimod kan man tydeligt mærke, at olien stadig "glider", altså har olien stadig sin smøreevne.
Så som det ser ud lige nu, er jeg fuldstændig på bar bund. Umiddelbart ser der ikke ud til at være noget i vejen med den øvre del af motoren, og jeg vægrer mig faktisk ved at fortsætte længere nedad. Uanset hvad jeg måtte finde dernede (ødelagte plejlstangs- eller hovedlejer, måske endda en ødelagt krumtap), så vil det efter al sandsynlighed være alt for dyrt at reparere på. Desuden har jeg ikke alt for meget tiltro til en repareret motor, medmindre arbejdet er udført af en virkelig dygtig mekaniker, og det har jeg simpelthen bare ikke råd til. Så jeg hælder efterhånden mest til "bare" at finde en motor et eller andet sted, og sætte den i maskinen. På nuværende tidspunkt ser det ud som om det er den hurtigste og letteste måde at komme ud og køre igen. Så kan jeg måske senere skille den gamle motor ad, og se om jeg kan finde en fejl.
Surt at måtte dødsdømme en motor, som kun lige har rundet 27.000 kilometer. Og det er også surt at måtte undvære sin motorcykel her midt inde i sæsonen.
-
Sur r*v :( (for nu at sige det på moderne dansk)
Men jeg er nu alligevel spændt på at høre om du finder årsagen :huh:
-
Sur røv.. Nu havde SVinet jo lige fået sig et ry som holdbar... Hvis du skal have hentet en cykel i Tyskerland, vil jeg godt købe kåben :)
-
Det er sgu trist læsning Freddy :(
Jeg håber du finder et andet hjerte til dit SVin i en fart, så du kan komme ud og lege med os andre mens vejret er godt.
Skulle du være ved at gå til af kedsomhed, mens du venter på ny motor, kan du jo arbejde dig videre ned i den døde, så dødsårsagen kan blive klarlagt. :?
Det kan jo være at opdagelsen kan redde andre SVin :wink:
-
Jeg har haft snakket med Heinrich (Lydmuren) omkring de problemer som han har set
på SV´er. Der var ikke mange problemer, men han nævnte at på en 650´er havde han haft en med
et svinghjul som var gået løs....det er jo også et gæt. :undecided:
Jeg ved ikke om du køre 650 eller 1000.
-
Sur numse :(
René> Freddy kører 650'er (Oldshool)
-
Ny motor (750 km) koster ca. 15.000,- i Danmark
Gl. motor (39.000 km) koster ca. 7.000,- i Danmark
Ser ud som om vi skal til Tyskland du ....... :-)
-
Sur røv.. Nu havde SVinet jo lige fået sig et ry som holdbar... Hvis du skal have hentet en cykel i Tyskerland, vil jeg godt købe kåben :)
Jeg ville nu gerne vælge den løsning (sikke mange reservedele!!), men den er vist lidt for dyr for stakkels SU-ramte lille mig. En sort 1.G'er koster dernede et sted mellem 15 og 20 af de brede (eller endnu mere, hvis man er uheldig). Men kunne ellers være fedt.
Dog ville det med kåben nok udgøre lidt af et problem... det er også den venstre kåbeside jeg selv mangler til det originale sæt.
-
Ny motor (750 km) koster ca. 15.000,- i Danmark
Gl. motor (39.000 km) koster ca. 7.000,- i Danmark
Ser ud som om vi skal til Tyskland du ....... :-)
Jeg skal lige have undersøgt en enkelt ting først. Hvis jeg er usædvanligt heldig, kan jeg måske finde noget billigere herhjemme. I øvrigt har jeg kun fundet én motor på Ebay, og den koster næsten 7K.
-
Ny motor (750 km) koster ca. 15.000,- i Danmark
Gl. motor (39.000 km) koster ca. 7.000,- i Danmark
Ser ud som om vi skal til Tyskland du ....... :-)
Jeg skal lige have undersøgt en enkelt ting først. Hvis jeg er usædvanligt heldig, kan jeg måske finde noget billigere herhjemme. I øvrigt har jeg kun fundet én motor på Ebay, og den koster næsten 7K.
Hvad havde den kørt ?
Ovenstående priser er fra en hugger i DK der havde 4 stk. på lager.
-
Ny motor (750 km) koster ca. 15.000,- i Danmark
Gl. motor (39.000 km) koster ca. 7.000,- i Danmark
Ser ud som om vi skal til Tyskland du ....... :-)
Jeg skal lige have undersøgt en enkelt ting først. Hvis jeg er usædvanligt heldig, kan jeg måske finde noget billigere herhjemme. I øvrigt har jeg kun fundet én motor på Ebay, og den koster næsten 7K.
Hvad havde den kørt ?
Ovenstående priser er fra en hugger i DK der havde 4 stk. på lager.
Hvilken hugger taler vi om?
Den motor jeg har fundet, har kørt knap 16.000. Kan ses her:
Link til motor (http://cgi.ebay.de/SUZUKI-SV-650-TYP-AV-MOTOR-ERTS-15890-KM-GELAUFEN_W0QQitemZ8076961435QQihZ019QQcategoryZ88482QQssPageNameZWD4VQQrdZ1QQcmdZViewItem)
-
Det gør mig ondt at høre, jeg håber du snart er kørende igen min ven :wink:
-
Surt show...
Hvis du beslutter dig for at pille ventilerne ud alligevel (selv om det nok ikke er her problemet er) så har jeg en ventiltang du kan låne... :D
God bedring til jer begge :wink:
-
Surt show...
Hvis du beslutter dig for at pille ventilerne ud alligevel (selv om det nok ikke er her problemet er) så har jeg en ventiltang du kan låne... :D
God bedring til jer begge :wink:
Hvis du mener den kan "gå i" et SV-topstykke, så vil jeg meget gerne låne den!
-
Du kan også lave egen ventiltang og af en skruetvinge.. (Mogens gav mig opskriften forleden - men ku ik lige se billedet for mig)
Det er noget med der bare lige skal svejses to små pinde på skrutvingen, så kan du bruge den til at tage ventilerne ud med. giv lyd hvis du ska ha opskriften, eller han skal lave en til dig (du betaler skruetvinge)
men når nu du kan låne en, så er det vejen frem. Få hevet de ventiler ud og afgjort om det er dem, som Mogens mener det er
-
Jeg har laver min egen ventiltang af en stump ½"rør og en gammel skruetvinge.
Hvis du skærer 1/3 ud af røret på langs og svejser det på skruetvingen fungerer det fint.
Jeg har lært, at man kan kontrollere plejlstangslejer på følgende måde.
Turn motoren til stemplet lige har været i top og er på vej ned
Tryk ned på stemplet, hvis det giver sig har du slup i lejerne.
Du kan teste dine ventiler uden at tage dem ud, ved at hælde sprit i topstykket.
Hvis en af ventilerne er utæte kan du se det i ind eller udstødningskanalerne.
Jeg bruger sprit, når jeg har slebet ventiler, men jeg ved ikke om det kan bruges på en motor der har kørt, der kan jo sidde nogen aflejringer i sædet, men det kan da give en hint om hvor tætte de er.
-
Takker for de gode hints. Begge dele har desværre allerede været prøvet.
Alle udstødningsventilerne er utætte (man kunne ane at området omkring ventilerne blev vådt da vi pladrede sprit ind gennem udstødningsportene), men da der netop er tale om en "kørt" motor, kan man nok ikke regne alt for meget med det. Dette bekræftes jo også af at det er udstødningsventilerne der "lækker", da de selvfølgelig samler en del større aflejringer af sod.
-
Hey freddy, se her: http://www.motoscout24.autoscout24.de/Public/Detail.aspx?id=bwrigogdiz
en motor som har kørt 15.000km til 850,-€. Ligger det inden for det økonomisk rimelige?
-
Dommen lyder: Dødt krumtapsleje ved den bagerste (svjh) plejlstang :-(
Her til aften fik Freddy og jeg motoren ud og pillet cylinderne af. Sådan her skal en plejlstang ikke té sig:
http://www.albinogorilla.dk/showVideo.asp?BlogID=48328
Der var små fine metalflager i hele krumtapshuset :-(
Tony
-
Tjah, som Tony rigtigt skriver, så er problemet altså fundet. Et smadret plejlstangsleje på bageste cylinder (ikke krumtapsleje). Da jeg begyndte at rode med det torsdag eftermiddag, fandt jeg hurtigt ud af, at der var noget galt med vandringen på stemplet i den bageste cylinder. Tricket er at tørne motoren indtil stemplet er en lille smule forbi toppunktet, og derefter trykke ned på stempelkronen. I det her tilfælde kunne jeg gøre det med højre hånds pegefinger. Stemplet kunne trykkes 2-3 millimeter ned i cylinderen. Et stempel i en SV-motor skal ikke kunne opføre sig på den måde. Ej heller stempler i andre motorer, for den sags skyld. Så diagnosen var klar: ødelagt plejlstangsleje.
Jeg forsøgte at få rykket den bageste cylinder af, men der var selvfølgelig én enkelt bolt jeg ikke kunne komme til at løsne, der sad ligesom et stel i vejen. :(
Nåja, næste skridt skulle jo tages under alle omstændigheder... Så af med motoren!
Det er i øvrigt et trist syn, sådan en SV'er uden motor:
(http://www.albinogorilla.dk/blogImage.asp?BlogID=48319&x=370)
Lige så trist er det at se en SV motor, stående lille og fortumlet på et arbejdsbord, og kannibaliseret næsten til ukendelighed:
(http://www.albinogorilla.dk/blogImage.asp?BlogID=48331&x=370)
Her er stort set kun krumtaphuset tilbage. Cylindre og stempler er skruet af.
Og således ser det ud, når en plejlstang IKKE opfører sig som den burde:
http://www.albinogorilla.dk/showVideo.asp?BlogID=48330
Her er cylindre og stempler. I øvrigt et par ordentlige propper. Samme størrelse som på en Hayabusa.
(http://www.albinogorilla.dk/blogImage.asp?BlogID=48333&x=370)
Og her er så misdæderen. Et styk plejlstang, øvre og nedre halvdel:
(http://www.albinogorilla.dk/blogImage.asp?BlogID=48334&x=370)
Et lille kig ned i krumtaphuset, fra bageste (manglende) cylinder:
(http://www.albinogorilla.dk/blogImage.asp?BlogID=48332&x=370)
Der var i øvrigt INTET tilbage af lejepanderne, da jeg fik plejlstangen pillet ud. De er væk! Malet til grus, sprængt til atomer, kald det hvad man vil. De ligger spredt ud over hele krumtaphuset som bittesmå flager. Men utroligt nok har de ikke lavet skader andre steder, hverken på stempelkronerne eller cylindervæggene. Der er dog kommet en smule sporadisk slitage på selve krumtappen, men ikke direkte grater. Men hvis den motor skal bruges til noget igen, skal krumtappen drejes ned, og der skal sættes overstørrelse lejepander i plejlstangen (måske dem begge), eller også skal der en helt ny krumtap i, og dermed også nye lejepander.
Da det ikke er noget jeg gider begynde at rode med nu, har jeg kl. ca. 2 i nat købt en anden motor på Ebay. Nu skal jeg bare ha' fundet ud af hvordan jeg hurtigst muligt får den fragtet til DK, så jeg kan få samlet SVinet igen. Jeg er fandme træt af at holde stille!
-
Sikke noget lort. Men hvorfor ryger lejet så? Nogen bud?
-
Bortset fra, at det er ret ufedt at holde stille ! .... Så fandt du sku da problemet ! Cool ! .... og har taget en beslutning der vil noget .. Cool igen !!
Imponerende stykke arbejde !! :wink:
-
Seneste update:
En rigtig flink gut jeg kender, har tilbudt at lægge bil til en lille tur til Tyskerlandet. Så på søndag kører vi ned og henter en ny sveske til SVinet.
Om alt går vel, er jeg forhåbentlig kørende i løbet af næste uge. Der må gerne krydses fingre!
-
Jeg skal i øvrigt "genbruge" svinghjulet fra min nuværende motor. Er der nogen, som ved om Pwee er til at få fat i? Han har efter sigende en aftrækker liggende, som jeg muligvis godt kunne tænke mig at låne. Jeg spørger, fordi det er mit indtryk at han ikke er her på forum så ofte.
-
Nu skrev jeg faktisk plejlstangsleje til at starte med - men min kære fader rettede mig og sagde at det ikke var plejlstangslejet, der sidder rundt om krumtappen... Plejlstangslejet er den bøsning, der sidder mellem stempel og plejlstang. Hvad ved jeg? Uanset hvem, der har ret så er det noget forkne**et lort der er sket. Noget, der absolut under ingen omstændigheder burde ske. Spørgsmålet er om den olie i virkeligheden har mistet det meste af sine smørende egenskaber - selvom du ikke umiddelbart kan mærke det med de bare næver?
-
Nu skrev jeg faktisk plejlstangsleje til at starte med - men min kære fader rettede mig og sagde at det ikke var plejlstangslejet, der sidder rundt om krumtappen... Plejlstangslejet er den bøsning, der sidder mellem stempel og plejlstang. Hvad ved jeg? Uanset hvem, der har ret så er det noget forkne**et lort der er sket. Noget, der absolut under ingen omstændigheder burde ske. Spørgsmålet er om den olie i virkeligheden har mistet det meste af sine smørende egenskaber - selvom du ikke umiddelbart kan mærke det med de bare næver?
Var også min kommentar til Freddy, men han blev totalt firkandtet i fjæset ... ævlede: "... det er sku det eneste jeg har jeg ikke har gået på kompromis med ... har fulgt Suzuki's anbefalinger på lige netop dette punkt !"..
ok ... godt ord igen ... *SS*
-
Live fra tyskerlandet: http://www.albinogorilla.dk/zierra/48514
Freddy er nede og hente en ny motor :-)
-
:wink: ... så nu er det nemme overstået .... så skal der skrues .... Iøvrigt en flot SORT motor ;-)
-
KUDOS til Banditten for at hjælpe Freddy et godt stykke ned i Tyskerlandet for at hente en ny SVeske til SFAU.
-
KUDOS til Banditten for at hjælpe Freddy et godt stykke ned i Tyskerlandet for at hente en ny SVeske til SFAU.
Der var da mere end ét lyspunkt på turen ... ;-)
-
KUDOS til Banditten for at hjælpe Freddy et godt stykke ned i Tyskerlandet for at hente en ny SVeske til SFAU.
Der var da mere end ét lyspunkt på turen ... ;-)
Ohh yes, hun så godt nok lidt fræk ud! Læg i øvrigt lige mærke til den meget korrekte MC-påklædning: hjelm, handsker og nyrebælte!
-
KUDOS til Banditten for at hjælpe Freddy et godt stykke ned i Tyskerlandet for at hente en ny SVeske til SFAU.
Der var da mere end ét lyspunkt på turen ... ;-)
Ohh yes, hun så godt nok lidt fræk ud! Læg i øvrigt lige mærke til den meget korrekte MC-påklædning: hjelm, handsker og nyrebælte!
Jakke, støvler og bukser ????????? Hmmmm freddy.,,, vi 2 skal vist have en snak om korrekt beklædning.. :evil:
-
KUDOS til Banditten for at hjælpe Freddy et godt stykke ned i Tyskerlandet for at hente en ny SVeske til SFAU.
Der var da mere end ét lyspunkt på turen ... ;-)
Ohh yes, hun så godt nok lidt fræk ud! Læg i øvrigt lige mærke til den meget korrekte MC-påklædning: hjelm, handsker og nyrebælte!
Jakke, støvler og bukser ????????? Hmmmm freddy.,,, vi 2 skal vist have en snak om korrekt beklædning.. :evil:
Du har helt ret Majse ! !
Hendes bukser passer slet ikke til resten af påklædningen, der er alt for meget af dem :wink: :mrgreen:
-
KUDOS til Banditten for at hjælpe Freddy et godt stykke ned i Tyskerlandet for at hente en ny SVeske til SFAU.
Der var da mere end ét lyspunkt på turen ... ;-)
Ohh yes, hun så godt nok lidt fræk ud! Læg i øvrigt lige mærke til den meget korrekte MC-påklædning: hjelm, handsker og nyrebælte!
Jakke, støvler og bukser ????????? Hmmmm freddy.,,, vi 2 skal vist have en snak om korrekt beklædning.. :evil:
Bare rolig, der var en hel del sarkasme skjult i ordene "den meget korrekte MC-pålædning" :wink:
Banditten og jeg korsede os også, da vi så hende ude på Autobahn. Men man må sige, at den påklædning hun bar (hvor mangelfuld den så end måtte være), bar hun med stil! :D :D
-
Seneste update:
Efter den gamle motor var blevet dømt ude, surfede jeg jo Ebay for reservedele (en motor er også en reservedel :D ). Jeg havde længe haft kig på en motor, som stod til kun at have kørt knap 16.000 km. Den var der endnu, så det var jo bare at trykke på knappen "Sofort kaufen". Banditten havde været så flink at tilbyde at lægge bil og pilot til projektet, så søndag morgen, efter at jeg havde været på arbejde hele natten, kørte vi til Tyskerlandet. Motoren stod i Beckum, som ligger tæt på Dortmund. Det blev i alt til en tur på 1700 km. og 16 timer inden vi var tilbage igen, men med en "frisk" motor i bagagerummet.
I annoncen stod, at motoren var uden starter, generator og svinghjul. Nå ja, og hvad så? Det var jo dele, som min gamle motor kunne få lov at donere, så ingen problemer der. Da vi smed motoren i bagagerummet, noterede jeg mig at begge motordæksler sad hvor de skulle, så jeg spurgte sælger om, hvordan det forholdt sig med det dersens svinghjul. Han fortalte at han ikke havde en aftrækker til det, så han havde ladet det sidde i motoren. Det fulgte med i handlen. Fedt, tænkte jeg. Flink mand!
Ydermere havde hans kollega solgt det forreste ventildæksel til en eller anden, men de havde bestilt et helt nyt, som han så har lovet at eftersende (bliver jo så spændende at se, om det dukker op).
Nå, i mandags fik jeg så smidt motoren i stellet. Den er fra en 2000'er, så motorerne er jo identiske. Lige bortset fra farven. Min egen originale motor er sølvgrå, men med antracit-grå motordæksler og tandhjulsdæksel. Den anden motor er antracit-grå, med sorte motordæksler. Der fulgte ikke noget tandhjulsdæksel med, ergo er jeg nødt til at bruge den fra den anden motor.
Jeg var lidt i tvivl om det med svinghjulet... han sagde godt nok at han havde ladet det sidde, men han kunne jo stadig ha' haft det venstre motordæksel pillet af, hvorfor jeg jo ville være nødt til at sætte en ny pakning i der. Me dmotoren vel forankret i stellet, kiggede jeg lidt på sagerne. Fandt med det samme et par løse bolte ved det nævnte dæksel, og så vidste jeg jo at det havde været pillet af. Så jeg måtte jo til det. Af med dækslet. Og da åbenbarede sig så en ubehagelig overraskelse:
(http://dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=14288&m=full)
Billedet er lidt sløret, men i cirklen ses to små stykker aluminium, som tydeligvis er brækket af et eller andet sted inde i krumtaphuset. Min første tanke var vist noget i retning af "...WTF...??". Jeg ved måske ikke alverden om motorer, men jeg ved da i hvert fald, at der ikke skal ligge løse alu-stumper og rode rundt derinde! Jeg kiggede lidt mere rundt, og fandt til sidst ud af, hvor de afbrækkede stumper stammede fra:
(http://dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=14275&m=full)
Jeg var på det tidspunkt en liiiiille smule negativ. Havde jeg betalt 850€ og kørt 1700 kilometer, for en defekt motor? Ét var jeg i hvert fald sikker på. Sælgers "flinkhed" kunne ligge på et meget lille sted lige pludselig. Skaden er sandsynligvis sket, mens han havde pillet det pågældende dæksel af for at afmontere svinghjulet. Akslen til det lille tandhjul har ikke været ordentligt inde på plads, og da han så har forsøgt at tørne motoren, har presset på akslen simpelthen knækket noget af hullet i stykker. Og for at maskere sin fadæse, har manden så valgt at lade svinghjulet blive siddende, i håb om at jeg ikke ville opdage noget.
Hmm... de to gode nyheder er så, at de to stumper jeg fandt, passer præcist med det brud der er i aksel-hullet. Altså ligger der ikke flere stumper og roder rundt et eller andet sted. Samt at der stadig er nok materiale tilbage til at holde akslen på plads. Akslen støttes jo også af et tilsvarende hul i motordækslet. Og da der kun er belastning på det sted i selve startøjeblikket (det lille tandhjul sidder mellem startermotoren og en tandkrans på selve svinghjulet), håber jeg at det går. Alternativet er at skille begge mine motorer ad, og så flytte al indmaden fra den "nye" motor over i huset fra den gamle motor. En operation, jeg helst er foruden, må jeg nok indrømme. :(
Nå, videre... Jeg har nu fået lukket motoren igen. Jeg valgte at bruge venstre motordæksel fra min originale motor, da det farvemæssigt passer til tandhjulsdækslet. Og i øvrigt også til resten af motoren, lige bortset fra koblingsdækslet i højre side, som jo altså stadig er sort. Måske vælger jeg på et senere tidspunkt at bruge koblingsdækslet fra min originale motor, så det hele passer sammen. Nåh ja, forreste ventildæksel er sølvfarvet. :D Jeg valgte at genbruge det fra 01-motoren, og håber så bare at sælger, som lovet, eftersender det nye ventildæksel.
Jeg har kontrolleret ventiler på den "nye" motor. De stod lige i skabet. Dejligt! (succes-oplevelser kan man ikke få for mange af)
Forreste kædehjul er monteret. Ligeledes er den udvendige del af koblingen på plads igen, dog efter en mindre renovation... jeg fandt ud af, at der manglede tre af de 11 kugler som skal sidde i koblingssneglen. Den ene blev fundet på gulvet (de er nogle små sataner, på kun 2-3 mm i diameter), de to andre er simpelthen væk. Nye blev indkøbt og sat i. Nye tændrør er også sat i. Så motoren er faktisk ved at være klar.
Et lille set-back oplevede jeg så i går... Indsugningsgummiet er selvføgelig pillet af den motor jeg har købt, så jeg er naturligvis nødt til at genbruge dem fra min gamle motor. Der opstod så lige et lille problem, da jeg skulle ha' dem pillet af. Jeg kunne ikke, om det så havde galdt mit liv, få løsnet de skide skruer som holder indsugningsgummiet! Det var simpelthen umuligt. Da Suzuki er nogle fjolser, når det kommer til bolte og skruer, har de valgt at montere stort set alt med skruer og bolte som har almindelig krydskærv. Endda Philips, ikke engang Pozidrive. Således også ved indsugningsgummiet. Så det eneste jeg fik ud af mine anstrengelser med WD40, impact-skruetrækkere og hvad jeg ellers kunne finde på, var at kværne kærven på alle fire skruer. Til sidst måtte jeg ty til det middel, jeg hader allermest i denne verden... boremaskinen. Så jeg borede simpelthen hovederne af skruerne (som i øvrigt er undersænkede). Og så svuppede indsugningsgummierne af så let som ingenting. Og selvfølgelig kunne jeg bagefter så let som ingenting skrue resten af skruerne ud af hullerne... med fingrene! Så nu skal jeg ud og ha' fundet nogle nye skruer... men med enten unbraco- eller torx-kærv.
Og så skulle der helst ikke være flere ubehagelige overraskelser. Projektet nærmer sig forhåbentlig sin afslutning (selv om det måske ikke lige ser sådan ud på billedet).
(http://dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=14287&m=full)
-
Sgu fedt at se at det går frem af ! !
Er det erstatnings cyklen man kan se i baggrunden på det nederste billede ? :wink:
-
Sgu fedt at se at det går frem af ! !
Er det erstatnings cyklen man kan se i baggrunden på det nederste billede ? :wink:
:lol: Bisse !
-
Så så så B2.. :evil:. nu ikk være fræk overfor min super tøsede motionscykel :D den er så rar og cykle på.. føler mig så piget og tja... det er sommer det er sol og det er søndag agtig :lol: noget helt andet end en tur på yamahaen :wink:
-
@B2: Jeg har stået og kigget ømt på Ibens lyserøde Phat Cycle i al den tid, jeg har mekket på SVinet. Og den lever altså op til sit navn. Den er faktisk fed (til en pige, altså).
Nå, nok spam, let's get to business!
Jeg har genoplivet det døde SVin! Efter at have foretaget en 30 timers hjertetransplation, lykkedes det i dag at puste liv i maskineriet. Dog ikke helt uden knuder.
Efter at ha' rodet rundt i det indre København i 30º+ lige i myldretiden for at finde nye skruer til indsugningsgummiet, gik jeg i gang med dagens tekst. Først blev omtalte indsugningsgummi monteret. Derpå karburatorer. Luftfilterkasse. Og tank. Ud med resten af den gamle motorolie, og det gamle oliefilter, som bar tydelig præg af at have været i temmelig usund nærkontakt med en eller anden obskur tysk mark. I med det nye filter, som (ironisk nok) blev købt den dag, cyklen valgte at brække sig. I med 2400 ml. Motul 300V. Påfyldning af frisk vand på køleanlægget. På med minuskablet på batteriet. Frem med nøglen. Tænding på. Check! Lidt choker på. Check! Klem på koblingen, tryk på starter-knappen. Intet skete! WTF? Nåh ja... stikket på koblingsgrebet. På med det. Klem på koblingen, tryk på starter-knappen. Først meget kortvarigt, for at høre om der skulle komme grimme lyde fra starter-gearet. Næh, det lød rigtigt nok. Gentag ovenstående, af længere og længere varighed. Alt virkede fint. Dyret ville bare ikke slå i gang. Hmm, mærkværdigt. Midt i det hele kom Brian styrtende... "Nej, nej, stop! Du må da ikke starte den!" Jeg nåede lige at tænke "Oh-oh, hvad nu?", inden han fortsatte "Jeg skal da være med til premieren."
Nå, godt så. :D
Bortset fra at den stadig ikke ville slå i gang. Pokkers. Brian rodede lidt rundt på sin temmeligt velforsynede kemikalie-hylde. "Lad os prøve med dette her" sagde han og stod og viftede med en dåse æter-holdig Start-Smart-i-en-Fart-halløj. Efter gentagne forsøg med mere eller mindre det halve af æterdåsen direkte ned i luftfilteret, måtte vi give op. Batteriet var ved at blive ked af tilværelsen, og startermotoren var mere end almindelig håndlun. Og det stank fælt i kælderen. Vi gik udenfor et par minutter, mens dyret stod og sundede sig, og vendte så tilbage. Efter lidt kiggen rundt på landskabet neden under tanken, hiver Brian fat i en vacuumslange, som bare hang og dinglede, og spurgte hvad den mon var til. Jeg var overbevist om at jeg havde styr på det meste af vacuum-systemet, men lige netop dén slange havde snydt mig. Og det eneste sted den kunne sidde, var på en vacuum-studs på indsugningsgummiet på bageste cylinder. Nå, på med slangen. Tænding på. Press play. Og forsigtigt hostede SVinet sig i gang. JA TAK! Efter lidt tid i tomgang blev der drejet forsigtigt på gassen. Lidt modvilligt leverede motoren de krævede omdrejninger. Lidt mere fingereren med gashåndtaget. Lidt mere brøleri fra motoren. Til sidst fik den virkelig noget at leve af. Og SVinet kvitterede med et fuldtonet, drønende V-bulder fra potten. Sådan skal dét nemlig lyde. Efterhånden var den lille kælder ved at være en anelse kvælende, så vi stoppede legen, og åbnede vindue og dør på vid gab.
Men der er altså liv i dyret nu. Kåben er monteret, der mangler blot kåbeglas og spejle. Sæderne er også kommet på. Så i morgen er det vist tid til en lille prøvetur. Og hvis den forløber uden problemer, er der dømt rekonvalescens i stor stil i den nærmeste fremtid. Der skal indhentes tre ugers tabt køretid (og med det vejr vi har haft, kan de tre uger kun indhentes hvis sæsonen i år bliver forlænget til juleaften). Og jeg skal være (nogenlunde) sikker på, at SVinet kan klare turen til Skagen om blot to uger.
Jeg er efterhånden ved at være glad igen. Må sq nok indrømme, at de sidste tre uger har været noget af en nedtur. Hvilket vist også tydeligt har kunnet mærkes af folk omkring mig.
Forhåbentlig kommer der en final update i morgen, når jeg har været ude og trille. Stay tuned.
-
Fantastisk!
-
Super fedt Freddy ! :D
-
Sweet Freddy... Så skal vi sgu have pandekager hos Banditten og fejre, at vores tur til Skagen er reddet!!!
-
Yay! Godt arbejde, buddy! Og kanon opbakning fra folk, der med stor gavmildhed har stillet biler og skruefaciliteter til rådighed. "Forum's lovin'" - ville SVea vist kalde det :cool:
Det ser ud til at jyderne får al regnen i dag og at det holder tørt på djævleøen, så Freddy jeg giver sgu en velkommen-tilbage-på-vejene-is på linien senere, hvis det? ;-)
-
Det lyder rigtig godt Freddy, godt kæmpet. Håber du har fået straffet noget landevej!
-
Dejligt at høre der er liv i dyret, Freddy.
Kan det ikke passe man så den på linien her til aften?
-
Dejligt at høre der er liv i dyret, Freddy.
Kan det ikke passe man så den på linien her til aften?
Det passer sikkert fint nok, den stod ved siden af en blændende smuk anden cykel i hvert fald... Husk at hilse en anden gang :wink: :wink:
-
Sidste update
Så oprandt dagen... SVinet blev samlet færdigt. Og det blev så tid til den første prøvetur. Der var dømt is på Linien. Vejret var jo flot. Det var med stor spænding, jeg satte mig op på SVinet, startede den, og lagde første program ind. Og den trillede! Turen ind til Linien var ret spas. Brian stod for en stor del af underholdningen, med en passende mængde frisk kørsel. Min lille SV'er klarede turen uden problemer af nogen art. Den kører lige så godt, som den gjorde med den gamle motor. Og senere, under turen hjem, gik det også gnidningsløst. Så det lader altså til, at det i det store hele har været en vellykket operation. Nu håber jeg så bare, at den vil blive ved med at fungere.
http://www.albinogorilla.dk/tony/48791
Til sidst vil jeg holde en lille takketale. Til alle de, som har hjulpet. Til Iben og Brian, som både har stillet varevogn og værksted til rådighed, og for deres gæstfrihed og hjælp i det hele taget. Til Banditten, som valgte at pille en hel søndag ud af kalenderen og køre trætte mig de 1700 kilometer til Dortmund og tilbage, for at hente en motor, og derefter stille sin bil til rådighed et par dage. Til Charlotte, Peter og Tony for at kigge forbi værkstedet i ny og næ og holde mig lidt med selskab. Og til alle jer her på forum, som har fulgt med, og kommet med opmuntrende bemærkninger.
Et ordsprog siger, at "Tak er kun et fattigt ord". Det er sandt. Men I skal vide, at jeg sætter temmelig stor pris på al den hjælp og opbakning jeg har fået. Jeg håber, jeg kan få lejlighed til at betale det tilbage.
Og så kan jeg vist kun sige... "VI SES DERUDE!!!" :D :D
-
Tillykke Freddy
Fandeme godt at der er liv i biken (og dig) igen :!:
Og til alle hjælperne :
Godt gået rødder m/k ! :D
Det varmer et halv gammelt SVin langt ind i hjertet, at se den hjælpsomhed og det sammenhold der ligges for dagen 8)
-
Sidste update
Et ordsprog siger, at "Tak er kun et fattigt ord". Det er sandt. Men I skal vide, at jeg sætter temmelig stor pris på al den hjælp og opbakning jeg har fået. Jeg håber, jeg kan få lejlighed til at betale det tilbage.
Ja du kommer jo på Skagen.. så mon ik der er rig lejlighed til at takke de mennesker der har lagt værksted til rådighed osv. :wink:
(godt at se dig i godt humør igen og kørende)